پولدارترین مرد جهان اعتراض کارگری را تاب نمی‌آورد
کد خبر: ۱۷۶۱۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2020 April 09    -    ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
در حالی که ۱۰ میلیون نفر از آمریکایی ها اعلام بیکاری کرده اند و اقتصاد آمریکا روبه فروپاشی است و ویروس کرونا کشور را به ویرانی کشانده است، یک جنبه از زندگی آمریکایی هنوز دست نخورده باقی است: ثروت سرسام آور جف بزوس مدیر عامل سایت آمازون.

به نقل از رسانه فارسی زبان؛ در حالی که ۱۰ میلیون نفر از آمریکایی ها اعلام بیکاری کرده اند و اقتصاد آمریکا روبه فروپاشی است و ویروس کرونا کشور را به ویرانی کشانده است، یک جنبه از زندگی آمریکایی هنوز دست نخورده باقی است: ثروت سرسام آور جف بزوس مدیر عامل سایت آمازون.

برای سومین سال متوالی آقای بزوس رتبه نخست ثروتمندترین افراد جهان را از سوی مجله فوربز از آن خود کرده است.

به رغم پرونده طلاق ۴۰ میلیارد دلاری او و افت ۱۸ میلیارد دلاری ارزش دارایی اش در سال گذشته، که منجر به کاهش ثروتش به ۱۱۳ میلیارد دلار شد، آقای بزوس کماکان در صدر فهرست میلیاردهای جهان قرار دارد.

نیمی از میلیاردهای جهان در نتیجه بحران ویروس کرونا ثروت خود را از دست داده اند، یعنی در مجموع چیزی حدود ۷۰۰ میلیارد دلار از سال ۲۰۱۹ میلادی. با در نظرگرفتن زیان‌های مزبور، در سال جاری دارایی میلیاردهای جهان به ۸ تریلیون دلار می رسد.

طبق گزارش مرکز آمار کارگران در آمریکا، میانگین درآمد خانوارهای آمریکایی در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۳،۱۷۹ دلار بوده است.

ثروتمندترین مرد جهان اعتراض کارگرانش را تاب نمی‌آورد

در حالی که آقای بزوس در راس هرم افراد ثروتمند جهان قرار دارد، کسانی که در واقع عامل این سودآوری هستند،‌ نسبت به شرایط کاری خود و آنچه «اهمیت دادن به سود، به جای امنیت کارکنان» میخوانند، اعتراض کرده اند.

شرکت آمازون، اولویت ارسال کالاها را تغییر داده تا «‌ کالاهای ضروری »‌ قبل از سایر کالاها فرستاده شوند.

کارکنان این شرکت که مسئولیت ارسال محصولات را به عهده دارند در مواردی با این سیاست مخالفت می کنند.

به گفته کارکنان انبار آمازون، این شرکت آنها را تعقیب و در صورت عدم رعایت فاصله اجتماعی با همکاران، آنها را اخراج می کند. این شرکت حتی در نامههایی به کارکنانش، تهدید کرده که در صورت مشاهده یک تخلف آنها را اخراج خواهد کرد.

در جزیره استیتن نیویورک، کارکنان انبار آمازون سی ام مارس گذشته، در اعتراض به خودداری شرکت از تعطیلی انبارها علی رغم افزایش شمار کارکنان مبتلا به ویروس کرونا، دست به اعتصاب زدند.

گرچه گزارش ها از شمار اعتصاب کنندگان متفاوت است، اما کارکنان گفته اند بیش از ۵۰ نفر اعتصاب کردند، در حالی که آمازون این رقم را ۱۵ نفر اعلام کرده است. به هر حال اعتصاب صورت گرفت و کریس اسمالز، سازمان دهنده آن، ساعاتی بعد از اعتصاب اخراج شد.

در حالی که مقامهای آمازون علت اخراج او را عدم رعایت فاصله اجتماعی اعلام کرده اند، ایمیلهایی که به شبکه خبری وایس نیوز درز کرده نشان میدهد که مدیران ارشد آمازون تلاش کردهاند تا ضمن بدنام کردن آقای اسمالز، از او برای خاموش کردن جنبش اعتراضی کارگران در این شرکت استفاده کنند.

دیوید زاپولسکی، مشاور عمومی آمازون در این ایمیل ها می گوید:‌ «او باهوش یا سخنور ماهری نیست و چنانچه رسانه ها بخواهند روی ما و او تمرکز کنند، ما در موقعیت تبلیغاتی و ارتباطی بهتری خواهیم بود، چون به دفعات مکرر گفته ایم که برای حفاظت از کارکنانمان تلاش می کنیم.»‌

او همچنین نوشته:‌ «‌ما باید در اولین بخش از واکنشمان، به شکلی محکم و با جزئیات استدلال کنیم که چرا اقدام سازمان‌دهندگان اعتصاب غیر اخلاقی، غیرقابل قبول و شاید غیرقانونی بوده و سپس به گفت وگوهای متداولمان در باره سلامت و تندرستی کارکنان بپردازیم.»‌

او می افزاید: «‌سپس او را به جالب‌ترین بخش ماجرا و در صورت امکان به چهره اصلی اتحادیه یا سازمان دهنده این اعتراض ها تبدیل کنیم.»‌

در حالی که آقای زاپولسکی، هنگامی که با متن ایمیل ها و گفته هایش روبرو شد، به سایت خبری « ورج»‌ اذعان داشت که احساساتش بر او غلبه کرده، اما او در عین حال تاکید کرده که اخراج آقای اسمالز برای حمایت از کارکنان بوده است.

وقتی کار به محافظت از کارکنان در زمان اپیدمی می رسد، آمازون آماده و مصمم به اخراج یک فرد سازمان دهنده اعتصاب به اتهام نقض مقررات فاصله اجتماعی است، در حالی که کمتر به تعطیلی انبارهای خود می اندیشد، مگر آن که از سوی دولت مجبور به این اقدام شود.

فرماندار کنتاکی، پس از آن که سه نفر از کارکنان آمازون مبتلا به ویروس کرونا شدند، آمازون را ملزم به بستن بخش پس گرفتن محصولات در انبار این شرکت کرد. همزمان بخش مرتب سازی کالاها در منطقه کویینز نیویورک، پس از اعتصاب کارکنان در نحوه رسیدگی به موارد ابتلا به کرونا، به دستور مقام های محلی برای ضد عفونی و پاکسازی تعطیل شد.

شرکت آمازون هنوز اقدامی برای اجرای مقررات پرداخت حق الزحمه کارکنان انبارهایش در زمان بیماری نکرده است.

یکی از کارکنان بدون نام و نشان، به نشریه دیلی میل گفته این شرکت پس از ابتلای هر یک از کارکنان به ویروس کرونا، به پرسنل خود در پیامکهای تلفنی این موضوع را خبر داده و یادآوری می کند که آنها در صورت نگرانی، می توانند بدون گرفتن دستمزد کارشان را متوقف کنند.

او همچنین گفته:‌ «‌شرکت آمازون هر بار که یکی از کارکنان متبلا می شود، پیامی یک دست به ما می فرستند و ضمن تاکید بر اهمیت ایمنی و سلامت ما، به ما یادآوری می کند که هر قدر بخواهیم می توانیم کار را متوقف کنیم، البته بدون پرداخت دستمزد.»‌

این کارمند آمازون یادآوری کرده که هرچند گزینه تعطیلی کار در صورت ترس از ابتلا مفید است، اما برای اکثر کارکنان به معنای بی پولی، گرسنگی و نداشتن اجاره خانه است.

او گفته: «البته که، همه کسانی که قبضی برای پرداخت دارند نهایتا به کار باز می گردند»‌

برترین ها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
0
4
"طبق گزارش مرکز آمار کارگران در آمریکا، میانگین درآمد خانوارهای آمریکایی در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۳،۱۷۹ دلار بوده است."
واقعا وقتی داشتی گزارش می نوشتی این مبلغ رو خوندی خودت خجالت نکشیدی؟؟؟
در حالی که درآمد خانوار ایرانی بطور متوسط کمتر از 5000 دلار. بطور متوسط
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
1
0
در حالی که ۱۰ میلیون نفر از آمریکایی ها اعلام بیکاری کرده اند و اقتصاد آمریکا روبه فروپاشی است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار