با طرز تهیه سالادهای معروف دنیا آشنا شوید
کد خبر: ۱۷۷۱۳۷
تاریخ انتشار: 2020 April 23    -    ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
سالادها همیشه جایگاه خاصی در فرهنگ غذایی کشورهای دنیا داشته اند. هر کشوری سالادهای مخصوص به خودش را دارد که بسته به محصولات غذایی و فرهنگ غذایی خاص آن منطقه با یکدیگر متفاوت هستند. اما بعضی از این سالادها شهرتی جهانی پیدا کرده اند و طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارند. در ادامه با چند مورد از سالادهای معروف دنیا و طرز تهیه ی آن ها آشنا خواهیم شد.

با طرز تهیه سالادهای معروف دنیا آشنا شوید؛ از سالاد سزار مکزیک تا سالاد تبوله لبنان

با طرز تهیه سالادهای معروف دنیا آشنا شوید؛ از سالاد سزار مکزیک تا سالاد تبوله لبنانبه گزارش «تابناک با تو»؛ سالادها همیشه جایگاه خاصی در فرهنگ غذایی کشورهای دنیا داشته اند. هر کشوری سالادهای مخصوص به خودش را دارد که بسته به محصولات غذایی و فرهنگ غذایی خاص آن منطقه با یکدیگر متفاوت هستند. اما بعضی از این سالادها شهرتی جهانی پیدا کرده اند و طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارند. در ادامه با چند مورد از سالادهای معروف دنیا و طرز تهیه ی آن ها آشنا خواهیم شد.

۱- سالاد یونانی (Greek Salad)

با طرز تهیه سالادهای معروف دنیا آشنا شوید؛ از سالاد سزار مکزیک تا سالاد تبوله لبنان

کشور: یونان

سالاد یونانی یکی از غذاهای ملی کشور یونان است که از قاچ های گوجه فرنگی، برش های پیاز قرمز و تکه های درشت خیار تشکیل شده. این سالاد بسته به ناحیه ای که در آن سرو می شود، می تواند حاوی زیتون، فلفل دلمه سبز، کبر، پنیر فتا، آویشن، نمک، فلفل، یا نوعی سس از ترکیب روغن زیتون و آب لیموترش یا سرکه باشد.

اگر از پنیر فتا در سالاد استفاد شود، معمولاً آن را فقط برش می دهند و تکه های آن را در سالاد می ریزند، اما گاهی هم پنیر را با یک چنگال طوری با سالاد مخلوط می کنند که تقریباً خرد شود.

از آنجایی که به سالاد یونانی، سالاد روستایی (Village Salad) هم گفته می شود، از اسم آن برمی آید که این سالاد یک غذای روستایی بوده، به طوری که کشاورزان بعضی مواد غذایی را با خود به سر زمین هایشان می بردند و آن ها را باهم مخلوط می کردند.

مواد لازم:

۳ عدد گوجه فرنگی بزرگ
۱ عدد خیار
۱ عدد پیاز (سفید یا قرمز)
نصف قاشق چایخوری آویشن خشک شده
۸ عدد زیتون سیاه
روغن زیتون
سرکه قرمز (اختیاری)
نمک
مقداری کبر (اختیاری)

طرز تهیه:

1- ابتدا سبزیجات را آماده کنید. گوجه فرنگی ها را چهار قاچ کنید. خیارها را درشت خرد کنید و پیازها را نازک برش بزنید.
2- همه ی سبزیجات را داخل یک کاسه بریزید و تکه های مکعبی پنیر، زیتون ها، آویشن و در صورت تمایل، کبر را به آن ها اضافه کنید.
3- مقداری نمک و روغن زیتون بریزید. اگر می خواهید از سرکه قرمز استفاده کنید، قبل از اضافه کردن آن به سالاد ابتدا با روغن زیتون یک سس درست کنید.
4- حالا سالاد را هم بزنید تا مواد باهم مخلوط شوند.

۲- سالاد سزار (Cesar Salad)

با طرز تهیه سالادهای معروف دنیا آشنا شوید؛ از سالاد سزار مکزیک تا سالاد تبوله لبنان

کشور: مکزیک

سالاد سزار نامش را از مخترعش، سزار کاردینی گرفته، یک مهاجر ایتالیایی ساکن کشور آمریکا که با دور زدن قانون ممنوعیت الکل آن سال های ایالات متحده آمریکا توانسته بود یک رستوران پرطرفدار در شهر تیخوانای مکزیک، در جنوب مرز ایالات متحده با مکزیک، به راه اندازد.

در دهه ی ۱۹۲۰ میلادی، یعنی در دوره ای که الکل در ایالات متحده آمریکا ممنوع بود، تیخوانا با رشد و شکوفایی رو به رو شد، چون بسیاری از اهالی کالیفرنیا، از جمله ثروتمندان هالیوودی، برای خوشگذارانی زیاد به این شهر مکزیکی سفر می کردند. و درست مثل بسیاری از دیگر غذاهای مشهور دنیا، اختراع سالاد سزار هم صرفاً حاصل ابتکار و بداهه پردازی بود.

در یکی از سال های آن دوران، یک روز آخر هفته که رستوران کاردینی بسیار شلوغ بود، وقتی رستوران دار مشهور متوجه شد که مواد اولیه کم آورده، برای آنکه مشتریانش را ناامید نکند، دست به اختراع یک سالاد با مواد باقی مانده در آشپزخانه اش زد.

مواد لازم:

۳ یا ۴ عدد کاهوی ترد
۲ مشت نان کروتان (مکعب های کوچک یا نان های سرخ شده)
۶ قاشق غذاخوری روغن سیر
۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون
نمک و فلفل سیاه
۱ قاشق غذاخوری سس ووسترشر
۶ قاشق غذاخوری پنیر پارمزان رنده شده
۱ عدد تخم مرغ
آب ۳ عدد لیموترش

طرز تهیه:

1- برگ های بیرونی کاهوها را جدا کنید، آن ها را خوب بشویید، تکان شان دهید تا آب شان برود و آن ها را در یخچال بگذارید.
2- برای تهیه ی سس سیر، یک قاچ سیر را خرد یا له کنید و آن را ته یک شیشه مربا بگذارید. شیشه را با هر روغنی که دوست دارید برای سالاد استفاده کنید پر کنید. شیشه ی پر شده را تا هر زمان که لازم است بگذارید در دمای آشپزخانه بماند. بعد از آن باید از روغن داخل شیشه استفاده کنید و دیگر نیازی به سیر ندارید. به طور خاص در مورد این سالاد، زمانی نتیجه ی بهتری می گیرید که یک بخش از روغن مورد استفاده تان (۴ قاشق غذاخوری) روغن زیتون باشد.
3- درصورت امکان، مقداری فلفل سیاه را خودتان با فلفل ساب، آسیاب کنید. از پنیرهای پارمزان رنده شده استفاده کنید. تخم مرغ خام مثل ملات عمل می کند و باعث می شود سس سالاد به طور مساوی در همه جای آن پخش شود و روی مزه ی نهایی سالاد هم تأثیر نمی گذارد.
4- کاهوها را درون یک کاسه خرد کنید. نان های کروتان، روغن زیتون، روغن سیر، سس ووسترشر، ادویه ها و پنیر را به آن ها اضافه کنید.
5- تخم مرغ را روی سالاد بریزید. آب لیموترش را هم روی تخم مرغ بریزید.
6- سالاد را از زیر به بالا، به آرامی هم بزنید تا همه ی مواد باهم مخلوط شوند.

۳- سالاد کاپریس

با طرز تهیه سالادهای معروف دنیا آشنا شوید؛ از سالاد سزار مکزیک تا سالاد تبوله لبنان

کشور: ایتالیا

منشأ این سالاد ساده اما لذیذ را جزیره کاپری ایتالیا می دانند که نامش را هم از آن گرفته.

مواد لازم:

۵۰۰ گرم گوجه فرنگی بزرگ و رسیده
۶۰۰ گرم پنیر موزارلا
ریحان
روغن زیتون
نمک

طرز تهیه:

1- پنیرهای موزارلا را برش دهید. سپس گوجه فرنگی ها را از پهنا به قسمت های مساوی برش بزنید.
2- برش های گوجه فرنگی و پنیر را یکی در میان در یک بشقاب بچینید.
3- برگ های ریحان را را به صورت کامل یا خرد شده روی پنیرها و گوجه فرنگی ها بریزید. در انتها هم روی آن ها روغن زیتون و نمک بریزید.

۴- سالاد تبوله

با طرز تهیه سالادهای معروف دنیا آشنا شوید؛ از سالاد سزار مکزیک تا سالاد تبوله لبنان

کشور: لبنان

تبوله یک غذای رنگارنگ لبنانی است که معمولاً به عنوان سالاد سرو می شود و در تهیه ی آن از جعفری خرده شده، روغن زیتون، بلغور گندم و ریحان خرد شده استفاده می شود.

منشأ این سالاد را مناطق کوهستانی لبنان و سوریه می دانند. استفاده از سبزیجاتی مورد استفاده در سالاد تبوله، از دوران قرون وسطی در میان مردمان عرب ساکن این مناطق رایج بوده.

سالاد تبوله را معمولاً به همراه نان پیتا، بابا غنوج یا حمص میل می کنند. از برش های گوجه فرنگی، خیار نگینی شده، آب لیموترش تازه و پیاز خرده شده هم می توان برای اضافه کردن به سالاد استفاده کرد که مزه ای تند به آن می دهند. بهتر است سالاد تبوله را چند ساعت قبل از سرو در یخچال گذاشت تا مزه ی آن بهتر شود.

مزه ی نشاط آور این سالاد آن را به گزینه ای ایده آل برای روزهای گرم تابستان تبدیل کرده. از طرفی بلغور گندم موجود در آن سرشار از فیبر، پروتئین و مواد معدنی است و به این ترتیب سالاد تبوله یکی از سالم ترین غذاهای لبنانی محسوب می شود. تبوله به قدری پرطرفدار است که یک روز هم به نام آن نامگذاری شده.

مواد لازم:

نصف پیمان بلغور گندم ریز
یک پیمان آب جوش
۳ دسته جعفری
۱ دسته ریحان
۲ عدد گوجه فرنگی
۱ عدد خیار
۳ عدد پیاز جعفری
۶ قاشق غذاخوری روغن زیتون
۳ قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه
نمک

طرز تهیه:

1- بلغورهای گندم را بپزید. یا می توانید آن ها را داخل یک کاسه بریزید و آب جوش را هم روی آن ها بریزید. بگذارید بلغورها حداقل ۱۰ دقیقه در آب بمانند تا نرم شوند. آب بلغورها را با یک صافی پارچه ای بگیرید. بلغورها را به داخل کاسه برگردانید، یک بشقاب روی کاسه بگذارید و آن را در یخچال بگذارید.
2- حالا سراغ سبزیجات بروید. خیار و گوجه فرنگی ها را نگینی کنید. پیازچه ها را هم خرد کنید. ساقه های جعفری و ریحان را جدا و برگ هایشان را خرد کنید و در یک کاسه ی بزرگ بریزید.
3- بلغورهای خنک شده را از یخچال بیرون آورید و آن ها را به جعفری و ریحان اضافه کنید. با استفاده از چنگال آن ها را باهم مخلوط کنید. حالا نوبت اضافه کردن خیار و گوجه فرنگی و پیازچه است.
4- روی مواد، روغن زیتون، آب لیموترش و نمک بریزید.
5- می توانید سالاد را قبل از سرو مدتی در یخچال یا در دمای اتاق بگذارید.

۵- سالاد شوپسکا

با طرز تهیه سالادهای معروف دنیا آشنا شوید؛ از سالاد سزار مکزیک تا سالاد تبوله لبنان

کشور: بلغارستان

شوپسکا یک سالاد سرد سنتی است که یکی از غذاهای ملی بلغارستان هم هست. کلمه ی «شوپسکا» به مردم صرفه جوی شوپی، اهالی منطقه شوپلوک اشاره دارد، جایی که سه کشور بلغارستان، صربستان و مقدونیه به یکدیگر می رسند. این سالاد که اغلب در تابستان سرو می شود را در بیشتر رستوران های بلغارستان می توان یافت و از تکه های گوجه فرنگی، خیار، پیاز، فلفل دلمه ی خام یا تفت داده شده و پنیر بلغاری تهیه می شود.

قدمت این سالاد به دهه ی ۱۹۵۰ میلادی برمی گردد، یعنی زمانی که از آشپزهای برجسته ی بلغاری خواسته شد غذاهایی درست کنند که گردشگران را به این کشور جذب کند. سبزیجات این سالاد را معمولاً با نمک، روغن آفتاب گردان و پنیر بلغاری رنده شده مزه دار می کنند.

برخی با تصور بهتر کردن مزه ی سالاد، به جای روغن آفتابگردان از روغن زیتون استفاده می کنند اما بسیاری معتقدند این کار فقط باعث از دست رفتن مزه ی اصلی این سالاد می شود.

این سالاد ساده و سبک هم گزینه ی عالی ای برای فصل تابستان محسوب می شود.

مواد لازم:

۴ عدد گوجه فرنگی
۱ عدد خیار بزرگ
۴ عدد فلفل دلمه سبز یا قرمز
۱ عدد پیاز بزرگ (یا ۶ عدد پیازچه)
نصف فنجان پنیر بلغاری
نصف فنجان روغن آفتابگردان
نمک

طرز تهیه:

1- خیار و گوجه ها را خرد کنید. فلفل دلمه ها را (خام یا تفت داده شده) برش زنید. پیاز یا پیازچه ها هم را خرد کنید. همه ی آن ها را داخل یک کاسه ی بزرگ بریزید.
2- حالا به سبزیجات روغن آفتابگردان و نمک اضافه کنید. روی کاسه را بپوشانید و آن را تکان دهید تا مواد خوب باهم مخلوط شوند. سپس کاسه را داخل یخچال بگذارید.
3- بعد از آنکه سالاد مدتی در یخچال ماند، آن را بیرون آورید و پنیر بلغاری را روی آن رنده کنید.

منبع: روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار