طرز تهیه‌ی سمبوسه‌ی گوشت خانگی؛ به سبک بندری‌ها
کد خبر: ۱۷۲۷۷۸
تاریخ انتشار: 2020 March 05    -    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
سمبوسه یکی از غذا‌های خوشمزه مخصوص جنوب ایران است که در حال حاضر در سراسر کشور به عنوان یک غذای محبوب و پر طرفدار شناخته می‌شود. عطر و طعم این غذای خوشمزه بیشتر به خاطر ادویه‌ها و چاشنی‌هایی است که در طبخ آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. سمبوسه معمولا در مهمانی‌ها و تولد‌ها هم بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، چون خیلی سریع آماده می‌شود و نسبتا غذای کم هزینه‌ای هم هست لذا معمولا پای ثابت مهمانی‌های عصرانه و تولد است.

طرز تهیه‌ی سمبوسه‌ی گوشت خانگی؛ به سبک بندری‌ها«تابناک باتو» سمبوسه یکی از غذا‌های خوشمزه مخصوص جنوب ایران است که در حال حاضر در سراسر کشور به عنوان یک غذای محبوب و پر طرفدار شناخته می‌شود. عطر و طعم این غذای خوشمزه بیشتر به خاطر ادویه‌ها و چاشنی‌هایی است که در طبخ آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سمبوسه معمولا در مهمانی‌ها و تولد‌ها هم بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، چون خیلی سریع آماده می‌شود و نسبتا غذای کم هزینه‌ای هم هست لذا معمولا پای ثابت مهمانی‌های عصرانه و تولد است.

سمبوسه انواع مختلفی دارد مثل سمبوسه سیب زمینی، سمبوسه گوشت، سمبوسه پیتزایی و سمبوسه هندی که در این مطلب طرز تهیه سمبوسه گوشت را برای شما در نظر گرفته ایم. برای تهیه سمبوسه گوشت از نان لواش، گوشت چرخ شده، سبزیجات معطر، سیب زمینی، فلفل سیاه و قرمز و برخی مواد دیگر استفاده می‌شود.

مواد لازم

  • گوشت چرخ شده ۲۵۰ گرم
  • پیاز رنده شده ۱ عدد
  • سیب زمینی متوسط ۲ عدد
  • فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
  • قارچ ورقه‌ای شده ۱۵۰ گرم
  • گشنیز تازه ۱۵۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر ۱ تا ۲ حبه
  • پودر زنجبیل ۱ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه ۱ قاشق مرباخوری
  • نمک ۱ قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه به میزان لازم
  • فلفل قرمز به میزان لازم
  • روغن مایع به میزان لازم
  • نان لواش به میزان لازم

طرز تهیه سمبوسه گوشت خانگی به سبک مخصوص بندری‌ها

 

طرز تهیه

۱. گوشت چرخ شده + پیاز رنده شده + سیر رنده شده + نمک + زردچوبه + فلفل سیاه + روغن را داخل تابه بریزید و روی حرارت متوسط حدود ۲۰ دقیقه تفت دهید رب را هم جداگانه تفت دهید و به گوشت اضافه کنید.

نکته مهم در فرآیند تفت دادن گوشت این است که بعضی وقتی پیاز را رنده می‌کنند کاملاً آب آن را می‌گیرند و اصطلاحاً فقط تفاله‌های پیاز را به گوشت اضافه می‌کنند، اما بعد از پخت با این مشکل مواجه می‌شوند که گوشت بوی زهم می‌دهد؛ بنابراین نباید آب پیاز را کامل بگیرید بلکه وقتی پیاز را رنده کردید چند دقیقه آن را کنار بگذارید آبی که از پیاز جدا می‌شود را بگیرید و بقیه پیاز را به گوشت اضافه کنید اصلا نیازی به فشار دادن پیاز و گرفتن تمام آب آن نیست.

۲. سپس فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی ریز خرد کنید گشنیز را هم تمیز بشویید، ریز خرد کنید و به همراه فلفل دلمه‌ای به گوشتی که تفت خورده اضافه کنید بعد هم زنجبیل و فلفل قرمز را اضافه کنید و حدود ۳ دقیقه بعد از روی حرارت بردارید.

۳. سیب زمینی‌ها را به صورت نگینی ریز خرد کنید بعد از سرخ شدن به مواد اضافه کنید.

۴. قارچ را هم به صورت ورقه‌ای خرد کنید در تابه‌ای جدا با حرارت بالا تفت دهید تا آب نیندازد بعد از سرخ شدن به مواد اضافه کنید.

۵. نان‌های لواش را در ابعاد ۷ در ۳۰ سانتی متری برش بزنید سپس مقداری از مخلوط آماده شده را روی لبه نان قرار دهید و گوشه نان را روی مواد برگردانید به طوری که یک مثلث درست شود.

مثلث را مجددا روی نان برگردانید این کار را تا جایی ادامه دهید که قسمت کوچکی از نان باقی بماند این قسمت را کاملا به داخل مثلث‌ها برگردانید تا هنگام سرخ شدن مواد به بیرون نریزد.

۶. وقتی که همه سمبوسه‌ها را به روش گفته شده آماده کردید تابه‌ای ترجیحا کوچک با عمق زیاد را انتخاب کنید تابه را روی حرارت قرار دهید حدود ۲ تا ۳ دقیقه بعد که جسم تابه گرم شد ۴ تا ۵ قاشق روغن مایع داخل آن بریزید وقتی روغن داغ شد سمبوسه‌ها را داخل تابه بچینید.

اجازه دهید سمبوسه‌ها کاملا طلایی شوند بعد با کمک کفگیر سوراخ دار آن‌ها را از تابه خارج کنید و داخل آبکش فلزی قرار دهید تا روغن اضافه آن خارج شود فقط حواستان باشد سمبوسه‌ها را روی هم نگذارید تا خمیر نشوند.

۷. موقع سرو سمبوسه، آن‌ها را داخل آبکش فلزی پایه دار قرار دهید زیر آبکش یک سینی بگذارید و سینی را داخل فری که از قبل روی ۱۷۰ درجه سانتی گراد قرار داده اید قرار دهید حدود ۵ دقیقه که بماند هم روغن اضافه آن کشیده می‌شود هم اینکه گرم می‌شود توجه کنید نباید سمبوسه‌ها روی هم قرار بگیرند.

۸. شما می‌توانید سمبوسه را بعد از پیچیدن سرخ نکنید بلکه بسته بندی کنید داخل فریزر قرار دهید و موقع مصرف سرخ کنید.

فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار