پیش‌گویی کرونا در یک رمان قدیمی
کد خبر: ۱۷۱۵۹۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2020 February 22    -    ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
شیوع ویروس مرگبار کرونا در کشور‌های مختلف جهان، نام یک رمان قدیمی را دوباره بر سر زبان‌ها انداخته است.

ویروس کرونا که این روز‌ها به داغ‌ترین سوژه خبری جهان تبدیل شده، بیش از ۴۰ سال پیش موضوع یک رمان علمی - تخیلی بوده است!

پیش‌گویی کرونا در یک رمان قدیمی

رمان "چشمان تاریکی" (The Eyes of Darkness) که در سال ۱۹۸۱ توسط "دین کونتز" -نویسنده آمریکایی- نوشته شده، درباره یک ویروس مرگبار به نام "ووهان-۴۰۰" است که به عنوان یک سلاح بیولوژیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته شباهت ویروس جدید کرونا با آنچه در این رمان قدیمی درباره آن نوشته شده، تنها به خاستگاه آن که شهر "ووهان" چین است، محدود نمی‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دین کونتز یکی از نویسندگان پرکار معاصر است که ۱۰۵ رمان را به رشته تحریر درآورده و در مجموع، ۴۵۰ میلیون نسخه از کتاب‌های او در سراسر جهان به فروش رفته است.

از میان این تعداد رمان، رمانِ تقریباً فراموش‌شده‌ "چشمان تاریکی" اکنون پس از گذشت حدود ۴۰ سال از زمان انتشار، دوباره به واسطه شیوع ویروس جدید کرونا بر سر زبان‌ها افتاده است.

دلیل آن هم روشن است: این رمان با دقتی باورنکردنی شیوع ویروس کرونا از شهر ووهان چین را ۴ دهه قبل پیش‌بینی کرده است.

موضوع این رمان درباره مادری است که فرزندش به طرز مرموزی ناپدید شده و پس از مدتی از شهر ووهان چین (منشأ ویروس جدید کرونا) سر در می‌آورد.

مادر پسر برای یافتن او به ووهان می‌رود و در آنجا در جریان یک سلاح بیولوژیک (ویروس مصنوعی) جدید و خطرناک به نام "ووهان-۴۰۰" قرار می‌گیرد که در آزمایشگاه ساخته شده و افراد زیادی را مبتلا کرده است.

در رمان چشمان تاریکی، هر فردی که ویروس ووهان-۴۰۰ وارد بدن او شود، بیشتر از ۲۴ ساعت زنده نمی‌ماند؛ چراکه بخشی از مغز را که وظیفه کنترل اعمال ارادی بدن از جمله نفس کشیدن را برعهده دارد، نابود می‌کند.

نکته جالب تر آنکه بر اساس تصویری که از یکی از بخش‌های این کتاب در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، دین کونتز در رمان علمی-تخیلی "چشمان تاریکی" از نوع تکامل‌یافته‌تری از ویروس ووهان-۴۰۰ سخن گفته که "در حدود سال ۲۰۲۰ میلادی (یعنی امسال) باعث بیماری وحشتناکی با علائم آنفلوانزا خواهد شد!" کونتز همچنین در این رمان می‌گوید که "این بیماری تنفسی جدید به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته و در برابر تمام درمان‌های شناخته‌شده مقاومت خواهد کرد."

البته با وجود این شباهت‌های خیره‌کننده، میان ووهان-۴۰۰ و ویروس جدید کرونا تفاوت‌هایی نیز وجود دارد؛ از جمله اینکه ووهان-۴۰۰ یک ویروس انسان‌ساز بوده که در آزمایشگاه‌های بیولوژیک ساخته شده، اما ویروس کرونا اینگونه نیست.

تفاوت دوم مربوط به میزان مرگبار بودن این دو ویروس است؛ در حالی که میزان مرگ و میر بین افراد مبتلا به ووهان-۴۰۰ در رمان "چشمان تاریکی" ۱۰۰ درصد است، تاکنون تنها ۲ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

ایران آرت

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
2
ویروس توسط امریکایی ها ساخته شده است شک نکنید
رویا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
4
خیلی مطمئن نباشید که ویروس کرونا دست ساخته انسان نباشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
0
"از جمله اینکه ووهان-۴۰۰ یک ویروس انسان‌ساز بوده که در آزمایشگاه‌های بیولوژیک ساخته شده، اما ویروس کرونا اینگونه نیست."

"ایگور نیکولین" کارشناس نظامی و عضو سابق کمیسیون سلاح‌های بیولوژیکی سازمان ملل معتقد است که ویروس کشنده کرونا فقط به‌روی مردم آسیا تأثیر می‌گذارد. به‌گفته وی، این ویروس بسیار مسری و عفونی نمی‌تواند خودبه‌خود ایجاد شده باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار