پیشینه تاریخی اصطلاح ستون پنجم
کد خبر: ۱۷۵۷۹۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: 2020 April 07    -    ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
ستون پنجم (Fifth Column) گروه کوچکی از مردم هستند که گروه بزرگی مانند یک ملت یا شهر محاصره شده را ویران و یا تضعیف نموده و برای گروهی از دشمنان کار می‌کنند. فعالیت‌های آنان ممکن است آشکار یا پنهان باشد. اقدامات پنهانی ستون پنجم می‌تواند شامل خرابکاری، اطلاعات غلط و جاسوسی در خطوط دفاعی به هواداری از یک نیروی خارجی باشد.

پیشینه تاریخی ستون پنجم

پیشینه تاریخی ستون پنجماختصاصی«تابناک با تو»؛ مبالغه آمیز نیست اگر بگوییم ستون پنجم اصطلاحی است که به طور گسترده توسط رسانه‌ها و احزاب سیاسی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای هیچ کس پنهانی نیست که این اصطلاح برای بیان خائنان و دست‌های نامرئی به کار می‌رود که درصدد ایجاد فساد در کشورها برمی‌آیند.

این اصطلاح از کجا آمده است؟ چه کسی و به چه مناسبت گفته است؟


ستون پنجم (Fifth Column) گروه کوچکی از مردم هستند که گروه بزرگی مانند یک ملت یا شهر محاصره شده را ویران و یا تضعیف نموده و برای گروهی از دشمنان کار می‌کنند. فعالیت های آنان ممکن است آشکار یا پنهان باشد. اقدامات پنهانی ستون پنجم می‌تواند شامل خرابکاری، اطلاعات غلط و جاسوسی در خطوط دفاعی به هواداری از یک نیروی خارجی باشد.

اولین کسی که از اصطلاح ستون پنجم استفاده کرد ژنرال ملی اسپانیا امیلیو مولا ویدال، در طول جنگ داخلی اسپانیا بود. در اکتبر سال ۱۹۳۶، هواداران او مادرید را با چهار ستون نیرو محاصره کرده بودند، وی ادعا کرد که ستون پنجم نیروهایش نیز در داخل شهر حضور دارند. این بیانیه برای نخستین بار در نیویورک تایمز علنی شد و متن به شرح زیر است.

پیشینه تاریخی ستون پنجم

امیلیو مولا

شب گذشته، پلیس در جستجوی شورشیان در مادرید، یک کارزار جستجوی خانه به خانه آغاز کرد. ژنرال مولا با چهار ستون نیرو در خارج از مادرید امور را در دست داشت، تعداد دیگری از نیروهای او در این شهر پنهان شده اند که با ورود نیروهای مولا به مادرید، به یکدیگر خواهند پیوست.

منظور از ستون اضافی (پنجم) ژنرال مولا، در واقع یاران ژنرال فرانسیسكو فرانكو بودند که با او همکاری می‌کردند، كه یک طرف جنگ داخلی اسپانیا بود و سرانجام هم پیروز شد و از سال ۱۹۳۹- ۱۹۷۵ به تخت سلطنت اسپانیا رسید. ژنرال فرانکو با کمک ستون پنجم و خرابکاری آنها توانست پایتخت اسپانیا را تصرف کند و سلطه و سیطره کمونیستها و جمهوری خواهان را از سراسر خاک اسپانیا براندازد.

اولین ذکر صریح ستون پنجم برای بیان نیروهای پنهان در روزنامه فیچبرگ استنل در ۱۴ اکتبر ۱۹۳۶ بود. از این روی، اصطلاح ستون پنجم در تمام زبانهای جهان به کار گرفته شد و به طور کلی از آن مفهوم خائن و جاسوس استنباط می‌شود.

پیشینه تاریخی ستون پنجم

پایتخت و ستون پنجم فرهنگی؟!
این روزها برخی با دیدن صحنه حضور رحمت و عاطفه بر ترک موتور (با چراغ روشن) و سپس نشستن آنها در قایق روی دریاچه، خیلی زود یاد دو فیلم با بازی بهروز وثوقی و فائقه آتشین افتادند. وثوقی و گوگوش در «همسفر» و «ممل آمریکایی» درست همین صحنه‌ها را بازی کرده بودند و حتی موسیقی پس زمینه نماهای پایانی «پایتخت» هم یادآور آن فیلم‌های قبل انقلاب بود. رنگ لباس رحمت هم عیناً همانی بود که وثوقی به تن داشت. 

رییس سازمان صدا و سیما نیز پس از بالا گرفتن انتقادات بابت اپیزود آخر سریال پایتخت واکنش نشان داد. او از میرباقری قائم‌مقام خود خواسته بررسی کند که بخش‌های حاشیه‌ساز این سریال به دلیل نفوذ و ستون پنجم فرهنگی دشمن بوده یا دلایل دیگری در کار است. پس از این درخواست واژه ستون پنجم به طور گسترده‌ای در فضای مجازی و رسانه‌های خبری رؤيت شده است. 

پیشینه تاریخی اصطلاح ستون پنجم 
گفتنی است در یکی از فصل‌های پایتخت نیز شخصیت‌های رحمان و رحیم ترانه‌ای از ابراهیم حامدی (ابی) را بازخوانی کردند که با حمایت او روبرو شد. البته این ماجرا سر و صدای زیادی مثل صحنه رحمت و عاطفه نداشت. در سکانسی از سریال هم شخصیت فهیمه درباره قطع رابطه با رحمت از عبارات (عکس‌هاشو پاره کردم، نامه‌هاشو پاره کردم) استفاده کرد که این عبارات هم برگرفته از ترانه شهره صولتی خواننده لس آنجلسی بود، نشان به آن نشان که دوران پاره کردن نامه تمام شده و رحمت هم اصلا نامه‌ای نفرستاد که فهیمه بخواهد پاره کند.

پیشینه تاریخی اصطلاح ستون پنجم

چندی پیش هم لو رفتن چت‌های یکی از مجریان رسانه ضد انقلاب با برخی بازیگران داخلی، مفهوم ستون پنجم را در ذهن بسیاری متبادر کرد که البته با تکذیب شمار زیادی از آن بازیگران همراه بود و سر و ته قضیه با مصاحبه‌های بازیگران با خبرگزاری‌های داخلی و توجیهات مختلف بازیگران هم آمد. 

حالا به نظر شما با کنار هم چیدن این اتفاقات می‌توان نظریه حضور یک ستون پنجم را اثبات کرد؟! به نظر شما نتیجه مأموریت آقای میرباقری چه خواهد بود؛ حضور ستون پنجم؟!

پیشینه تاریخی اصطلاح ستون پنجم

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
10
63
توهم مسئولان و مشغول بودن به مسائل پيش پا افتاده به جاي رسيدگي به مشكلات اصلي مردم!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
منم موافقم زیاد تو توهمات و شایدها نباید سیر کرد اما

از ستون پنجم دشمن هر چیزی بر می آد.
ناشناس
| |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
توهم و دیگر هیچ...
رمان دایی جان ناپلئون واقعا یک شاهکاره در خصوص واکاوی پدیده توهم توطئه...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
12
54
اسلام به خطر افتاد وا ویلا. کشور در بن بست اقتصادی و سیاسی قرار گرفته اقایان فکر رنگ پیراهن بازیگر سریال هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
صدا و سیما وزارت اقتصاد نیست که انتظار دارید کشور را از بن بست اقتصادی بیاره بیرون
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
8
21
حالا می خوای گیر بدی ، بده ! ولی نمیشه گفت چون رحمت تو فیلم نامه نداده ، پس کلا لفظ نامه برای ستون پنجم بازی بوده ! مگه صحنه پیوند کلیه و لوزالمعده رو نشون داده بودن ؟ داستانه دیگه آقاجان....
ناشناس
|
Singapore
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
11
14
اصولا وقتی یک سریال تلوزیونی موفق میشود نباید انقدر ادامه یابد که دیگر نتوان در ان سوژه ای جدید به وجود اورد .سریال پایتخت اول وموفق بود وبینندگان زیادی را جذب کرد اما ادمه بی مورد وبدون سوژه وحرف جدید کار را به اینجا کشانده که ازروی فیلمهای قدیمی کپی برداری مسخره ای بشود ارزش موفقیت اولیه سریال راهم هزینه کند واز بین ببرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
9
11
توی دنیا در مورد بحث جاسوسی مطرح میشه توی ایران اغلب ناشی از توهمه
حامد بازرگان
|
Finland
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
5
6
با عرض سلام ... همین قرار دادن واژه توطئه با توهم خودش عین ستون بنچم می باشد . چرا که دشمن می خواهد نظریه توطئه از ذهن مردم محو کند تا همیشه در خواب توهم زندگی کنید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
6
2
ظاهرا هدف این هست که همانطوری که نود را حذف کردند پایتخت را هم حذف کنند (پر مخاطب ترین برنامه های صدا و سیما)
با حذف این معدود برنامه های خوب دیگه ارتباط مردم با صدا و سیما عملا قطع میشه
حالا لطفا شما جواب بدید، ستون پنجم کیه؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
مشتی! کدوم برنامه خوب؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
0
6
در مملکتی که خواننده هایش در خارج زایمان میکنند که فرزندانشان بچه این مملکت نباشد و همچننی خانواده مدیرانش خارج از ایران زندگی میکنند توقع چی داری
مدیران اینقدر عالی هستند که مملکت دست پروده خودشان را لایق خانواده نمیدانند و بازیگران که دیگر هیچ
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار