محمود خیامی، بنیانگذار ایران خودرو درگذشت
کد خبر: ۱۷۲۳۴۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: 2020 February 29    -    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
محمود خیامی بنیانگذار گروه صنعتی ایران خودرو، ایران ناسیونال سابق، روز گذشته در شهر لندن پایتخت کشور انگلستان و در حالی که سن ۹۰ سالگی را پشت سر گذاشته بود، درگذشت.

محمود خیامی بنیانگذار گروه صنعتی ایران خودرو، ایران ناسیونال سابق، روز گذشته در شهر لندن پایتخت کشور انگلستان و در حالی که سن ۹۰ سالگی را پشت سر گذاشته بود، درگذشت.

محمود خیامی، بنیانگذار ایران خودرو درگذشت

خیامی‌ها در ۱۲ مهرماه ۱۳۴۱ با ده میلیون سرمایه، شرکت ایران ناسیونال که امروز ایران خودرو نام دارد را برای تولید اتوبوسهای بین شهری تاسیس کردند، البته برادران خیامی در سال ۱۳۵۱ راه تجاری خود را از یکدیگر جدا کرده و ایران ناسیونال به محمود خیامی رسید.

برادران خیامی قبل از انقلاب دهها شرکت مختلف در صنایع سنگین ایجاد و خدمات بسیار زیادی را به توسعه صنعت در کشور کردند. بیمه آسیا، مبلیران، فروشگاه کوروش، کارخانه برجیستون، پیستون سازی ایران، ایدم تبریز و بانک صنعت و معدن از جمله برخی نامهای آشنایی هستند که برادران خیامی پایه گذار آنها بوده اند.ایران ناسیونال در سال ۱۳۴۵ قرارداد تولید پیکان را امضا کرده و تا سال ۱۳۵۳ شرکت به فروشی بالغ بر ۹۱ میلیارد تومان رسید.

پس از انقلاب ایران ناسیونال مصادره شده و به ایران خودرو تغییر نام پیدا کرد. محمود خیامی هم به لندن رفت و نمایندگی بنز را در لندن و ۷ شهر دیگر در انگلستان و آمریکا به عهده گرفت. او هم اکنون سرپرست هیات امنای دانشنامه ایرانیکا نیز می‌باشد.

برترین ها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
2
29
پس از انقلاب ایران ناسیونال مصادره شده
اگر مصادره نمیشد این کارافرینان از کشور نمی رفتند و در آبادانی کشور همچنان تلاش گر می ماندند .
عاطفه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
2
22
خدا بیامرزدش، یکی از انسان های بزرگی که از این مملکت فراری اش دادند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
17
آیا اگر مصادره نمی شد و به کار خود ادامه می داد یعنی مثل هیوندا می شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
1
16
روحشون شاد
كمبود اين انسانهاي وطن پرست ،شريف،كاردان،مدير و مدبر رو توي ايران ميتوان حس كرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
1
یک روز محمود خیامی مشاهده کرد یکی از کارگران در گوشه ای از حیاط کارخانه مشغول خوردن نان و پنیر و انگور است. از او پرسید چرا در رستوران کارخانه غذا نمی خورد، کارگر جواب داد غذای کارخانه ۱۲ ریال است اما نان، پنیر و انگور شش ریال تمام می شود. من شش ریال صرفه جویی می کنم و چیزی برای خانواده می خرم. محمود پس از مشورت با برادر دستور داد بعد از آن ناهار کارگران در کارخانه مجانی باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
0
0
هرکسی جایگاه خودش رو داره کافیه وبه چیزی که لیاقتش روداره میرسه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
0
0
سیم کاپوت پیکان مشخص کننده ماهیت این آقای خیامی است که برایش اشک ماتم می ریزید. جوانان دهه هفتادی از همه جا بی خبر شاید ندانند اما ما خوب یادمان هست که سیم کاپوت پیکان زیر صندلی سمت راست بود و راننده باید خم می شد واز سمت راست سیم کاپوت را می کشید. در حالی که هر کسی می داند که سیم کاپوت باید زیر پای راننده و کنار صندلی راننده باشد. اما چرا اینطور شد؟ چون همین آقای خیامی رفت از انگلیس ماشین اونجر را آورد و اینجا اسمش را گذاشت پیکان. آن وقت انگلیسیها که صندلی راننده شان سمت راست بود بردند سمت چپ. اما عمدا یا سهوا سیم کاپوت در سمت راست جا ماند! و این آقای خیامی و مهندسان ایران ناسیونال تا بدان حد خودباخته تشریف داشتند که حتی جرات نکردند اقلا سیم کاپوت را ببرند سمت چپ! اینکه فقط یک سوراخ لازم داشت و هیچ تکنولوژی خاصی احتیاج نداشت. اما سیم کاپوت ماند به عنوان سند وادادگی و وابستگی صنعت مونتاژ غرب زده ایران و مدیریتی که کارش فقط مونتاژ قطعات خارجی بود. حالا اگر این سبک مدیریت برایتان افتخار آمیز است، دیگر مشکل از خودتان است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
0
0
او رفت ولی صنعت خودرو درست نشد که نشد پس بود ونبود او فرقی نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار