دانشمندان واکسن بالقوه کرونا را معرفی کردند
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2020 April 05    -    ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۳
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ آمریکا یک واکسن بالقوه با قابلیت مقابله با ویروس جدید کرونا را معرفی کردند.

این واکسن زمانی که با برچسبی [پچ] اندازه نوک انگشت روی موش‌ها آزمایش شد، آنتی بادی‌های اختصاصی ویروس جدید کرونا را در مقادیری تولید کرد که برای خنثی کردن فعالیت ویروس کفایت می‌کرد. نتایج این تحقیق در مجله ای‌بایو‌ مدسین منتشر شده است.

محققان توانستند به سرعت در تولید این واکسن وارد عمل شوند چراکه زمینه‌های این کار در شیوع‌های قبلی انواع دیگر ویروس کرونا فراهم شده بود.

اندره‌آ گامبوتو، استادیار جراحی دانشگاه پزشکی پیتسبورگ و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: «ما در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۴ تجربه قبلی درباره سارس SARS-CoV و مرس MERS-CoV [انواع دیگر ویروس کرونا] داشتیم. هر دو این بیماری‌ها ارتباط نزدیکی با نوع جدید ویروس کرونا دارند.»

وی افزود: «ما در مطالعه‌ها دریافتیم که یک پروتئین خاص با نام پروتئین سنبله برای القای ایمنی در برابر ویروس مهم است. ما دقیقا می‌دانستیم در کجا با این ویروس جدید مقابله کنیم.»

دانشمندان واکسن بالقوه کرونا را معرفی کردند

وی تاکید کرد که برای همین تامین اعتبار تحقیقات مربوط به این واکسن بسیار مهم است: «شما هرگز نمی‌دانید که شیوع بعدی کجا اتفاق می‌افتد.»

لوئیس فلو، استاد و رئیس بخش درماتولوژی دانشکده پزشکی پیتسبورگ نیز گفت: « توانایی ما برای توسعه سریع این واکسن نتیجه‌ همکاری دانشمندانی با تخصص‌های مختلف برای رسیدن به یک هدف مشترک بود.»

واکسنی که در این پژوهش درباره آن توضیح داده می‌شود و آن را پیتکوواک PittCoVacc نامیده‌اند، در مقایسه با واکسن mRNA که به تازگی آزمایش‌های بالینی آن آغاز شده است، رویکرد شناخته شده‌تری را دنبال می‌کند. در این واکسن، از قطعات پروتئین‌های ویروسی ساخته شده در آزمایشگاه، برای ایجاد مصونیت در بدن استفاده شده است. در واقع این پروتئین ویروسی چنین واکنشی را در بدن ایجاد می‌کند. به گفته محققان این پژوهش، نحوه عملکرد این واکسن به مانند واکسن‌های فعلی آنفلوآنزا است.

روش متفاوت تزریق این واکسن به بدن

محققان همچنین از روش جدیدی برای تزریق دارو به بدن با نام میکرونیدل [سوزن‌های تزریق میکرونی] برای افزایش تاثیرگذاری استفاده کرده‌اند. این تزریق با استفاده از برچسب‌های انگشتی [پچ‌های اندازه نوک انگشت] با ۴۰۰ سوزن بسیار ریز، پروتئین سنبله را به داخل پوست جاییکه قوی‌ترین واکنش سیستم ایمنی را دارد، تزریق می‌کند. میکرونیدل‌ها از جنس شکر هستند و قطعات پروتئین به راحتی در داخل پوست جذب می‌شوند.

دکتر فلو در اینباره گفت: «ما این روش را طبق روشی که واکسن آبله به پوست تزریق می‌شود، توسعه داده‌ایم.»

وی تاکید کرد که روش‌ جدید پیشرفته‌تر است و کارآیی بالاتری دارد. وی همچنین این روش را بدون درد توصیف کرد.

ویژگی‌های مثبت واکسن برای تولید انبوه چیست؟

این دارو قابلیت تولید در مقیاس گسترده را دارد به‌طوریکه قطعات پروتئینی در کارخانه‌های سلولی تولید می‌شوند و خالص‌سازی پروتئین در مقیاس صنعتی قابل انجام است. تولید گسترده میکرونیدل‌ها با استفاده از یک سانتریفیوژ برای ریختن مخلوط پروتئین و قند درون قالب انجام پذیر است. این واکسن پس از تولید قابلیت نگهداری در دمای معمولی اتاق را دارد و برای حمل و نقل آن نیازمند وسایل سرمایشی نیست.

دکتر گامبوتو در این باره گفت: «برای اکثر واکسن‌ها نیازی به تولید در مقیاس بالا در همان ابتدای کار نیست. اما زمانیکه در حال تولید سریع واکسنی علیه یک شیوع جهانی هستید این موضوع نیز ضرورت پیدا می‌کند.»

زمانیکه واکسن پیتکوواک PittCoVacc روی موش‌ها آزمایش شد، در مدت دو هفته مقدار زیادی آنتی‌بادی (پادتن) علیه ویروس جدید کرونا SARS-CoV-2 تولید شد. کارایی این واکسن روی این حیوانات در طولانی مدت هنوز بررسی نشده است اما طبق تحقیق پژوهشگران میزان پادتنی که در بدن موش‌های آلوده به ویروس مرس MERS-CoV پس از تزریق واکنش تولید می‌شود، برای دست‌کم یک سال حیوان را می‌تواند واکسینه می‌کند. آن‌ها بر این باورند که این واکسن در برابر ویروس جدید نیز از همین فرمول پیروی می‌کند.

نکته مهم دیگر در این واکسن میرونیدل‌های آن است که حتی پس از ضدعفونی شدن با اشعه گاما همچنان قدرت خود را حفظ می‌کنند.

محققان هم اکنون در انتظار دریافت مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا در این زمینه هستند تا مرحله آزمایش بالینی آن را آغاز کنند.

پیش بینی می‌شود آزمایش این واکسن در بیماران یک‌سال طول بکشد. اما با توجه به متفاوت بودن شرایط فعلی ممکن است که این زمان کاهش یابد.

در حال حاضر بیش از صدها آزمایش بالینی مختلف در سراسر جهان برای مقابله و درمان ویروس جدید کرونا انجام شده است و متخصصان منتظر نتیجه و انجام مراحل بعدی هستند.

برترین ها

محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
بازم دم آمریکا گرم جمله میتوانیم را معنی کرد ...
واسه ما که رییسش فقط یه جمله بلده:

همه چی به روال عادی بازخواهد گشت!!! منتها ما خودمان در قرنطینه ایم مردم بمیرن!!!
زنبورک
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
من از همان اول پیش بینی این موضوع رو کرده بودم.آمریکا خودش ویروس رو تولید و منتشر کرد و ببعداز اینکه تعداد زیادی از مردم کشورش مبتلا شدند بخاطر اینکه لو نره اول اجازه داد که عده ای بمیرند و حالا هم بله،یک ادعا و گرفتن امتیازات شگفت انگیز.