دانستنی‌های جالب از لباس در روم باستان
کد خبر: ۱۷۴۱۵۶
تاریخ انتشار: 2020 March 18    -    ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
رومی ها به لباسهایشان توجه ویژه‌ای داشتند، رومی‌های ثروتمند از مد پیروی می‌کردند. در آن زمان طراحی لباس و شکل آن طبقه‌ی اچتماعی افراد را نشان می‌داد. مردم عادی لباسهای مخصوص خود را داشتند. افرادی که دارای مناصب سیاسی بودند نیز با لباس‌های متفاوت خود از دیگر اقشار جامعه متمایز می‌شدند، افرادی که در امور اداری روم باستان بودند نیز لباس ویژه‌ای داشتند...

دانستنی‌های جالب از لباس در روم باستان

دانستنی‌های جالب از لباس در روم باستاناختصاصی«تابناک با تو»؛ رومی ها به لباسهایشان توجه ویژه‌ای داشتند، رومی‌های ثروتمند از مد پیروی می‌کردند. در آن زمان طراحی لباس و شکل آن طبقه‌ی اجتماعی افراد را نشان می‌داد. مردم عادی لباسهای مخصوص خود را داشتند. افرادی که دارای مناصب سیاسی بودند نیز با لباس‌های متفاوت خود از دیگر اقشار جامعه متمایز می‌شدند، افرادی که در امور اداری روم باستان بودند نیز لباس ویژه‌ای داشتند. مردان در روم باستان لباسی به نام توگا می‌پوشیدند. زنان شوهردار لباسی به نام سرق بر تن می‌کردند. در این گزارش دانستنی‌های جالبی از لباس مردم در روم باستان را خواهید خواند:

پارچه‌ها و منابع:
رومی‌ها از انواع مختلف پارچه برای تهیه لباس استفاده می‌کردند. پشم بیشترین کاربرد را داشت. پشم راحت و محکم بود و رومی‌ها آن را پارچه‌ای مناسب برای فصل سرما می‌پنداشتند. تقریباً همه‌ی خانواده‌ها در روم باستان در خانه تحت اشراف کدبانوی خانه پارچه پشمی می‌بافتند و نخ‌ریسی می‌کردند، و زنان ثروتمند این کار را بر عهده بردگان خود می‌گذاشتند.

دانستنی‌های جالب از لباس در روم باستان

رومی‌ها برای لباس‌هایشان از چین ابریشم و از هند پنبه وارد می‌کردند. ابریشم برای ثروتمندان بود. لباس ثروتمندان بسیار خاص و گران‌قیمت بود، رومی‌ها از چرم برای ساختن کفش و پالتو و ... استفاده می‌کردند. پوست خوک و پوست گوسفند نیز همین کاربرد را در نزد رومیان باستان داشت.

لباس مردان:
زنان و مردان لباس‌های گشاد شبیه عرق‌گیر می‌پوشیدند. شهروندان مرد هنگام خروج از خانه و برای کار و انجام مراودات اجتماعی توگا می‌پوشیدند؛ توگا عبارت بود از یک تکه پارچه تقریباً شش متری که دور بدن می‌پیچیدند و روی لباس عرق‌گیر مانند به تن می‌کردند. توگا اغلب از پشم و کتان بود. فقط شهروندان روم مجاز به پوشیدن توگا بودند. لباس سیاستمداران تونگ وتونگ نام داشت. توگاز نیز لباسی رنگارنگ با گلدوزی و مخصوص مردان در روم باستان به شمار می‌رفت.

لباس زنان: 

دانستنی‌های جالب از لباس در روم باستان

زنان رومی لباس مخصوصی به نام استولا را می‌پوشیدند، آنها نیز تا قرن دوازدهم قبل از میلاد، می‌توانستند مانند مردان توگا بپوشند اما از این تاریخ به بعد مجاز به پوشیدن این لباس ها نبودند. زنان و مردان در خانه لباس های تنگ می‌پوشیدند و زنان متأهل هنگام ترک خانه یا پذیرایی از مهمانان لباس رسمی تر می پوشیدند.با این حال دختران رومی لباس‌هایی با طول و اندازه‌های مختلف می پوشیدند و استولای آنان از جنس کتان بود.

زنان برای گرم شدن و یا براساس مد، شال بزرگی روی سرشان می‌انداختند. آنها از گیره‌های تزئیینی و گل سینه به وفور در لباس‌هایشان استفاده می‌کردند و در مناسبتها به خود جواهرات و چیزی که امروز به آن اکسسوار گفته می‌شوند می‌آویختند. زنان ثروتمند با پوشیدن لباس‌هایی از جنس حریر و ابریشم از سایر زنان جامعه متمایز می‌شدند.

دانستنی‌های جالب از لباس در روم باستان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار