تخت خواب و تشک طبی مناسب من کدام است؟
کد خبر: ۱۷۱۸۲۰
تاریخ انتشار: 2020 February 24    -    ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
به جرأت می‌توان گفت از نظر فیزیکی هیچ عاملی مهمتر از داشتن یک بستر مناسب در خواب راحت و سالم موثر نیست. این مجموعه از تخت خواب و تشک تا بالش و ملافه و اجزاء دیگر را در بر می‌گیرد. که هر کدام به‌نوبه خود در کیفیت خواب ما نقش ایفا می‌کنند.

تخت خواب و تشک طبی مناسب من کدام است؟

یک خواب آرام و راحت، همانقدر که بدیهی و خواستنی است، می‌تواند دست نیافتنی هم باشد! و چشم‌ها را در حسرت خود باز نگه دارد.

وقتی بدخوابی بسراغمان می‌آید، هر بهانه کوچکی بزرگ می‌شود. انگار همه چیز دست به هم داده تا خواب خوشمان را بر هم بزند. از جیرجیر لولای خشک پنجره تا صدای باز شدن در یخچال و نور ضعیف آن که از زیر در اتاق خواب بداخل تابیده همه دست به یکی کرده‌اند...

اما باید بخوابیم چون صبح فردا منتظر ماست. و مهمتر از آن، خوابِ خوب و حفظ سلامتی بدن حین آن است. این که چطور بخوابیم یک مسأله است و این که سالم و تندرست از خواب برخیزیم مورد دیگری است.

آرامش فکری و داشتن روحیه آرام و بدون استرس بی‌شک شرط اول برای خوابی آرام است. که آن را برای همگان آرزو داریم.

به جرأت می‌توان گفت از نظر فیزیکی هیچ عاملی مهمتر از داشتن یک بستر مناسب در خواب راحت و سالم موثر نیست. این مجموعه از تخت خواب و تشک تا بالش و ملافه و اجزاء دیگر را در بر می‌گیرد. که هر کدام به‌نوبه خود در کیفیت خواب ما نقش ایفا می‌کنند.

عوامل متعددی در ایجاد بدخوابی یا بی‌خوابی سهیم هستند. ایراد کار معمولاً از آنجا شروع می‌شود که امور مهم در اثر تکرار برایمان عادی شده و پس از مدتی بی‌اهمیت جلوه می‌کنند. اینجاست که به اشتباه تصور می‌کنیم روند پیدایش آنها به‌خودی خود صورت گرفته و نیازمند مقدماتی نیست.

امور اولیه زندگی روزانه مانند خوابیدن، خوردن و آشامیدن در فرهنگ ما اغلب دست‌کم گرفته شده‌ و حتی در ضرب‌المثل‌ها هم بعنوان راحت‌ترین کارها از آنها نام می‌بریم. در حالی‌که اتفاقاً همین‌ها مهمترین اعمال حیاتی ما هستند! که اگر به درستی انجام نشوند می‌توانند زندگی و سلامتی ما را دچار اختلال کنند.

در این نوشتار قصد داریم تا به بررسی نقش مهم تخت خواب و تشک طبی در یک خواب راحت و سالم بپردازیم. پس اگر شما هم هنوز با خوابتان کنار نیامده‌اید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه

خوابیدن بر روی بستری راحت شاید چندان قدمتی نداشته باشد. خاطره‌ی تشک‌های دست‌دوز خانگی برای نسل قبل و برخی از امروزی‌‌ها هنوز زنده است. و حتی هنوز در گوشه و کنار می‌توان نمونه‌هایی از آنها را یافت.

اگر قدری به عقب‌تر برگردیم شواهدی را خواهیم یافت که نشان می‌دهد تشک‌های قدیمی و تخت‌خواب‌های فلزی و چوبی سالهای سال هم‌نشین خانه‌ها بوده‌اند. و حتی پیشتر از آن هم نشانه‌هایشان را می‌توان یافت. گرچه تفاوت این اشیاء باستانی با بسترهای امروزی آنقدر زیاد است که به‌زحمت می‌توان با نسل جدید حتی بر سر نام آنها کنار آمد.

کیسه‌هایی پر شده از پر پرندگان یا پشم و موی حیوانات و حتی کاه و الیاف گیاهی همه آن چیزی بود که زمانی انسان‌ها بعنوان تشک می‌شناختند. تخت هم سکویی از مصالح بنایی یا چهارچوبی از جنس چوب یا فلز بود که این کیسه را بر روی خود جا می‌داد و شاید بزرگترین خاصیت آن فاصله دادن محل خواب فرد از سطح زمین بود. با وجود پیشرفت‌های زیادی که در صنعت کالای خواب حاصل شده هنوز هم فاصله داشتن با زمین از مهمترین خواص یک بستر خوب محسوب می‌شود.

بعدها و با پیشرفت شهرنشینی و مدرن شدن سبک زندگی شکل تخت خواب هم تغییرات زیادی کرد. و نحوه خوابیدن افراد هم دستخوش تحولاتی شد. بتدریج اتاق خواب‌ بعنوان بخشی مجزا و مهم از خانه مطرح شد. کالای خواب هم از فُرم ساده‌ی خود خارج شده بتدریج با شیوه زندگی در قرون مختلف سازگار شد.

چرا تخت خواب؟

امروزه وجود رختخواب مدرن در اکثر خانه‌ها به امری معمولی و متداول بدل شده است. و کمتر پیش می‌آید که در مورد کاربرد آن سوالی در ذهن پدید آید. اما شاید زمانی که برای نخستین بار تخت خواب به خانه‌ها راه یافت پرسش‌های زیادی در مورد فایده‌های آن در ذهن مردم جوانه زد.

بیایید با هم چند مزیت وجود این مهمان مفید را در خانه‌هایمان بررسی کنیم:

جلوگیری از اعمال فشار بر زانوها هنگام برخواستن از بستر:

اگر در بستری بر روی زمین خوابیده باشید احتمالاً با تجربه فشاری که در هنگام برخاستن در هنگام صبح بر زانوهایتان وارد می‌آید آشنا هستید. این فشار تنها بخاطر زاویه‌ای که بدن در هنگام برخاستن با زمین پیدا می‌کند نیست. پس از ساعتها قرار گرفتن در حالت افقی تغییر حالت ناگهانی به‌منزله یک شوک مفصلی برای بدن به حساب می‌آید. اما تخت خواب با فراهم آوردن زاویه 90 درجه‌ در حالت نشستن مانند یک صندلی عمل کرده و به بدن فرصت تطبیق با حالت جدید را می‌دهد. گام بعدی رسیدن به حالت ایستاده در شرایط آسان است.

این کار هم‌چنین مانع از کاهش ناگهانی فشار خون در اثر تغییر ناگهانی حالت بدن از خوابیده به ایستاده می‌شود. که به اُفت موضعی فشار خون (Postural Hypotension) موسوم است و می‌تواند به سرگیجه و حتی سقوط فرد منجر شود.

سطحی صاف و هموار برای قرار گرفتن بستر: حتی تشک طبی مناسب هم به محل صاف و همواری برای قرارگیری نیاز دارد. این محل می‌تواند زمین باشد. اما تخت خواب بخاطر ارتفاع مناسب و اندازه‌های استانداردی که دارد شاید بهترین محل برای قرار گرفتن تشک شما باشد.

تخت خواب و تشک طبی مناسب من کدام است؟

آیا شما هم از گرد و خاک و میکروب‌ها فراری هستید؟

تشک طبی را بر اساس استانداردهایی می‌سازند. که اندازه‌های مشخص و منطبق با ابعاد تخت خواب‌های امروزی نیز یکی از آنهاست. این فاکتور باعث می‌شود تا این دو به لحاظ اندازه بخوبی با هم سازگار باشند و باصطلاح در هم چفت شوند. که علاوه بر زیبایی و نظم اتاق خواب، بستر را از غبار و ذرات موجود در فضا هم مصون می‌کند.

رطوبت با ما و رختخواب‌مان چه می‌کند؟

شاید شما هم تجربه زندگی در مناطق مرطوب را داشته باشید. یا در اتاق خوابی با رطوبت بالا خوابیده و با مشکلات ناشی از وجود درجات بالای رطوبت آشنا باشید. این مورد می‌تواند احتمال بروز درد و بیماریهای مفصلی و رماتیسم را افزایش دهد.

استفاده از تخت خواب و تشک طبی مناسب این مشکل را تا حدود بسیار زیادی برطرف کرده، رطوبت موجود در سطح زمین را به بدن منتقل نمی‌کند. فاصله این دو از سطح زمین یک خاصیت مهم دیگر نیز دارد. این ارتفاع از ایجاد لکه‌های بدترکیب که بخاطر رطوبت بر روکش رختخواب اثر می‌گذارند ممانعت می‌کند.

همه نظرات محترمند!

با این‌همه گروهی هم برای خوابیدن روی زمین مزایایی قائلند. و حتی معتقدند بین جذب کلسیم و نشستن یا خوابیدن بر روی زمین ارتباطی وجود دارد. عده‌ای هم به سفتی سطح زمین برای خوابیدن عادت دارند و مایل نیستند آن را حتی با تشک‌ طبی سفت عوض کنند. نظر این عزیزان نیز قابل طرح و احترام است.

تشک طبی چیست؟

این معنا را در یک تعریف کلی می‌توان به بخشی از بستر خواب اطلاق نمود که دارای مزایای بهداشتی لازم برای یک خواب سالم است. به‌نحوی که هم باعث راحتی در طی زمان خواب برای فرد شده، طی زمان خواب بدن او را از آسیب‌های مختلف مصون نگه دارد. بعلاوه از یک تشک طبی انتظار می‌رود تا با داشتن خواص مدیکال از جمله درجه سفتی مناسب بخش‌های آسیب دیده یا دفرمه‌ی بدن کاربر را بتدریج به حالت اصلی بازگردانده و در طی نمودن فرایند سلامتی به او کمک کند. چنان‌که بسیاری از بیماران با مشکلاتی در نواحی مختلف بدن بنا به توصیه پزشکان بر روی این نوع از بستر می‌خوابند.

اما امروزه استفاده از این نوع تشک و تجویز آن برای داشتن خوابی سالم به افرادی با مشکلات سلامتی محدود نمی‌شود. و بعنوان یک توصیه پیشگیرانه و برای حفظ بهداشت و سلامتی فردی به همه افراد پیشنهاد می‌گردد.

تنوع این محصولات مدیکال امروزه به سطح بالایی از لحاظ ساختار و کاربرد رسیده است. انواع فنری، فول طبیِ بدون فنر، اسفنجی و فنری اسفنجی با ترکیبی از فنر و اسفنج بخوبی توانسته پاسخگوی نیازها و سلیقه‌های مختلف باشد.

کاربرد فنرهای دسته‌بندی شده یا پاکتی (Pocket Sparing) و نیز اسفنج حافظه‌دار (Memory Foam) در این تشک‌های مدرن بخشی از امکانات درمانی آنها محسوب می‌شود. که پزشکان را در تجویز و توصیه این نمونه‌ها مُصرتر می‌کند.

از یک تخت خواب استاندارد چه انتظاراتی داریم؟

خوابیدن بر روی تخت خواب مزیت‌هایی دارد که به تنهایی برای حفظ سلامتی کافی نیست! برای داشتن خوابی سالم و سلامتی پس از خواب باید انتخابی هوشمندانه داشته باشیم. جمله معروفی هست که می‌گوید: کیفیت اتفاقی نیست! این جمله در مورد یک بستر کامل و استاندارد هم مصداق دارد. یک مجموعه کالای خواب طبی و مناسب دارای مشخصاتی است که بصورت اتفاقی یک‌جا جمع نشده‌اند. نظارت دقیق بر مواد اولیه و مراحل ساخت باعث شده تا این ملزومات با کیفیت مناسب و استانداردهای لازم تولید شوند.

ریزه‌کاری‌های دیگری هم مانند فوت کوزه‌گری باید بکار گرفته شوند تا یک تخت خواب انتظارات ما را برآورده سازد. اما این نکات کدامند؟

یک تخت خوب هرگز نمی‌لرزد!!

شاید شنیدن این جمله برای شما هم یادآور هنگامی باشد که از خواب پریده‌ و مات و مبهوت بدنبال علت هستید. برای افراد حساس وجود لرزش یا صدایی حتی خفیف کافی است تا دقایق تلاش برای خوابیدن را هدر بدهد. این مورد می‌تواند بخاطر وجود فواصلی بین بخش‌های مختلف تخت یا عدم تطابق اندازه‌های تخت و تشک یا لغزش تشک باشد.

داشتن پایه‌های محکم از اصول مهم یک تخت خوب محسوب می‌شوند. هم‌چنین اگر تخت خواب یا تشک طبی شما دارای فنر است در مورد محکم و استاندارد بودن فنرها مطمئن شوید تا به کابوس بی‌خوابی دچار نشوید.

اندازه نگه دار که اندازه نکوست!

کوچک بودن ابعاد تخت خواب یا بزرگی بی‌رویه آن می‌تواند بسیاری از محاسن آن را از خاطر محو کند. مسلماً در یک تخت کوچک خواب راحتی انتظار ما را نمی‌کشد. زیرا اجازه نداریم دست و پایمان را بطور کامل دراز کنیم و هر آن در معرض آسیب هستیم.

ممکن است بپرسید ایراد یک تخت خواب بزرگ چیست؟ اولاً تهیه یک رختخواب مناسب برای تختی بیش از حد بزرگ بسیار دشوار و گاهی حتی غیر ممکن است. بعلاوه بزرگی بیش از حد معمول اجزاء از زیبایی و تناسب اتاق خواب کاسته و دست و پاگیر می‌شود.

چنین تخت بزرگی طبعاً بسیار سنگین بوده حمل آن در زمان جابجایی یا تغییر دکوراسیون می‌تواند ایجاد مشکل نماید.

بستر خوب بخشی از بهداشت شخصی ماست؛ آن را مراعات کنیم تا تندرست بمانیم!

داشتن بستری کامل و استاندارد هم مانند سایر ملزومات زندگی بر سلامتی ما اثرات مثبتی دارد. از جمله با خوابیدن و استراحت بر روی یک تشک طبی از بروز مشکلات مدیکال بر قسمت‌های مختلف بدن جلوگیری می‌کند. این محصول قوس کمری را در حالت طبیعی نگه می‌دارد. از درد و ناهنجاری مفاصل پیشگیری می‌کند. و نهایتا با تسهیل گردش خون محیطی بدن به تنظیم فشار خون کمک شایانی می‌کند.

معرفی محصولات

در پایان مایلم تا نمونه‌هایی از تخت خواب و تشک طبی استاندارد را معرفی نمایم. محصولاتی که  با ورود به خانه می‌توانند سهمی از سلامتی شما و افراد خانواده‌تان را تأمین یا تضمین نمایند.

از سری محصولات مدرن خوشخواب تخت خواب‌ ویندسور دو فاکتور راحتی و دوام را یک‌جا به مشتریان عرضه می‌کند. کاربرد پارچه مازراتی در پوشش سطح تخت خواب امکان اجرای طرح‌های متنوع و زیبا را در آن فراهم کرده است. این تخت خواب از لحاظ ابعاد و نحوه مونتاژ قطعات کاملاً استاندارد و دارای قابلیت تطبیق با انواع تشک طبی هم‌سایز است.

تاج لمسه‌کاری این تخت عایق صدا بوده و مانند قطعاتی چون پاتختی‌ها، دراور و آینه، بصورت مجزا یا همزمان با تخت قابل تهیه است. که در مجموع سرویس خواب ویندسور را تشکیل می‌دهند.

تخت خواب لورنا نیز از مجموعه خوشخواب‌های مدرن است. که در قالب دو باکس جداگانه تهیه و در بخش تاج مشترک با هم تلفیق می‌گردد. بدنه و تاج این تخت نیز لمسه‌کاری زبیا و ضد صدا از جنس پارچه مازراتی دارد.  این نوع تخت می‌تواند بنا بر سفارش مشتری به شکل کشودار یا جکدار تهیه شود. در نوع جکدار دسترسی آسان به محفظه خالی و عایق‌بندی شده‌ی زیرین تخت با قرار دادن جک در ساختار آن مهیا شده است. که بسیار جادار بوده و می‌تواند بخشی از ملزومات اتاق خواب را در خود جای دهد.

هر دو این مدل‌های تخت خواب حدود 6 سانتی از زمین فاصله دارند. که دسترسی به فضای زیرین تخت و نظافت ان را آسانتر می‌کند.

به دلیل فُرم کم تحرک و خسته کننده‌ی زندگی شهری مشکلات مفاصل و استخوان رو به افزایش است. یک تشک طبی مناسب می‌تواند فرصت خوبی برای رفع خستگی و ترمیم بافت‌های آسیب دیده در طول روز را فراهم آورد. شرکت تشک طبی رویا توانسته با ارائه لیستی از محصولات متنوع و استاندارد در این زمینه قدم‌های خوبی بردارد. تشک رویا مدیکال 4 از نمونه‌ این‌گونه تشک‌هاست. که با دارا بودن ساختار تمام اسفنج فول طبی مفید واقع شده و توانسته به حفظ فُرم صحیح آناتومی ستون مهره کمک شایانی نماید. این تشک دارای رویه گردبافت از پارچه آنتی‌آلرژیک و بدون درز دوخت است. تا از خراشیدگی یا آزردگی پوست در زمان خواب یا استراحت طولانی  ممانعت شود.

یک نمونه شناخته شده‌ی دیگر تشک طبی زست مدل ارگافلکس است. که خواص طبی و ساختار مدیکال موثر در حفاظت از ستون مهره و اندام‌های محیطی بدن را داراست. رویه این تشک از کتان خالص نقش‌دوزی شده و گردبافت تهیه شده است. کتان ماده‌ای طبیعی و مفید برای همراهی با پوست بدن است. قابلیت تنظیم دما در الیاف گیاهی کتان این تشک را برای استفاده در تمام فصول مناسب نموده است.

کاربرد دو نوع فنر با درجات سفتی تا 40% متفاوت کاربرد طرفین آن را میسر نموده است. وجود سیستم فنربندی پاکتی منفصل (Pocket Sparing) با حذف لرزش و جلوگیری از بازتاب موج حرکات رفلکسی در سطح تشک، آرامش خاصی به آن داده است. که بخصوص از طرف زوج‌ها با استقبال خوبی روبرو شده است.

همه این محصولات با ضمانت اصالت و سلامت کالا و بصورت کاملاً رایگان به نقاط درخواستی مشتریان در سراسر کشور ارسال می‌گردند.

در انتها پیشنهاد می کنیم جهت مشاهده قیمت تشک ها و خرید آنلاین انواع تشک به سایت گرم و نرم garmonarm.com مراجعه کنید.

منبع: ویرلن

برچسب ها: تشک ، تخت خواب ، تشک طبی ، خواب
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار