مالکیِ پایتخت: ۱۲ نماینده، زنگ زدند و تشکر کردند
کد خبر: ۱۷۵۸۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 April 06    -    ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
یکی از چهره‌های جدید و البته محبوب در سریال پایتخت 6، نقش حاجی مالکی، یا همان یک نماینده باشرافت و پاکدست مجلس است که توسط «سیدامیر سیدزاده» ایفا شد.

یکی از چهره‌های جدید و البته محبوب در سریال پایتخت 6، نقش حاجی مالکی، یا همان یک نماینده باشرافت و پاکدست مجلس است که توسط «سیدامیر سیدزاده» ایفا شد. البته سابقه هنری این بازیگر به این سریال و نقش محدود نمی‌شود و اهالی هنر نام او را به‌عنوان تهیه‌کننده سینما و تلویزیون بسیار شنیده‌اند. از مهم‌ترین آثاری که تهیه‌کنندگی کرده، می‌توان به فعالیت در فیلم‌های همچون «سیاوش»، «تعارض»، «خانوم»، «ناخواسته»، «زندگی جای دیگری است»، «پاسیو» و «شماره 17سهیلا» اشاره کرد.

مالکیِ پایتخت: ۱۲ نماینده، زنگ زدند و تشکر کردند

آخرین قسمت از سریال پایتخت پخش شد، اما گویا قسمت‌های پایانی این سریال تحت‌تأثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفته و در فیلمنامه تغییراتی داده شده است. آیا نقش حاجی مالکی هم تحت‌تأثیر این اتفاق قرار گرفته و تغییر کرده بود؟

اگر مشکل شیوع کرونا پیش نمی‌آمد، شاید فیلمنامه در مسیر دیگری هدایت شده و سریال به نقطه فینال خود می‌رسید. همانگونه که آقای سیروس مقدم گفتند، فینال سریال طلب تماشاگران است که در نخستین فرصت بعد از رفع این محدودیت‌های کرونایی ساخته خواهد شد. اما به‌دلیل اینکه لوکیشن اصلی این سریال استان مازندران بود و این استان جزو استان‌های نخستی بود که در روزهای اول اعلام شیوع بیماری کرونا درگیر شده بود، کار برای گروه سازنده در اواخر ساخت سریال دشوار شد.

علی‌القاعده با تمهیدات گروه سازنده، سریال به آن صورت آبرومندانه تا 15قسمتی که مقرر شده بود آماده پخش شد. من تا قسمت 13بودم و شاید اگر بحث تعطیلی مجلس شورای اسلامی و برخی مشاغل و اصناف و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مطرح نمی‌شد، سریال به‌گونه دیگر پیش رفته و نماینده مجلس تاانتهای سریال بازی می‌کرد. اما تصمیم گروه سازنده اینگونه بود و انصافاً هم تصمیم درستی بود و الحمدالله تا به امروز هم توانستند تعهد و سفارشی که پذیرفته بودند را انجام دهند.

ما شما را به‌عنوان یک تهیه‌کننده همیشه در پشت صحنه فیلم‌ها دیده بودیم. چطور شد که مقابل دوربین قرار گرفتید؟

من حدود 10سال پیش در سریال «پیامک از دیار باقی» تجربه همکاری با نویسنده این مجموعه آقای محسن تنابنده و کارگردان آن آقای سیروس مقدم را داشتم. ذهنیت من نسبت به هوشمندی محسن تنابنده و چیدمان شخصیت‌های سناریو و کارگردانی آقای مقدم ذهنیت معلوم و مشخصی بود. از این‌رو این ریسک را پذیرفتم و همکاری شکل گرفت. طراحی نقش نماینده مجلس و احتمال اعتراض به نوع شخصیت‌پردازی آن حرکت روی لبه تیغ بود، اما بدون تعارف می‌گویم که استرسی برای پذیرش این نقش نداشتم.

اطمینان داشتم که نویسنده‌های این گروه به‌گونه‌ای این شخصیت را طراحی و نوشته‌اند که باعث دلخوری و نگرانی نمایندگان نخواهد شد. این نقش وقتی به من پیشنهاد شد که خارج از کشور بودم و از همانجا قبول کردم و با خودم گفتم نباید این نقش را بازی کنم بلکه باید این نقش را زندگی کنم. خودم را به لوکیشن فیلمبرداری در شیرگاه رساندم. خدارا شکر در همان سکانس‌های اول که بازی کردم بازی من مورد قبول سازنده‌های سریال قرار گرفت.

انتقادهایی به منفعل بودن نقش شما در قسمت‌های نخست سریال مطرح شده بود. در این‌باره چیزی شنیده‌اید؟

خداراشاکرم که این نقش مورد قبول اغلب مردم قرار گرفت و به گفته خودشان توانستند مالکی و نقشش را به خوبی درک کنند. همچنین حدود 12نفر از نماینده‌های مجلس در این روزهای پخش سریال با من تماس گرفته و تشکر کردند و گفتند از اینکه توانستید این نقش را خوب و بدون اینکه به سمت لودگی پیش برود بازی کنید، تشکر می‌کنیم. خود من هم گفته بودم که این نقش حد وسط ندارد؛ یا باید خیلی خوب خوب بازی شود یا بد بد. مردم در این سریال با یک نماینده پاکدستی که قصد خدمت به مردم شهر را دارد مواجهند، من باید تمام تلاشم را می‌کردم تا این نقش را ملموس و واقعی بازی کنم.

البته به‌دلیل اتفاقات اجتماعی و سیاسی روز جامعه که در مدت این 40و اندی سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است رخ داده از نزدیک با مسائل قانونگذاری در مجلس آشنا بودم. حتی از برخورد برخی از این افراد در مسائلی که برای خود من پیش آمده، از چگونگی ایفای نقش نماینده مجلس برای من در انجام وظایف اجتماعی و در حوزه انتخابی‌شان با توجه به آن سوگندنامه‌ای که دارند ذهنیتی ایجاد شده بود که به من کمک کرد برای نخستین بار که به‌صورت حرفه‌ای مقابل دوربین می‌رفتم آمادگی بیشتری داشته باشم.

البته در اوایل سریال پایتخت 6درخصوص صبر و سعه ‌صدر زیاد نقش مالکی به من بسیار انتقاد می‌شد. بعضاً دوستان گله می‌کردند که شما چرا این‌همه در برابر رفتارهای راننده‌تان نقی معمولی سعه ‌صدر دارید و چرا او را زودتر جواب نمی‌کنید! در جواب این دوستان باید عرض کنم که بیان دیالوگ‌ها و واکنش‌های مقابل کاراکتر نقی باید به‌گونه‌ای پیش می‌رفت که سعه صدر نماینده مردم نشان داده شود.

قبلاً هم تجربه بازیگری داشتید؟

خیر، حضور در سریال پایتخت نخستین تجربه حرفه‌ای بود.

به‌نظر شما کاراکتر آقای مالکی در فینال وعده داده شده سریال پایتخت 6حضور دارد؟

منتظر تصمیم گروه نویسندگان و آقای تنابنده و آقای مقدم هستیم. باید دید که چه فینال و سرانجامی به پایان خوش این سریال کمک می‌کند. اگر باشیم که در خدمت مردم خواهیم بود، اگرنه که امیدواریم کار به خوبی پیش برود.

سریال پایتخت 6با وجود اینکه توانست مخاطبان بسیاری را پای تلویزیون بنشاند اما نقدها و حاشیه‌هایی هم به همراه داشت. به‌نظر شما چرا حاشیه‌های این پربیننده‌ترین سریال زیاد است؟

یکی از مهم‌ترین سریال‌هایی که به نوعی جنبه ملی به‌خودش می‌گیرد مجموعه پایتخت‌هاست، چون بیشترین بازدید و محبوبیت را بین مردم داشته است. پس‌ازاین تریبونی که فضای طنز موقعیت و مفرحی ایجاد می‌کند می‌توان برای آموزش و پیام‌دهی استفاده کرد. خوشبختانه این سریال توانسته نسبت به مسائل و عملکردهای برخی افراد و مسئولان نگاه نقادانه همراه با لطافت و فضای کمدی داشته باشد. این یک هنر است که بتوان درد مردم را با نگاهی طنز همراه با درمانش عرضه کرده یا پیشنهاد دهیم. با این نمونه روش‌ها می‌توان آموزش‌های زیادی داد و پیشگیری‌ها و نقدهایی به برخی موضوعات و دستگاه‌ها و سازمان‌ها در راستای رفع مشکلات ارائه کرد.

از اوضاع‌واحوال این روزهای خود در خانه بگویید... در این شرایط قرنطینه و با اجرای پویش در خانه بمانیم چه می‌کنید؟

من هم مثل مردم عزیز با ابلاغات ستاد مدیریت بحران کرونا –که تلاش کردند وضعیت کرونا را به‌صورتی کنترل کنند که قابل مهار و پیشگیری باشد- همراه هستم. مو به مو سعی کرده‌ام دستورات را رعایت کنم و الان تقریباً 33روز در خانه مانده‌ام و فقط چندبار برای خرید اقلام ضروری خوراکی به خارج از خانه رفته‌ام. در این ایام بیشتر وقتم را به مطالعه فیلمنامه اختصاص داده‌ام.

خاطره‌ای از بازی با بازیگران سریال پایتخت دارید؟

با گروهی حرفه‌ای، همراه و با اخلاق کار کردم. گروهی که می‌دانستند چه می‌کنند و چه می‌خواهند و این برای من خوشحال‌کننده و باعث افتخار بود.

روزنامه همشهری

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیاوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
0
12
خوب بازی کردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار