تفاوت‌های اختلال پانیک با ویروس کرونا چیست؟
کد خبر: ۱۷۳۵۳۰
تاریخ انتشار: 2020 March 13    -    ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
در اختلال پانیک مکرر و غیرمنتظره ترس شدید یا ناراحتی شدید و ناگهانی که در عرض چند دقیقه به اوج خود می‌رسد و فرد در آن مدت دچار برخی از موارد مانند تپش سریع و نامنظم قلب، با صدای بلندیا افزایش سرعت، تپش قلب، عرق زیاد، لرزیدن، احساس تنگی نفس یا خفگی، احساس گیر کردن چیزی در گلو، درد یا ناراحتی در قفسه سینه...

تفاوت‌های اختلال پانیک با ویروس کرونا چیست؟

تفاوت‌های اختلال پانیک با ویروس کرونا چیست؟به گزارش «تابناک باتو» ـ از هر تنگی نفس، لرز یا خفگی هراس و ترس از مبتلا شدن به ویروس کرونا را نداشته باشید.

ویژگی مشترک اختلالات اضطرابی ترس، اضطراب مفرط و آشفتگی‌های رفتاری مرتبط به آن است، ترس یک واکنش هیجانی به تهدیدات قریب الوقوع واقعی یا خیالی بوده در حالی که اضطراب پیش بینی خطرات و تهدیداتی است که قرار است در آینده روی بدهد این دو باهم تفاوت‌های زیادی دارند.

حملات ‍ پانیک یک نوع پاسخ خاص به ترس هستند و در اختلالات اضطرابی به فراوانی روی می‌دهند به طوری که حملات پانیک (حملات وحشت زدگی) مختص اختلالات اضطرابی نیست و در سایر اختلالات روانی نیز ممکن است مشاهده شود.

در اختلال پانیک مکرر و غیرمنتظره ترس شدید یا ناراحتی شدید و ناگهانی که در عرض چند دقیقه به اوج خود می‌رسد و فرد در آن مدت دچار برخی از موارد مانند تپش سریع و نامنظم قلب، با صدای بلندیا افزایش سرعت، تپش قلب، عرق زیاد، لرزیدن، احساس تنگی نفس یا خفگی، احساس گیر کردن چیزی در گلو، درد یا ناراحتی در قفسه سینه، تهوع یا درد در ناحیه شکم، احساس سرگیجه، عدم تعادل، رسیدن به مرز غش کردن، احساس سردیا گرم شدن بدن، احساس بی حس شدن، مورمور یاسوزن سوزن شدن بدن، واقعیت زدایی، ترس از دست دادن خود یا دیوانه شدن و ترس از مردن می‌شود.

بعد از حداقل یکی از این حملات پاتیک فرد به مدت یک ماه یا بیشتر نگرانی مکرر و مداوم درباره وقوع مجدد حملات را دارد، تغییرات ناسازگارانه و چشمگیر و معنادار در رفتار که با این حملات مرتبط هستند، همچنین برای این اختلال نمی‌توان دلایل بهتری پیدا کرد، اما افراد در روز‌های اخیر وشیوع بیماری کرونا استرس بالاتری را ممکن است تجربه کنند.

برخی از افراد دچار اختلال پانیک هستند و نباید با بیماری کرونا اشتباه گرفته شود، یعنی بیماری کرونا علاوه بر علایمی چون تنگی نفس که شاید در پانیک هم مشترک باشد، و یا علایم مشترک دیگر، با یک تست سی تی اسکن و آزمایش های تکمیلی بیمار تشخیص واضحی از این بیماری را نشان می‌دهد. اما در حملات پانیک در عرض چند دقیقه به پایان می‌رسد، ولی ویروس کرونا علایم مداوم دارد. همچنین افرادی که به این اختلال دچار شدن نباید پیگیری اخبار کرونا ویروس باشند.

برای درمان اختلال وحشت زدگی یا پانیک فرد نیاز به مصرف دارو دارد. بعد از کنترل علائم بهتر است فرد مبتلا تا چند ماه براساس نظر روان پزشک دارو مصرف کند که علاوه بر دارو درمانی روش‌هایی مانند ریلکسیشن و انواع خاصی از روان درمانی هم کمک کننده است.
منبع: برنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار