افزایش زباله‌ بیمارستانی و خانگی در دوران قرنطینه
کد خبر: ۱۷۵۲۲۲
تاریخ انتشار: 2020 March 30    -    ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
محمدرضا محبوب فر، عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران گفت: زباله‌های عفونی در سطح کشور افزایش یافته است. متاسفانه امروز حجم زباله‌های عفونی نزدیک به ۶ برابر شده است و حجم زباله‌های خانگی نیز دوبرابر افزایش یافته است.

کروناویروس قرنطینه را در جهان اجباری کرد. اجباری که باعث کاهش آلودگی‌های زیست محیطی شده و بسیاری از کارشناسان معتقدند کروناویروس باعث شد که زمین کمی نفس بکشد!

محمدرضا محبوب فر، عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران تاکید کرد: مهم‌ترین مزیتی که کروناویروس برای محیط زیست داشت، کاهش تقاضای بنزین در سطح جهان و کشور کاهش داده است. عدم وجود تقاضا برای بنزین و سایر سوخت‌ها مانند گازوئیل منجر شد که محیط زیست کشور و جهان از حجم ترافیک در خیابان ها، جاده‌ها و بزرگراه‌ها رهایی یافته و نفس آرامی بکشد.

کاهش درآمد دولت

او با بیان این که بیشترین حجم سودآوری و درآمد دولت از فروش بنزین و نفت خام است، افزود: کاهش تقاضای بنزین شاید برای محیط زیست مزیت به حساب آید، اما برای دولت ضرر است و درآمد‌های دولتی را کاهش داده است. کاهش درآمد نفتی که به زیر ۱۴ دلار سقوط کرده و کاهش تقاضای بنزین دولت را طی روز‌ها و ماه‌های آینده با مشکلات اقتصادی مواجه خواهد کرد.

افزایش زباله‌های بیمارستانی و خانگی

عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران با اشاره به دیگر معایب کروناویروس برای محیط زیست گفت: زباله‌های عفونی در سطح کشور افزایش یافته است. متاسفانه امروز حجم زباله‌های عفونی نزدیک به ۶ برابر شده است و حجم زباله‌های خانگی نیز دوبرابر افزایش یافته است. این حجم بالای تولید زباله‌های عفونی و خانگی مشکلات محیط زیستی کشور را افزایش خواهد داد. تجهیزات و امکانات بی خطرسازی بیمارستان‌ها در حد معمول بوده و با افزایش زباله‌های عفونی مسلما بیمارستان‌ها با کمبود و مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد.

امنیتی که کرونا به حیوانات هدیه داد

محبوب فر افزود: با توجه به این که مردم در کشور و جهان خود را قرنطینه کرده اند باعث شده که محیط‌های زیست شهری فارغ از جمعیت انسانی باشد و برای حیات وحش بسیار مفید است. در شهرستان‌های بزرگ و کوچک شاهد هستیم که حیوانات از لانه‌هایی که در آن مخفی شده بودند، خارج شدند و به محیط زیست طبیعی و حتی شهر‌ها وارد شدند. مزیت کرونا ویروس این است که حیوانات امروز بیشتر از همیشه امنیت دارند.

هوای پاک برکت کرونا ویروس

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران تاکید کرد: از دیگر مزیت‌های کرونا برای محیط زیست جهانی و کشور عدم مصرف سوخت‌های فسیلی در بسیاری از صنایع است. از سوی دیگر صرفه جویی انرژی در مراکز دولتی، خصوصی و شبه دولتی باعث شده که مزایای ویروس کرونا درمحیط زیست به معایب آن بچربد. کاهش ترافیک باعث از بین رفتن آلودگی هوا شده و در بسیاری از کلانشهر‌ها هوا پاک است.

محبوب فر بار دیگر به زباله‌های عفونی بیمارستانی و خانگی اشاره کرده و افزود: این معایب ویروس کرونا برای محیط زیست با تصمیمات درست، افزایش امکانات و مدیریت درست، تا حدود زیادی مرتفع می‌شود.

رکنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار