بافت تاریخی کرمان زیر آب
کد خبر: ۱۷۶۶۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 April 15    -    ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
چند ساعت بعد از پایانِ بارش باران، نخستین عکس‌ها از آب‌گرفتگی میدانِ «ارگ» کرمان، به سرعت در فضای مجازی پیچید و کرمانی‌ها با طنازی به آن محوطه‌ لقبِ «۳۳ پل کرمان» را دادند؛ ۳۳ پلی که به جای جذب تداوم هویتِ تاریخ، به راحتی در دفعِ آن نقش داشت. تصاویر نشان می‌دهند آب تا سرِ ستون‌ها بالا آمده، از بارانی که سابقه‌اش در کرمان کم هم نیست و تا کنون چندین‌بار مسوولان شهری و میراثی کرمان را شوک زده کرده است.

بافت تاریخی کرمان زیر آببه گزارش «تابناک با تو»؛ تصاویر نشان می‌دهند آب تا سرِ ستون‌ها بالا آمده، از بارانی که سابقه‌اش در کرمان کم هم نیست و تا کنون چندین‌بار مسوولان شهری و میراثی کرمان را شوک زده کرده است.

و در این میان در کنار دل‌نگرانی‌هایی که برای زندگی اجتماعی مردم در این شرایط همیشه مطرح می‌شود، فرهنگ و تاریخِ شهر هم هر بار زیر آب می‌رود و تنها کاری که از دست‌شان برمی‌آید کشیدن آب از میدان است؛ میدانِ ارگ کرمان یا همان میدان باغِ سابق که قاجارها آن را در غربی‌ترین قسمتِ بازارِ کرمانِ امروزی ساختند و ۲۸ فروردین ۱۳۸۰ با شماره‌ی ثبت ۳۷۱۷ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

اما در کنار همه ساخت‌وسازها و بی‌توجهی‌هایی که در طول چند سال گذشته به این محوطه‌ی تاریخی شده، بارشِ باران‌های سیلابی که همه محوطه‌ی میدان ارگ را می‌پوشانند و آن را به دریاچه‌ای کم عمق تبدیل می‌کند خود عاملی نگران کننده نه تنها برای این محوطه تاریخی که برای همه‌ی بافت تاریخی کرمان است.

امید ابراهیمی - دانش آموخته مقطع کارشناسی مرمت بناهای تاریخی و فعال میراث فرهنگی کرمان - که با پایان بارشِ باران در کرمان - سه شنبه ۲۶ فروردین - این بافت تاریخی را طی کرد، در گفت‌وگو با ما شرایط رخ داده برای میدان ارگ کرمان و بافتِ تاریخی آن را نه چندان مناسب می‌داند.

او با بیان این‌که هنوز در بخش‌هایی از میدان ارگ آب وجود دارد، از ایجاد آسیب‌های جدی در بازار قلعه محمود جنوبی به خصوص نشست موزاییک‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید:‌ اطراف بازار قلعه محمود، بازار مظفری و بازار گنجعلی خان و مجموعه‌های تاریخی اطراف آن بعد از هر بارش باران به خصوص در سال‌های گذشته دچار آسیب‌هایی شده‌اند، کف بازار نشست کرده و پی بناهای تاریخی در بسیاری نقاط از بین رفته‌اند.

وی با بیان این‌که بافت تاریخی کرمان و بناهای تاریخی آن بسیار آسیب‌پذیرند، ادامه می‌دهد: از یک سو این منطقه‌ی تاریخی نه شیب‌بندی مناسبی دارد و نه حفاظتِ درستی از آن می‌شود و از سوی دیگر نبود زیرساخت مناسب در بافت تاریخی باعث بروز این اتفاقات و آسیب‌های زیاد در این محوطه تاریخی می‌شود که در این شرایط نیز هر سال اتفاقات مشابه آب‌گرفتگی میدان ارگ رخ می‌دهد؛ اتفاقی که به مرور می‌تواند این محوطه را به یک آتش زیرخاکستر تبدیل کند.

او با تاکید بر این‌که مجموعه‌ی بازار و راسته بازار کرمان با یکدیگر در یک مجموعه درفهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، ادامه می‌دهد:‌ بعد از وقوع آب‌گرفتگی در این محوطه که هر بار رخ می‌دهد، معمولا شهرداری اقدام به کشیدن آب و جمع‌آوری آن می‌کند. اما به نظر نمی‌رسد تا کنون تدبیری برای بافت تاریخی در جهت برطرف کردن آب‌گرفتگی این محوطه‌های تاریخی و معبرها بعد از باران های سیلابی اندیشیده شده باشد.

وی با بیان این‌که اقدامات اولیه مانند سبک‌سازی بام‌ها در بافت‌ تاریخی کرمان انجام نشده‌اند و برای بناهای آن که اکثرا متروکه شده و به حال خود رها شده‌اند، به قربانی شدنِ خانه‌ی تاریخی "تیمو" در سیل نوروز ۹۸ اشاره کرد که به دلیل همین بی‌توجهی‌ها تخریب شد.

ابراهیمی اما محلات تاریخی بازار عزیز، قبه سبز، بازار قلعه محمود، بازار گنجعلی‌خان، بازار ابراهیم خان، بازار ارگ و مجموعه‌های اطراف، محله شهر و حوض ملک را از مناطقی می‌داند که با بارشِ‌باران اخیر با آسیب‌های زیادی مواجه شده‌اند.

بافت تاریخی کرمان زیر آب

بافت تاریخی کرمان زیر آب

بافت تاریخی کرمان زیر آب

بافت تاریخی کرمان زیر آب

بافت تاریخی کرمان زیر آب

بافت تاریخی کرمان زیر آب

بافت تاریخی کرمان زیر آب

بافت تاریخی کرمان زیر آب

بافت تاریخی کرمان زیر آب

بافت تاریخی کرمان زیر آب

منبع: ایسنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
0
1
من استادیارتاریخ دانشگاه کرمانم آنقدرازبی توجهی همه مدیران گذشته وحال استان به باقی مانده آثارتاریخی این شهرحرص خوردم ودادزدم ونوشتم که فشارخون گرفتم وصدایم به جایی نرسیدحضرات حتی درکی ازبافت تاریخی ومیراث فرهنگی ندارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار