خارج‌کردن انگشتر بلعیده‌شده توسط کودک ۴ ساله
کد خبر: ۱۷۷۱۰۹
تاریخ انتشار: 2020 April 20    -    ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
انگشتر مادری که به صورت اتفاقی در حین بازی توسط کودک بلعیده ‌شده بود توسط تیم پزشکی و تیم تخصصی آندوسکوپی بیمارستان کودکان امیرکلا از معده وی خارج شده است.

دختر چهار ساله‌ای اهل زیرآب که حدود ۱۱ روز قبل انگشتری را بلعیده بود که با توجه به سایز جسم خارجی بلع شده و سن و جثه کودک دفع نشده بود، برای خارج کردن انگشتر به بیمارستان کودکان امیرکلا ارجاع داده شد.

خارج‌کردن انگشتر بلعیده‌شده توسط کودک ۴ ساله

با انجام رادیوگرافی و آندوسکوپی جسم خارجی در معده، مشاهده و با آندوسکوپی بدون هرگونه عوارضی متخصص بیهوشی و آندوسکوپی خارج شد، بیمار پس از هوشیاری و با حال عمومی مناسب مرخص شد.

دکتر ساناز مهربانی فوق‌تخصص گوارش کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل در این باره اظهار کرد: بیشترین موارد بلع اتفاقی جسم خارجی در کودکان بین سنین ۶ ماه تا چهار سال رخ می‌دهد که سکه و اسباب‌بازی‌های کوچک شایع‌ترین موارد جسم خارجی را تشکیل می‌دهند.

خارج‌کردن انگشتر بلعیده‌شده توسط کودک ۴ ساله

این پزشک تأکید کرد: از بین اجسام خارجی بلع باتری بسیار خطرناک بوده و باعث پارگی مری در طی چند ساعت می‌شود، اجسام نوک‌تیز نیز می‌تواند باعث آسیب به مری و بافت‌های اطراف مری به خصوص عروق و معده شده و ممکن است باعث خونریزی شدید شوند.

وی عنوان کرد: اجسام نوک‌تیز و باتری باید به وسیله آندوسکوپ اورژانسی خارج شوند، به والدین توصیه می‌شود اجسام کوچک قابل بلع به خصوص اجسام تیز و سربی و باتری های دیسکی و ماگنت یا آهن ربا از دسترس کودکان خارج شود.

خارج‌کردن انگشتر بلعیده‌شده توسط کودک ۴ ساله

دکتر مهربانی در پایان گفت: والدین فرزندان خود را از مواد شوینده اسیدی و قلیایی دور نگه داشته باشند چون گاهی می‌تواند منجر به عوارض جبران‌ناپذیری شود.

فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار