آش شیله عدس، ساده و خوشمزه
کد خبر: ۱۷۱۳۱۵
تاریخ انتشار: 2020 February 21    -    ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
آش شیله عدس یکی از غذا‌های محلی شهر تبریز، استان آذربایجان شرقی ایران می‌باشد. این آش ساده و بی دردسر جزو آش‌های خوشمزه و خاص دست پخت کدبانو‌های تبریز می‌باشد. می‌توانید در این روز‌های سرد زمستانی برای وعده شام و یا پیش غذا این نوع آش که از انواع آش‌های محلی خوشمزه می‌باشد را طبخ کنید و از طعم خاص آن لذت ببرید.

آش شیله عدس، ساده و خوشمزه«تابناک باتو» آش شیله عدس یکی از غذا‌های محلی شهر تبریز، استان آذربایجان شرقی ایران می‌باشد. این آش ساده و بی دردسر جزو آش‌های خوشمزه و خاص دست پخت کدبانو‌های تبریز می‌باشد. می‌توانید در این روز‌های سرد زمستانی برای وعده شام و یا پیش غذا این نوع آش که از انواع آش‌های محلی خوشمزه می‌باشد را طبخ کنید و از طعم خاص آن لذت ببرید.

کشور ایران با تنوع غذایی بالا و مختلفی که مخصوص هر جرگه و ناحیه خاص محلی می‌باشد در هر نوعی پیشتاز و سرآغاز می‌باشد. آش شیله عدس تبریزی خوشمزه نیز جزو غذا‌های محلی می‌باشد که طرفداران بسیاری دارد.

آش شیله عدس، ساده و خوشمزه

عدس که یکی از مواد اولیه اصلی این غذا است جزو حبوبات بسیار مغذی و مقوی و سرشار از پروتئین بوده که یک آش مغذی و سالم را درست می‌کند. عدس یک منبع عالی از فیبر می‌باشد و مصرف روزانه آن باعث سیری طولانی مدت و کاهش وزن به مرور زمان می‌شود.

مواد معدنی عدس عبارت است از؛ ویتامین A.، B۱، B۲، B۳، B۶، C.، E، پتاسیم، کلسیم، آهن، سدیم، منیزیم، اسید فولیک، پروتئین، فیبر وغیره می‌باشد. همچنین وجود این مواد معدنی عالی و خاص در عدس باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، سلامت قلب و عروق، بهبود سیستم گوارش، رفع کم خونی، کنترل دیابت، بهبود عملکرد مغز، سلامتی دندان، محافظت از پوست و مو، جلوگیری از بیماری‌های پوکی استخوان، آلزایمر وغیره می‌شود.

از دیگر انواع غذا‌های شهر تبریز و اذربایجان شرقی می‌توان به غذا‌های خوشمزه‌ای چون: ابگوشت کشک، کوکو لوبیا سبز، دلمه کلم برگ، دلمه برگ مو، کوفته تبریزی، خوراک زبان، اریح کته سی، اریح شورباسی و… اشاره کرد.

مواد لازم

عدس: ۱ پیمانه
بلغور گندم: ۲۵۰ گرم
برنج: ۲۵۰ گرم
پیاز متوسط: ۱ عدد
آب مرغ: ۱ لیوان
گوجه فرنگی: ۲ عدد
تره: نصف پیمانه
آب: ۱ لیوان
پیازچه: ۱ پیمانه
نمک و زردچوبه: به میزان لازم

مراحل پخت

آش شیله عدس، ساده و خوشمزه

ابتدا کمی روغن در قابلمه بریزید و پیاز‌های نگینی شده را در آن تفت دهید.

بعد از سرخ شدن پیاز، کمی زردچوبه اضافه کنید تا خامی آن‌ها گرفته بشود.

سپس آب، آب مرغ، نمک و عدس را نیز به قابلمه اضافه و با حرارت ملایم بگذارید تا عدس‌ها نیم پز شوند.

بعد از این که عدس نیم پز شد، بلغور گندم و برنج را به ظرف اضافه و هم بزنید تا آش ته نگیرد.

بعد از کمی زمان که برنج نیم پز شد، پیازچه ریز شده و گوجه فرنگی رنده شده را نیز به قابلمه اضافه کنید و بگذارید تا آش کاملا جا بیفتد.

غذالند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار