کروناویروس جدید چگونه تشخیص داده می‌شود؟
کد خبر: ۱۷۱۰۹۵
تاریخ انتشار: 2020 February 17    -    ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
کرونا ویروس، بیماری که با ظهور نوع جدید آن از ووهان چین، بار دیگر موجب نگرانی بین‌المللی شده‌­ است و بر همین اساس سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطرار جهانی برای این بیماری اعلام کرد.

ظن بالینی به کرونا ویروس جدید بر مبنای مجموعه‌­ای از علائم بالینی و سابقه مسافرت و یا تماس با مورد محتمل یا قطعی بیماری، ایجاد و بر اساس نمونه‌­گیری از بیماران و تأیید آزمایشگاهی قطعی می‌­شود. گرچه ممکن است ویروس در خون و ادرار وجود داشته باشد، اما بهترین نمونه جهت آزمایش، نمونه تنفسی فوقانی یا تحتانی است؛ به‌طوری که نمونه گرفته می‌­شود و جهت انجام PCR به آزمایشگاه­­ مرجع معرفی ­شده و ارسال می­‌شود.

درمان کروناویروس جدید نیز شامل اقدامات حمایتی، اصلاح اختلالات آب و الکترولیت، تجویز داروهای ضدویروسی و ضدباکتریایی با طیف وسیع است.

چگونه از بروز کروناویروس جدید پیشگیری کنیم؟

خوشبختانه حدود ۷۵ درصد موارد بیماری کروناویروس جدید، با اقدامات کنترلی قابل‌ پیشگیری است.

طبق توصیه‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید یکسری اقدامات کنترلی انجام شود.

این اقدامات در سطوح زیر ارائه می­‌شوند:

-‌ اطلاع‌رسانی و آموزش کلیه مردم:

این کار از طریق نظام پزشکی و هلال‌احمر با ارسال پیامک لینک آموزش همگانی و همچنین از طریق شبکه­‌های مجازی انجام شده یا در دست انجام است.

باید توجه کرد که اطلاع‌رسانی صحیح سبب می­‌شود تا عامه مردم با راه­‌های انتقال و روش­‌های پیشگیری از این بیماری، بیشتر آشنا شوند و با رعایت موارد، از انتشار بیماری کاسته شود؛ همچنین با شناخت علائم شدید بیماری، به‌ موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند و از میزان کشندگی بیماری کاسته شود.

-‌ آموزش و بیماریابی مسافران:

تاکنون از ۸۰ نفر دانشجوی ایرانی در چین، ۵۷ نفر وارد ایران شده‌اند و توسط تیم پزشکی معاینه و تا دو هفته قرنطینه شده‌­اند و قرنطینه این دانشجویان فردا پایان می یابد.

در عین حال محدود شدن مسافرت به چین، تشکیل جلسات تیم پاسخ سریع مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر و انستیتو پاستور، از دیگر اقدامات کنترلی بوده است.

- هوشیاری کارکنان خدمات درمانی نسبت به مسافران چینی یا سابقه مسافرت به چین:

ازآنجاکه یکی از معیارهای ظن بالینی در این بیماری، سابقه مسافرت به چین است، آموزش کارکنان خدمات سلامت در این زمینه به بیماریابی کمک قابل­ توجهی می‌کند.

- رعایت دقیق موازین کنترل عفونت توسط کارکنان خدمات درمانی:

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، لازم است کارکنان خدمات سلامت با استفاده­ به‌جا از وسایل محافظت فردی و ترتیب صحیح پوشیدن و درآوردن این وسایل، آشنایی کامل داشته باشند.

باید توجه کرد که در کرونا ویروس جدید، استفاده از ماسک جراحی در فاصله کمتر از یکی دو متری از بیمار لازم است.

روزپلاس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار