نان تابه‌ای خانگی؛ خودکفایی در روز‌های کرونایی
کد خبر: ۱۷۶۹۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2020 April 19    -    ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
پختن نان در خانه یکی از لذت‌بخش‌ترین کار‌ها و البته راه حل خوبی برای روز‌هایی است که نمی‌توانیم از خانه بیرون برویم. اگر برای اولین بار می‌خواهید در خانه نان بپزید اصلا نگران نباشید؛ در این مطلب، طرز تهیه نان خانگی در تابه را به شما آموزش می‌دهیم. مواد لازم در دستور پخت این نان تابه‌ای بسیار کم است و نیازی به فر یا لوازم آشپزخانه خاصی هم ندارد.

طرز تهیه‌ی نان تابه‌ای خانگی؛ در روز‌های کرونایی خودکفا باشید«تابناک باتو» پختن نان در خانه یکی از لذت‌بخش‌ترین کار‌ها و البته راه حل خوبی برای روز‌هایی است که نمی‌توانیم از خانه بیرون برویم. اگر برای اولین بار می‌خواهید در خانه نان بپزید اصلا نگران نباشید؛ در این مطلب، طرز تهیه نان خانگی در تابه را به شما آموزش می‌دهیم. مواد لازم در دستور پخت این نان تابه‌ای بسیار کم است و نیازی به فر یا لوازم آشپزخانه خاصی هم ندارد.

 

چطور نان تابه‌ای خانگی درست کنیم؟

مواد لازم

  • آرد نانوایی یا آرد سفید: ۲ الی ۲٫۵ پیمانه
  • پودر خمیر مایه: ۱٫۵ قاشق مرباخوری
  • روغن مایع : ۳ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱ قاشق مرباخوری
  • نمک: ۲ قاشق چای‌خوری
  • آب ولرم: ۱ پیمانه

طرز تهیه

۱. برای شروع مایه خمیر را همراه شکر در یک پیمانه آب ولرم بریزید و کاملا حل کنید. بهتر است از یک کاسه‌ی بزرگ برای این کار استفاده کنید.

۲. مقداری از آرد را به ترکیب اضافه کنید و هم بزنید تا جایی که مایه مانند تصویر غلظتی شبیه مایه‌ی کیک پیدا کند. حالا ظرف را با یک دستمال تمیز بپوشانید و برای ۱۰ دقیقه آن را در جای نسبتا گرم قرار دهید تا مایه خمیر فعال شود و حباب‌های اولیه در آن به وجود بیاید.

اگر مایه خمیر بعد از ۱۰ دقیقه فعال نشد و حبابی در خمیر به چشم نخورد، احتمال دارد مایه خمیر کهنه یا خراب باشد.

۳. زمانی که مایه خمیر فعال شد، آرد را به آرامی به آن اضافه کنید تا خمیر شکل بگیرد. نیمی از روغن را هم در کنار آرد به خمیر اضافه کنید. برای جلوگیری از سفت شدن خمیر نان، آرد را به آرامی و کم‌کم اضافه کنید، چون آرد زیاد باعث سفت شدن نان می‌شود.

۴. مهم‌ترین نکته در پخت نان این است که به اندازه‌ی مناسب آرد به خمیر اضافه کنید، تا جایی که مانند تصویر با فشار دادن، خمیر به دست نچسبد. دقت کنید که اگر وقتی دستتان را روی خمیر نگه می‌دارید بعد از چند لحظه خمیر به دست می‌چسبد نیازی به اضافه کردن آرد بیشتر نیست؛ این چسبندگی با ورز دادن از بین می‌رود.

۵. سطح میز یا تخته کار را آرد بپاشید و خمیر را برای ۱۰ دقیقه روی آن ورز دهید. مابقی روغن را در این مرحله کم‌کم به خمیر اضافه کنید.

۶. بعد از ورز دادن، کف و دیواره‌های یک کاسه‌ی بزرگ را چرب کنید و خمیر را در آن بگذارید. روی خمیر را با سلفون و سپس یک پارچه بپوشانید و آن را در جای نسبتا گرم قرار دهید. اجازه دهید خمیر شما بین ۱ تا ۱٫۵ ساعت استراحت کند. بعد از این که خمیر خوب پف کرد روی آن را بردارید و با دست پف آن را بگیرید.

۷. سطح میز یا تخته کار را آردپاشی و خمیر را روی آن به ۶ چانه‌ی مساوی تقسیم کنید. روی چانه‌ها را دوباره با سلفون و پارچه بپوشانید و اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه‌ی دیگر استراحت کنند.

سلفون‌ها را دور نریزید، بعد از ۱۵ دقیقه چانه‌های خمیر را بردارید و با وردنه روی سطح آردپاشی شده به ضخامت ۲ الی ۳ سانتی‌متر باز کنید. سپس با همان سلفون‌ها دوباره روی آن‌ها را بپوشانید و اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه‌ی دیگر هم استراحت کنند.

۸. تابه‌ی نچسب خود را روی حرارت متوسط رو به زیاد داغ کنید. خمیری که باز کردید را داخل تابه قرار دهید و اجازه دهید بپزد. وقتی روی نان شروع به حباب زدن کرد، آن را برگردانید. چند بار دیگر این کار را تکرار کنید تا دو طرف نان به طور یکدست طلائی شود.

وقتی نان‌ها پختند آن‌ها را از تابه خارج کنید و در یک پارچه‌ی تمیز بپیچید تا خشک نشوند.

دیجی کالا

برچسب ها: نان تابه ای ، نان ، پخت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
0
0
اینکه دورش خمیر شده وسطش هم سوخته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
0
0
نمکش یه کم زیاد نیست ......چه خبره دوقاشق چایخوری ......مگه میخواهید چوب شور درست کنید ........برای دوپیمانه ارد نوک قاشق چایخوری کفایت میکند .......
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار