جزئیات طرح نمایندگان برای تعطیلی یک‌ماهه کشور
کد خبر: ۱۷۵۸۱۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2020 April 06    -    ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
جمعي از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس شوراي اسلامي با طرحي سه‌فوريتي وارد ميدان شده‌اند تا از شيوع هرچه بيشتر كرونا در ايران و جان‌باختن تعداد بيشتري از ايرانيان در شرايطي جلوگيري كنند.

جمعي از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس شوراي اسلامي با طرحي سه‌فوريتي وارد ميدان شده‌اند تا از شيوع هرچه بيشتر كرونا در ايران و جان‌باختن تعداد بيشتري از ايرانيان در شرايطي جلوگيري كنند.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در طرح سه‌فوريتي خود كه اولين‌بار زمزمه‌هايش پنجم فروردين‌ماه و در نامه عبدالكريم حسين‌زاده، نايب‌رييس فراكسيون اميد و رييس فراكسيون حقوق شهروندي پارلمان به علي لاريجاني مطرح شد، با استناد به اصل 79 قانون اساسي خواستار تعطيلي يك‌ماهه «كليه مراكز دولتي، عمومي و خصوصي» از زمان تصويب اين قانون شده‌اند. اين اصل علاوه بر تاكيد بر ممنوعيت اعلام «حكومت نظامي»، به دولت اين اختيار را داده كه در شرايط «اضطراري» و بعد از كسب «اجازه مجلس» نسبت به وضع قوانين موقتي براي منع آمد و شد اقدام كند. از اين رو به نظر مي‌رسد خواسته نمايندگان قرنطينه سراسري با استفاده از تعطيلي كليه مراكز دولتي، عمومي و خصوصي است، قرنطينه‌اي كه از قرار معلوم حساسيت‌هايي نسبت به نام آن در ايران ايجاد شده است!

اين طرح كه علاوه بر ماده واحده خود با 11 تبصره تكميل شده است، در تبصره دوم دستگاه‌هاي اجرايي را موظف به «تامين مايحتاج دهك‌هاي پايين جامعه و واريز حقوق كامل دو ماهه براي تمامي آنها به صورت پيش تراكنش» كرده‌اند و همچنين بر لزوم «استفاده رايگان شهروندان از اينترنت» تاكيد و خواستار استفاده رايگان ايرانيان از «آب، برق، گاز و تلفن» به شرط رعايت «الگوي مصرف» شده‌اند.

بدين‌ترتيب پرسش اساسي درباره اين مصوبه چگونگي تامين منابع مالي لازم براي اجراي اين طرح است. طراحان عمدتا اصلاح‌طلب اين طرح در تبصره سوم به اين مساله اشاره و تاكيد كرده‌اند كه منابع مالي لازم براي تعطيلي يك‌ماهه كشور و ارايه خدمات به عموم جامعه در مرحله نخست از محل «عدم فروش بنزين سهميه‌اي و ارايه آن به صورت كاملا آزاد با نرخ واحد سه هزار تومان» تامين خواهد شد. همچنين «برداشت يك ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي» و «استفاده از تمامي مبلغ واريزي از سوي صندوق جهاني پول» از ديگر منابع مدنظر طراحان براي اجراي اين طرح است. منابعي كه حداقل 2 نفر از امضاكنندگان اين طرح به آن اطمينان كافي ندارند. نمايندگان مجلس همچنين در تبصره نهم صراحتا منع آمد و شد را خواستار شده و تاكيد كرده‌اند: «تمامي شهروندان هيچگونه حق تردد در درون و بيرون شهرها نداشته و در تمام مدت 30روز بايد در منزل بمانند به غير از موارد كاملا ضروري براي درمان كه اين نوع ترددها بايستي با هماهنگي وزارت بهداشت و از طريق شماره تماس‌هايي كه اعلام خواهند كرد، صورت پذيرد.»

پروانه سلحشوري در این رابطه مي‌گويد: «طرح سه‌فوريتي تعطيلي يك ماهه كشور به‌رغم آنكه طرح خوبي است ولي به عقيده من به چكش‌كاري‌هايي نياز دارد. به‌ويژه در موضوع منابع مالي پيش‌بيني شده در آن. به عنوان مثال در اين طرح به مبالغ اختصاص داده شده ازسوي صندوق بين‌المللي پول اشاره شده، حال آنكه عملا هيچ مبلغي به ايران اختصاص داده نشده است و مشخص نيست در آينده نيز اختصاص يابد از اين‌رو به نظر من بايد مجلس روي منابع حاصل از يارانه بنزين و برداشت از صندوق توسعه ملي حساب كند.»

محمد كاظمي، نايب‌رييس اصلاح‌طلب كميسيون حقوقي و قضايي تاكيد مي‌كند: «امروز دولت با مشكلات مالي بسياري مواجه است و ممكن است نتواند هزينه‌هاي تعطيلي كامل و يك ماهه كشور را باتوجه به كاهش شديد درآمدها و همچنين تحريم‌هاي شديد اقتصادي تامين كند.»

روزنامه اعتماد

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
1
3
وقتی مملکت گل و بلبل هست همه می توانند بنشینند و ادعای مدیریت بکنند.
انتظار ما از مسئولین کشور این است که از قبل فکری برای این شرایط بحرانی می کردند.
پس این همه سازمان های عریض و طویلی که درست کرده اند و حقوق های نجومی به مدیرانش پرداخت می کنند به چه دردی می خورند.
وقتی به قدرت های بزرگ سرشاخ می شویم از قبل باید فکر این روزها را می کردیم.
به نظر شما کشوری مثل ژاپن کمتر از ما از کشورهای زورگو و غرب و شرق آسیب دیده؟ جوابش خیر هست...
ولی با منطق و بر اساس منافع ملی نه منافع حزبی و گروهی و فریب مردم اش، به مقابله و تعامل بادنیا برخواسته است.
واقعا موضوع اینقدر پیچیده است که بزرگان کشور ما متوجه نمی شوند؟!
لطفا مردم را قربانی مطامع شخصی و توهمات ذهنی خودتان نکنید و اجازه بدهید مردم چند صباحی را روی آرامش به خود ببینند.
باور کنید این دوران و رفتارهای ما را اروپا در دوران رنسانس پشت سر گذاشت. و این همه ساز ناکوک با دنیا فقط مردم ایران هزینه اش را می دهند و بس...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
1
3
محمد كاظمي، نايب‌رييس اصلاح‌طلب كميسيون حقوقي و قضايي تاكيد مي‌كند: «امروز دولت با مشكلات مالي بسياري مواجه است و ممكن است نتواند هزينه‌هاي تعطيلي كامل و يك ماهه كشور را باتوجه به كاهش شديد درآمدها و همچنين تحريم‌هاي شديد اقتصادي تامين كند.»

خیلی جالبه یعنی دولت میخواد با جون مردم بازی کنه تا مشکلات مالی به خودش رو کمتر کنه.
این مشکل مالی که دارین صحبتش رو میکنین چرا توی آماری که دولت داره نشون میده برعکس هستش و اعلام میکنن که وضعیت ارزی کشور خیلی خیلی بهتر از ادوار گذشته هستش.( دم خروس رو باور کنیم یا قسم....) شرایط کشور و دنیا بحرانی هستش. باید در این شرایط با تمام دنیا برای ریشه کن کردن این مشکل هم سو شد نه اینکه ساز خودمونو بزنیم. کمی از پول سود فروش نفت رو تزریق کنین میشه این طرح رو اجرا کرد. فقط به جای اینکه به فکر ترازهاتون باشین. یه بارم که شده به فکر جون مردم باشین.
حرفای متناقض دیروز توی اخبار کشور موج میزد. تناقض کامل بین حرفهای رئیس جمهور و مسئولین وزارت بهداشت. با این کارا به نظرم دارن به مردم و شعور مردم بی احترامی میکنن. مردمی که باعث انتصاب همین مسئولین شدن.
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
0
0
وقتی من روز مزد یک روز کار نکنم یعنی نان ندارم آیا شما نماینده مجلس که دو ماه است تعطیلید حقوق میگیرید ؟ اگر میگیرید پس روشن است هیچگاه درک نخواهید کرد امثال من را . چون بیکاری و تعطیلی شما مساوی با بی پولی و گرسنگی نیست شما حقوقتان را میگیرید و به جای کار در خانه می خوابید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار