هشدار/ مصرف این ویتامین بدون تجویز پزشک ممنوع
کد خبر: ۱۷۶۳۲۰
تاریخ انتشار: 2020 April 11    -    ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
یک کارشناس تغذیه نسبت به مصرف خودسرانه نوعی ویتامین هشدار داد.

فرزاد بابایی، با اشاره به شیوع بیماری کرونا و افزایش توصیه‌های تغذیه‌ای برای مقابله با این بیماری، گفت: در برخی از این توصیه‌ها بر مصرف ویتامین D تاکید شده و افزایش مصرف این ویتامین را راهی برای مقابله با کرونا عنوان کرده اند.

این کارشناس تغذیه افزود: ویتامین D طبق بررسی‌های صورت گرفته دارای برخی تاثیرات بر روی سیستم ایمنی بدن است و آن طور که مشخص است کمبود این ویتامین می‌تواند شانس ابتلا به کرونا را افزایش دهد، بنابراین توصیه بر مصرف این ویتامین است.

بابایی با بیان اینکه ویتامین D از نظر پزشکی یک "شبه هورمون" محسوب می‌شود، گفت: این ویتامین می‌تواند خود را به هسته سلول رسانده، به داخل آن نفوذ کند و سلول را وادار به انجام یک سری کار‌ها از جمله تولید برخی پروتئین‌ها کند و با توجه به اینکه این ویتامین در تولید یا عدم تولید برخی مواد نقش دارد به عنوان یک "شبه هورمون" شناخته می‌شود.

نایب رییس انجمن تغذیه استان کرمانشاه با بیان اینکه منابع غذایی محدودی برای تامین این نوع ویتامین وجود دارد، گفت: برخی مواد خوراکی از جمله شیر و لبنیات حاوی مقادیر اندکی ویتامین D هستند و اصلی‌ترین منبع شناخته شده این ویتامین در حال حاضر نور خورشید است.

وی افزود: با تابش نور خورشید به پوست این نوع ویتامین در بدن ساخته می‌شود، بنابراین بهترین راه تامین این ویتامین قرارگیری در برابر نورخورشید است.

بابایی توصیه کرد: افراد در طول هفته دو تا سه بار به مدت ۱۵ دقیقه، بین ساعات ۸ تا ۹ صبح یا ۱۶ تا ۱۷ ظهر زیر نور آفتاب قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: تابش نور خورشید در تابستان شدید است و قرارگیری بیش از این زمان در برابر نور خورشید می‌تواند زمینه ابتلای سرطان پوست در افراد شود.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به خانه نشینی عمده افراد در این روز‌ها گفت: بسیاری افراد در آپارتمان ساکنند، بنابراین امکان استفاده چندانی از نور خورشید ندارند و توصیه میشود این افراد درصورت تایید کمبود ویتامین D در بدن از سوی پزشک، نسبت به مصرف قرص‌های خوراکی این ویتامین اقدام کنند.

وی افزود: دوز‌های خوراکی متفاوت این ویتامین موجود است و افراد باید با تجویز پزشک در صورت تایید کمبود ویتامین D اقدام به مصرف این قرص‌ها کنند.

بابایی نسبت به مصرف بسیار این نوع ویتامین هشدار داد و افزود: متاسفانه برخی افراد بویژه این روز‌ها اقدام به مصرف خودسرانه ویتامین D می‌کنند و این در حالی است که مصرف بسیار این ویتامین می‌تواند عوارض کبدی و مغزی ایجاد کند.

وی افزود: ویتامین D یکی از انواع ویتامین‌های محلول در چربی است و مصرف بسیار آن موجب رسوب این ویتامین در چربی‌های ذخیره شده بدن شده و دفع نمی‌شود و همین امر موجب بروز عوارض کبدی و مغزی می‌شود.

نایب رییس انجمن تغذیه استان کرمانشاه تصریح کرد: در همین راستا افراد باید با مشورت پزشک و بعد از تایید کمبود ویتامین D اقدام به مصرف قرص‌های خوراکی این ویتامین کنند.

ایسنا

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار