تصویر میکروسکوپی کرونا منتشر شد
تاریخ انتشار: 2020 April 04    -    ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
دانشمندان "شورای تحقیقات پزشکی هند"(Indian Council of Medical Research) در مطالعه اخیرشان توسط یک میکروسکوپ پرقدرت موفق به تصویربرداری از ویروس کرونا شدند.

به نقل از تک اکسپلوریست، حدود دو ماه است که افراد زیادی در جهان به "کووید-۱۹"(COVID-۱۹) مبتلا شده‌اند و تاکنون این ویروس جان هزاران نفر را در سراسر جهان گرفته است. حال دانشمندان هندی در آخرین مطالعاتشان این ویروس مرگبار را توسط میکروسکوپ پرقدرت مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و از آن تصویربرداری کردند.

تصویر میکروسکوپی کرونا منتشر شد

دانشمندان طی این مطالعه با استفاده از " میکروسکوپ الکترونی عبوری"(TEM)، توانستند تصویری از ویروس کرونا به دست آورند. این تصویر از نمونه سواب گلو اولین بیمار شناسایی شده مبتلا به ویروس کرونا در هند گرفته شده است.

میکروسکوپ الکترونی عبوری یا TEM نوعی میکروسکوپ الکترونی است که در آن پرتویی از الکترون‌ها از یک نمونه فوق‌العاده نازک عبور می‌کنند و در اثر تعامل الکترون‌های عبوری با نمونه تصویر تشکیل می‌شود.

سپس تصویر بر روی یک ابزار تصویر ساز مانند یک صفحه نمایش فلورسنت، یا یک لایه از فیلم عکاسی متمرکز و بزرگنمایی شده، یا توسط یک سنسور مانند یک "دستگاه بارجفت شده"(Charge-coupled device, CCD) که نوعی حسگر تصویربرداری می‌باشد آشکار می‌گردد. میکروسکوپ الکترونی عبوری قادر به تصویربرداری با وضوح قابل توجهی بالاتر از میکروسکوپ نوری است و علت آن کوچک‌تر بودن طول موج الکترون‌ها نسبت به طول موج نور است.

دانشمندان هندی مجموعا هفت ذره "ویروس لکه دار منفی"(negative-stained virus particles) را که دارای خصوصیات ذرات کروناویروس در نمونه بودند را نیز آزمایش کردند.

تصاویر نشان دهنده این است که ویروس شکلی گرد دارد که ساختارهایی ساقه مانند از اطراف آن بیرون زده‌اند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "IJMR" منتشر شد.

ایسنا