وضعیت کرونا در قم فوق بحرانی است
کد خبر: ۱۷۳۸۰۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2020 March 14    -    ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: وضعیت استان قم در شیوع کرونا فوق بحرانی بوده و اگر رعایت نکنیم تخت بیمارستان کم خواهیم آورد.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: وضعیت استان قم در شیوع کرونا فوق بحرانی بوده و اگر رعایت نکنیم تخت بیمارستان کم خواهیم آورد.

علی ابرازه عصر شنبه در نشست خبری بیان کرد: متاسفانه روند شیوع کرونا در قم در حال حاضر افزایشی است، اما بستری شدن مردم کمتر شده، بنابراین تهران هم بر اساس تعداد بستری‌ها آمار افراد را اعلام می‌کند.

وی افزود: در بحث کرونا امنیت روانی مردم بسیار مهم بوده و اهالی رسانه این امنیت روانی را با صداقت و موارد موردنیاز مدیریت کردند.

وی بابیان این‌که بیمارستان‌های خصوصی نیز در این وضعیت همگام ما بوده‌اند، گفت: در ۳۰ بهمن نخستین مورد بیماری کرونا در قم کشف شد و این به جهت درایت همکاران ما در بیمارستان بود.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۳۰ دقیقه پس از مشخص شدن نمونه مثبت اولیه بلافاصله از طریق رسانه‌ها به مردم اعلام شد.

وی ادامه داد: ما در عرض چند روز بیمارستان‌های مختلفی را با این اوضاع همراه کردیم و در اوایل با توجه به این‌که پیش‌بینی می‌شد روند صعودی مبتلایان ادامه داشته باشد، در همان اوایل بیمارستان شهید بهشتی هم به چهار بیمارستان دیگر اضافه شد.

ابرازه مطرح کرد: هیچ مقاومتی از سوی مطب‌ها، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها ندیدم، اگر الگوهایی مانند ایتالیا و چین را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که در روند درمان، استان قم از این الگوها وضعیت بهتری داشت.

وی یادآور شد: با توجه به کمبود نقدینگی در کشور، کارکنان و پرستاران ما معوقاتی دارند و بعضاً این معوقات تا پنج ماه نیز هست، در این رابطه و به جهت انگیزه کارکنان، اعتبارات خوبی جذب شد و توانستیم معوقات کارکنان را پرداخت کنیم و در روزهای آینده کارانه پزشکان نیز پرداخت خواهد شد.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: اکثر کشورهای دنیا و همچنین همسایگان ما با این ویروس دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به همین دلیل واردات مواد از کشورهای دیگر متوقف‌شده و به همین دلیل در برخی مواقع در تأمین منابع دچار مشکلاتی بودیم، البته شاهد کمبودهایی بوده‌ایم، اما هیچ‌گاه به صفر نرسید.

وی ابراز کرد: ۶۲۴ هزار ماسک در داروخانه‌های استان توزیع شد و بالغ‌بر ۲۰۰ هزار خانوار و هر خانوار چهار یا پنج عدد ماسک به‌اضافه محلول ضدعفونی‌کننده به کمک بسیج و سپاه توزیع شد که مجموع ماسک‌های توزیع‌شده در خانواده‌ها بالغ‌بر یک‌میلیون بود.

ابرازه اضافه کرد: ۶۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) جذب شد، ما از همان روزهای نخست شروع کردیم به خرید تجهیزات و هم‌اکنون دیزل و ترانس‌ها به بیمارستان داده‌شده و تا ۱۰ روز آینده این بیمارستان ۲۲۰ تخت خوابی افتتاح می‌شود.

وی افزود: بیش از دو هزار نفر از بیماران ترخیص شده پیگیری شدند و روند بهبودی آن‌ها پایش و به خانواده‌های آن‌ها توصیه‌های لازم برای قرنطینه کردن این عزیزان ابلاغ شد.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: مرکز مجتمع یاوران مهدی(عج) نیز به همت سپاه پاسداران دائر شده و بیمارانی که نیاز به خدمات درمانی دارند به این بیمارستان منتقل می‌شوند و ۷۰۰ تخت در این مجتمع مستقرشده است.

وی ادامه داد: در تأمین داروهای موردنیاز تاکنون برای بیماران بستری انجام‌شده و در ادامه تأمین این داروها برای بیماران سرپایی در حال انجام است.

ابرازه مطرح کرد: در چند روز گذشته ابلاغ وزیر بهداشت در بسیج ملی برای مقابله با کرونا انجام شد، در پی این ابلاغ ما به دنبال این هستیم که در خانه و یا مراکز ۱۶ ساعته خدمات دارودرمانی به مردم ارائه دهیم تا وضعیت حاد نشود.

وی یادآور شد: در بیمارستان‌ها تاکنون کمبود پزشک نداشتیم و هرکس از کارگران تا پرستاران و پزشکان اگر غیبت غیرموجه داشته باشند، به کمیته تخلفات معرفی خواهند شد.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: ما اخطارها و الزامات موردنیاز را به مردم اعلام کرده‌ایم و در کمیته‌های بحران استان نیز این موارد گفته‌شده و غیر از صنوف اساسی، برای سایر صنوف دستور تعطیلی صادرشده و از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط این امر از امروز به‌صورت جدی پیگیری شده است.

وی ابراز کرد: تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) و جمکران امروز در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر نیز این اماکن متبرکه بسیار خلوت است، اما امروز نامه بسته شدن این اماکن به‌صورت رسمی صادر شد.

ابرازه اضافه کرد: بیش از ۳ هزار نفر در حال حاضر در خط مقدم بیمارستان‌های قم در حال خدمت‌رسانی هستند و به جهت مادی ما توانستیم چند ماهی کارانه کادر درمان را پرداخت کنیم، فراخوان استخدام قراردادی نیز صادرشده و در مواقع بحران ما مجوز استخدام این نیروها را داریم.

وی افزود: ۱۲۰ نفر با فراخوان جذب‌شده و از ابتدا ما این افراد را به‌صورت قراردادی استخدام می‌کنیم و افزایش ۵۰ درصدی حقوق درباره این عزیزان نیز اعمال می‌شود.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ما تاکنون تجربه‌ای برای ارائه خدمت نیروهای جهادی در بیمارستان‌ها نداشتیم، برای این افراد آموزش‌های لازم ارائه‌شده و جهادگران علاوه بر این‌که فضای روحی و خدماتی بیمارستان را کنترل می‌کنند، ازنظر معنوی نیز در بیمارستان‌ها مؤثر هستند.

وی ادامه داد: طلاب در مکان‌هایی که صد درصد امکان ابتلا وجود دارد به‌صورت خودجوش کار می‌کنند و حضور آن‌ها تجربه خوبی بوده و ما به استان‌های دیگر نیز پیشنهاد استفاده از این نیروهای جهادی را داده‌ایم.

ابرازه مطرح کرد: در حال حاضر قریب به ۴۰۰ نفر از جهادگران که بخشی از آن‌ها طلبه هستند در بیمارستان‌ها در حال خدمت‌رسانی هستند.

وی یادآور شد: علاوه بر این افراد، فراخوان برای نیروهای جهادی جدید نیز صادرشده و این نیاز وجود دارد و ما پذیرای این عزیزان هستیم، این افراد پس از گذراندن دوره‌های آموزشی در بیمارستان‌ها به کارهای خدماتی می‌پردازند.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز مبرم استان به اعتبارات، ۱۶۰ میلیارد تومان از برنامه‌وبودجه و بیمه سلامت، ۴۲ میلیارد تومان از وزارت بهداشت و ۲۸ میلیارد تومان از بیمه خدمات درمانی دریافت شده است، ۴۵ میلیارد تومان نیز از سوی سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌شود و مجموعاً ۲۷۵ میلیارد تامین اعتبار خواهد شد.

وی ابراز کرد: این‌که استان چه میزان از قوه قهریه برای ممانعت از خروج مردم از خانه‌ها می‌تواند استفاده کند در حال بحث شدن است، توصیه ما این است که مردم باید در خانواده‌ها بمانند، اما با توجه به این‌که برخی از مردم مجبورند برای کار از خانه خارج شوند، ما باید با توجه به این وضعیت سیاست‌گذاری کنیم، کما این‌که در تمام دنیا این‌گونه تصمیم‌گیری می‌شود.

ابرازه افزود: به‌جرات می‌توان گفت که رسانه‌های خارجی درباره وضعیت وخیم ایران غلو می‌کنند، رسانه‌های ما برای انعکاس واقعیت باید تمام توان خود را به‌کارگیرند و تاکنون نزدیک به ۳۰ گزارش تصویری از تیم‌های مستندساز در بیمارستان‌های ما تهیه‌شده است.

وی ادامه داد: ما در روزهای آینده اقدام‌های بیشتری برای پیشگیری باید انجام دهیم، در حال حاضر مردم قم کمتر از سایر استان‌ها در سامانه سلامت و خود اظهاری ثبت‌نام کرده‌اند، مردم با اعلام وضعیت خود در این سایت می‌توانند از خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

وی یادآور شده: ۵۰ دستگاه دیالیز خریداری‌شده و تحویل بیمارستان‌ها شد؛ هرکسی که برای بستری شدن در بیماری کرونا پول پرداخت کرده، برای بازپس‌گیری آن باید مراجعه کند، چراکه این هزینه‌ها کاملاً رایگان است.

وی ابراز کرد: پنجشنبه آخر سال در آرامستان ها، لحظه تحویل سال و چند روز نخست عید نوروز و نیمه شعبان سه مناسبت مهمی است که در پیش روداریم و از نیروی انتظامی درخواست کرده‌ایم که از قوه قهریه خود استفاده کند، چراکه تجمعات بسیار خطرناک است و می‌توانند فاجعه‌بار باشد.

ابرازه اضافه کرد: تاکنون ۳ هزار و ۳۷۰ نفر در بخش‌ها و ۶ هزار و ۴۴۳ نفر در اورژانس به مدت ۲۴ ساعت بستری‌شده‌اند، حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ نفر هم به اورژانس‌های ما مراجعه کرده‌اند و ۸۸۱ نفر در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی (پیام‌رسان‌های ایتا و تلگرام) و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

بیماری کرونا ازنظر ابتلا و میزان و شدت تلفات، خطرناک‌تر از آنفولانزا نیست؛ بنابراین جایی برای ترس و وحشت مردم نیست و شهروندان تنها باید مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را جدی بگیرند؛ استفاده از ماسک، پرهیز از روبوسی و دست دادن و سایر مواردی که در این خصوص توصیه‌شده، بیش‌ازپیش مورد تأکید کارشناسان است.

ایرنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
2
ولی قرنطینه نمیشه
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
2
در ۳۰ بهمن نخستین مورد بیماری کرونا در قم کشف شد !!!!!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار