دانشمند ایرانیِ بازداشتی در آمریکا: زنده نخواهم ماند
کد خبر: ۱۷۵۰۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2020 March 28    -    ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
دکتر سیروس اصغری، دانشمند ایرانی که به رغم تبرئه در دادگاه، همچنان در زندان اداره مهاجرت آمریکاست، می گوید شرایط غیرانسانی بازداشتگاه، جان او و دیگر زندانیان را در خطر قرار داده است

دکتر سیروس اصغری، دانشمند ایرانی که به رغم تبرئه در دادگاه، همچنان در زندان اداره مهاجرت آمریکاست، می گوید شرایط غیرانسانی بازداشتگاه، جان او و دیگر زندانیان را در خطر قرار داده است

گاردین در این باره نوشت:

1. دکتر سیروس اصغری، 59 ساله، استاد دانش مواد و مهندسی، در ماه نوامبر دردادگاه فدرال از اتهام ربایش اسرار تجاری مرتبط با کارش در دانشگاه اوهایو، تبرئه شد اما به رغم آنکه همه اتهامات دولت آمریکا در دادگاه رد شد، اداره مهاجرت این کشور وی را همچنان در زندان نگه داشته است.

2. وی در یک تماس تلفنی از این بازداشتگاه، به خبرنگار روزنامه گاردین گفت که شرایط نگهداری اش در زندان آلکساندریا در لوِئیزیانا، کمترین سطح نظافت و بهداشت را ندارد اما پیوسته شمار بیشتری زندانی به آنجا آورده می شوند بی آنکه راهبردی برای کاهش خطر ابتلا به کروناویروس در کار باشد. بازداشتگاه الکساندریا، برای بازداشت افراد برای حداکثر 72 ساعت منظور شده است.

دانشمند ایرانی در بازداشت آمریکا: زنده نخواهم ماند

3. آقای اصغری دهم مارس به این بازداشتگاه آورده شد و خواهان استرداد داوطلبانه به ایران است اما اداره مهاجرت، نه به او اجازه پرواز به ایران را می دهد و نه بطور موقت آزادش می کند تا به خانواده اش در آمریکا بپیوندد.

4. وی مدعی است که حتی صابون مایع برای شستشوی دست در اختیار زندانیان نیست و حمام ها و فضای خواب زندانیان نظافت نمی شود. اصغری و دیگر زندانیان، خود به نوبت با کمترین صابون مایعی که بدست بیاورند، محیط شان را نظافت می کنند. هیچ ماسکی در اختیار بازداشتیان قرار داده نمی شود و با آنکه وی سابقه بیماری تنفسی دارد، به مدت دو هفته اجازه نداشت از ماسکی که با خود به زندان آورده بود هم استفاده کند. زندانیان با همان لباسی نگهداری می شوند که هنگام انتقال به تن داشته اند.

5. دکتر اصغری که استاد دانشگاه صنعتی شریف در تهران است، می گوید: مسوولین بازداشتگاه، طوری به بازداشتیان نگاه می کنند که انگار آنها انسان نیستند بلکه اشیاء مزاحمی هستند که باید از شرشان خلاص شد. شرایط نگهداری ما، دهشتناک است. گمان نمی کنم چندان کسی در آمریکا از آنچه در این جعبه سیاه می گذرد خبر داشته باشد.

6. شرایط برای دکتر اصغری بویژه نگران کننده است چرا که اگر ویروس کووید 19 به ریه اش برسد، او در معرض ابتلا به نویمونیا قرار می گیرد. وی می گوید: "فکر نمی کنم از اینجا جان سالم به در ببرم."

7. فعالان مرتبط با پرونده دکتر اصغری می گویند که هیچ پایه قانونی یا منطقی برای بازداشت او وجود ندارد. وی در سال 2017 با مدارک معتبر وارد آمریکا شد اما به محض ورود متوجه شد که به اتهام نقض تحریم ها باید محاکمه شود. اصغری که پدر سه فرزند است، پیوندهای عمیقی با آمریکا دارد. وی دکترای مهندسی مواد خود را از دانشگاه درکسل در پنسیلوانیا گرفت و دو فرزندش در آمریکا زندگی می کنند. وی در جریان یک محاکمه طولانی، در نوامبر 2019 تبرئه شد چرا که یک قاضی حکم داد که اسناد دولت آمریکا، ناکافی است. با اینحال، مقام های مهاجرت که ویزای اولیه او را باطل کرده بودند، او را به بازداشتگاه الکساندریا منتقل کردند.

8. مهرنوش یزدانیار، یک وکیل و کارشناس قوانین تحریم ها که به خانواده دکتر اصغری کمک می کند و امکان مصاحبه او از داخل بازداشتگاه با گاردین را فراهم کرد می گوید: "این بسیار ناعادلانه است. وی هیچ خطایی ندارد."

رکنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
0
0
منم اگر آمریکا بودم حد اقل چهار فرزند می خواستم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
0
0
یشون متولد 59 هستن یا 59 سال سن دارن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار