آمار عجیب از افزایش سوتغذیه در میان ایرانی‌ها
کد خبر: ۱۷۱۱۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 February 18    -    ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت: آمارها نشان دهنده این است که 38 درصد سوء تغذیه متوسط تا شدید در بیمارستان‌های کشور مشاهده می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت: آمارها نشان دهنده این است که 38 درصد سوء تغذیه متوسط تا شدید در بیمارستان‌های کشور مشاهده می‌شود.

مهدی شادنوش امروز 28 بهمن در همایش تغذیه بالینی ایران که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در کنار پیشرفت‌های چشم‌گیری که امروز در حوزه سلامت رخ داده، بحث تغذیه به درجه‌ای از بلوغ رسیده که درحال وارد شدن به سیر درمانی کشور است.

وی افزود: سوءتغذیه بیمارستانی موضوع ناشناخته و مختص کشورهایی مانند ما یا سایر کشورهای جهان سوم نیست و درهمه بیمارستان‌های جهان چنین موضوعی از جمله مسائل به روز و قابل توجه است و تمام کشورها در حال تلاش هستند که این مشکل تا حد امکان کاهش پیدا کند و سیر درمان با موفقیت بیشتری دنبال شود. آمارها نشان دهنده این است که 38 درصد سوء تغذیه متوسط تا شدید در بیمارستان‌های کشور مشاهده می‌شود. سوء تغذیه در بخش مراقبت‌های ویژه شدت بیشتری می‌گیرد و آمارهای ما به چیزی حدود 53 درصد در بخش‌ مراقبت‌های ویژه اشاره می‌کند.

این پزشک و متخصص تغذیه بالینی ضمن اشاره به اینکه «چنین اعداد و ارقامی به خصوص در بخش‌هایی مانند پی‌آی‌سی‌یوها از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود و باید با عنایت بیشتری مورد توجه قرار بگیرد» بیان کرد: این اعداد نشان دهنده این است که همکاران ما باید به چه میزان توجه خود را معطوف کنند به بخش‌هایی که در گذشته مغفول مانده بودند. همچنین مدیریت سلامت کشور می‌بایست توجه خود را جلب کند تا بداند که با جدی‌تر گرفته شدن مسئله تغذیه در حوزه درمان چه میزان می‌تواند از طول زمان بستری بیماران در بیمارستان بکاهد، چه میزان می‌تواند در بحث اقتصاد سلامت خود پیشرفت کند و اینکه چه میزان می‌تواند کیفیت درمان را افزایش دهد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: بسیاری از مسائل در حوزه درمان از جهت نگاه به تغذیه مغفول مانده یا فرصتی برای پرداختن به آن‌ها نبوده است. این اعداد و ارقام که در بحث تغذیه بیان کردم، زمانی که به مبحث سالمندان، اطفال و نوجوانان می‌رسد و می‌خواهد آن‌ها را مورد بررسی قرار بگیرد اعداد و ارقام بسیار تکان دهنده‌تر هستند. برای کشوری که ما در آن به سرعت به سوی سالمندی می‌رویم اگر نتوانیم پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم و نقش تغذیه را در حفظ سلامت جامعه در نظر بگیریم، یقینا در آینده با بحران‌هایی مواجه خواهیم شد.

سرطان؛ از مسئله‌دارترین حوزه‌ها در بحث سوءتغذیه

وی افزود: لازم است به صورت تخصصی‌تر در بحث درمان حوزه‌هایی مانند سرطان که یکی از مسئله‌دارترین حوزه‌های ما در بحث سوءتغذیه است توجه کافی را داشته باشیم. در بحث سرطان تغذیه یکی از اصلی‌ترین ارکان نگهداری و درمان بیماران است. اما یکی از مسئله‌دارترین حوزه‌های درمان کشور بحث بیماران سرطانی و تغذیه آن‌ها است. نقش تغذیه امروزه در مسائلی مانند سوختگی بسیار محدود است و همچنین در سایر حوزه‌های تخصصی‌تر می‌بایست همکاران ما به آن توجه بیشتری کنند.

نوروزی با بیان اینکه «در وزارت بهداشت فعالیت‌های خوبی در سال‌های اخیر انجام شده است» اظهار کرد: سنجه‌ها و اعتبار بخشی‌هایی که پیش از این می‌بایست در حوزه درمان اتفاق می‌افتاد امروز در حوزه وزارت درمان نهادینه شده است. در حوزه معاونت درمان و اعتباربخشی‌های بیمارستان‌ها به نقش تغذیه بیش از پیش توجه می‌شود. ثبت اطلاعات تغذیه ما در بیمارستان‌ها امروز بهتر از گذشته انجام می‌شود و جا دارد که کارهای بیشتری انجام شود. رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت با اشاره به اینکه «در حوزه درمان هنوز هم کارهای انجام نشده بسیار زیادی داریم» ادامه داد: می‌بایست همه عزیزان به این مهم در حوزه تحقیقات، کارهای تخصصی و پژوهش ورود پیدا کنند. اگر ما امروز افرادی را از بخش‌های مختلف پزشکی داریم که در کنار ما هستند اهمیت بالایی دارد. امروزه در سیر کار درمانی تک بعد نگری و نگاه کردن به یک بعد درمان کارساز نخواهد بود و باید کار تغذیه را در یک گروه و به صورت جمعی پیش برد. در حوزه وزارت بهداشت هم بحث تغذیه بالینی در کنار درمان بیماری‌ها، در حوزه اهداف مدیریت قرار گرفته است.

وجود کج سلیقه‌ای‌هایی در بحث تغذیه بیماران

وی گفت: اگرچه بعضا کج سلیقه‌ای‌هایی به چشم می‌آیند که برخی متاسفانه در بین همکاران ما است که احساس می‌کنند تغذیه در حوزه درمانی اهمیت بسیاری ندارد و باید برود در حوزه امور تعالی بیمارستانی. این اتفاق به دلیل کم آگاهی یا مسائل دیگر است که موجب مغفول ماندن نقش تغذیه در درمان بیماران است و اینکه بیماران تا چه حد می‌توانند از این حوزه برای درمان، افزایش کیفیت زندگی استفاده کنند. امیدوارم این همایش بتواند نقش خوبی را ایفا کند و مسئولین وزارت بهداشت خوشبختانه دقت کافی را به این حوزه دارند و آینده‌ای مناسب و همکاری‌های زیادی را برای کشور خواهیم داشت.

ایسنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
0
2
علی برکت الله.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار