هشدار به زنان باردار در دوران کرونایی
کد خبر: ۱۷۵۱۳۴
تاریخ انتشار: 2020 March 30    -    ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
متخصص زنان و زایمان اردبیلی گفت: زنان باردار بیشتر در معرض عفونت‌های تنفسی قرار دارند.

متخصص زنان و زایمان اردبیلی گفت: زنان باردار بیشتر در معرض عفونت‌های تنفسی قرار دارند.

دکتر فریبا فتحی اظهار کرد: به لحاظ شرایط ایمنی و وضعیت فیزیولوژیک خاصی که در دوران بارداری وجود دارد، زنان باردار بیشتر در معرض عفونت‌های تنفسی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در ویروس کرونا ۸۰ درصد موارد بدون علامت هستند و ممکن است یک فرد به ظاهر سالم به راحتی بیماری را منتقل کند، افزود: این بیماری در مواردی با علائم خفیفی مثل یک سرماخوردگی معمولی، تب، سرفه، گلودرد، سردرد و در‌های عضلانی ظاهر می‌شود، ولی مواردی نیز وجود دارد که تنگی نفس پیشرفت کرده و به عفونت تنفسی ریه منجر می‌شود.

فتحی با بیان اینکه راه انتقال این بیماری از طریق ترشحات تنفسی می‌باشد، تصریح کرد: فرد آلوده با سرفه و عطسه ترشحات عفونی خود را به محیط اطراف منتقل می‌کند و با نشستن این ترشحات در روی سطوح مختلف و لمس فرد سالم با این سطوح، به راحتی از طریق مخاط چشم، بینی و دهان به فرد منتقل شده و با توجه به اینکه این بیماری یک بیماری بسیار مسری است، به راحتی می‌تواند فرد سالم را مبتلا کند.

این متخصص زنان و زایمان ضمن توصیه‌هایی به زنان باردار به منظور مقابله با این بیماری، تاکید کرد: در گام اول زنان باردار در خانه بمانند و از حضور در اماکن عمومی، گردهمایی‌ها و مهمانی‌ها پرهیز کنند و اگر لازم باشد از خانه خارج شوند، تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنند و صرفا از وسیله نقلیه شخصی استفاده نمایند.
وی ادامه داد: اگر داخل خانه عطسه و یا سرفه می‌کنند حتما از دستمال کاغذی استفاده نمایند و آنرا پس از استفاده در سطل زباله درب‌دار قرار دهند و در صورت عدم دسترسی به دستمال کاغذی، حتما از آستین لباس خود استفاده نمایند.

فتحی اضافه کرد: در داخل خانه فاصله یک الی دو متری را از سایر اعضای خانواده رعایت نمایند و شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه به منظور رفع آلودگی دست‌ها از ویروس را فراموش نکنند.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: همچنین توصیه می‌شود سطوح مختلف خانه و گوشی تلفن همراه خود را حداقل روزی یک بار با مواد ضدعفونی‌کننده ضدعفونی نمایند.

وی به ضرورت پرهیز از لمس مش، بینی و دهان تاکید کرد و گفت: زنان باردار سعی کنند از آب فراوان، میوه و سبزیجات تازه و غذای سالم استفاده نمایند.

این پزشکی اردبیلی گفت: زنان باردار به جز موارد ضروری، آبریزش، خونریزی، کاهش حرکت نوزاد و موارد پرخطر که از سوی مراکز بهداشتی به آن‌ها اعلام شده است، به منظور مراقبت‌های بارداری هم مراجعه نکنند و آنرا به تعویق بیندازند.

فتحی با بیان اینکه زنان باردار در زمان داشتن سرفه خشک، گلودرد، تنگی نفس با تب و یا بدون تب لازم است که بیمارستان مراجعه کرده و تحت معاینات پزشکی قرار گیرند، گفت: همچنین بعد از زایمان نیز در شرایطی که به کودکان خود شیر می‌دهند، قبل از لمس کودک لازم است دست خود را بشویند و ضمن استفاده از ماسک و دستکش، از بوسیدن کودک نیز اجتناب کنند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار