شلکینه، نان محلی و خاص کردستانی
کد خبر: ۱۷۵۲۹۵
تاریخ انتشار: 2020 April 01    -    ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
شلکینه یک نوع نان محلی و خاص استان کردستان می‌باشد. این نان محلی در تمام مهمانی‌های مردم کردستان در کنار غذا‌های سنتی در سفره گذاشته می‌شود و طعم و عطر فوق العاده و مطبوعی دارد. نام دیگر این نان و شیرینی محلی، چزنک می‌باشد که بسیار نازک است و بر روی وسیله‌ای به نام ساج تهیه می‌شود.

شلکینه، نان محلی و خاص کردستانی«تابناک باتو» شلکینه یک نوع نان محلی و خاص استان کردستان می‌باشد. این نان محلی در تمام مهمانی‌های مردم کردستان در کنار غذا‌های سنتی در سفره گذاشته می‌شود و طعم و عطر فوق العاده و مطبوعی دارد. نام دیگر این نان و شیرینی محلی، چزنک می‌باشد که بسیار نازک است و بر روی وسیله‌ای به نام ساج تهیه می‌شود.

البته می‌توان این نان محلی را نیز در منزل و با استفاده از ماهیتابه طبخ کرد و از طعم و عطر این شیرینی اصیل ایرانی لذت برد. البته طرز طبخ این نان محلی نیز در استان‌های دیگر از جمله استان‌های ایلام و لرستان بسیار متفاوت می‌باشد. اما تجربه طعم و خوشمزه عالی این نان محلی مطمئناً هرکسی را طرفدار خواهد کرد.

شلکینه، نان محلی و خاص کردستانی

وجود مواد اولیه مقوی و سالم، چون آرد، تخم مرغ و شیر در شلکینه باعث خوشمزگی و سالم بودن این نام محلی شده است و شما می‌توانید برای میان وعده خود و کودکان از این شیرینی خوشمزه استفاده کنید. کودکان نیز مطمئنا عاشق شیرینی هستند، این نان محلی خوشمزه و سالم برای کودکان بسیار مفید و مقوی خواهد بود.

همچنین می‌توانید این نان محلی را به همراه شیره توت سفید میل کنید. شیره بسیار سالم و مغذی می‌باشد و در رفع کم خونی، تقویت نیروی بدن و افزایش انرژی بسیار تاثیرگذار می‌باشد. پس حتما طبخ این نان محلی را فراموش نکنید و در منزل آماده و نوش جان کنید. چرا که هم مواد اولیه ساده و دردسترسی دارد و هم در زمان بسیار کمی آماده و طبخ می‌شود.

از دیگر انواع نان‌های محلی که می‌توانید در منزل طبخ کنید می‌توان به نان زیره و سیاه دانه، نان سیمیت، نان رول دارچینی، نان ذرت با هات داگ، نان اسفناج، نان فطایر پنیری، نان شکم پر و نان سیر اشاره کرد.

مواد لازم

آرد سفید گندم: ۱ پیمانه
شیره خرما: ۱ پیمانه
شیر: ۲ پیمانه
زرده تخم مرغ: ۵ عدد
شکر: ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: ۲ قاشق سوپ خوری
نمک: نصف قاشق چایخوری

مراحل پخت

ابتدا آرد گندم، شکر و نمک را در یک ظرف بریزید.

سپس شیر را مرحله به مرحله به مواد اضافه و مخلوط کنید.

مواد را خوب مخلوط کنید تا مایه‌ای مانند دوغ غلیظ شود.

زرده‌های تخم مرغ و زعفران را نیز اضافه کرده و هم بزنید.

درون یک ماهیتابه کمی روغن بریزید و چرب کنید.

کمی از مایه نان را درون ماهی تابه بریزید و صاف کنید.

یک لایه نازک از نان را در ماهیتابه درست کنید.

وقتی یک طرف نان برشته شد، مایه را عوض کنید تا طرف دیگر نیز بپزد.

سپس بر روی بشقاب بگذارید و کمی بر روی آن شیره خرما بزنید.

به همین نحو تمام مایه را به صورت لایه‌های نازک نان در ماهیتابه سرخ کنید و در بشقاب بر روی هم بگذارید.

بعد از اتمام مایه، نان‌ها را ۴ لا در بشقاب تا کنید و کمی کره بر روی آن بریزید تا طعم دار شود.

غذالند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار