تشویق جوانان به ازدواج در کشور‌های مختلف
کد خبر: ۱۷۰۹۸۴
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 February 17    -    ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
به نظر می‌رسد عده‌ای از مسئولان دوست دارند همان طور که خیلی‌ها سرمایه هایشان را از کشور خارج و در ترکیه ملک می‌خرند، مردان هم برای ازدواج به ترکیه، مالزی، کویت یا کشور‌های دیگر بروند و از تسهیلات ازدواج در آن کشور‌ها استفاده کنند. در ادامه نگاهی انداخته ایم به تسهیلاتی که دیگر کشور‌های اسلامی برای تسهیل ازدواج جوانانشان در نظر گرفته اند.

تشویق جوانان به ازدواج در کشور‌های مختلف

تشویق جوانان به ازدواج در کشور‌های مختلف «تابناک با تو»؛ از دیرباز ازدواج در دین و فرهنگ مردم ما امر مقدسی به حساب می‌آمده و مورد تاکید و توجه اسلام هم بوده و هست. در دین اسلام هم تا آن جا توصیه شده که ازدواج را عامل حفظ نیمی از ایمان می‌داند و معتقد است فردی که ازدواج می‌کند باید برای تحصیل نیم دیگر ایمانش بکوشد. با این حال و با وجود تمام سفارش‌ها به ازدواج، مشکلات سر راه جوانان و مشتاقان ازدواج کم نیست. در این میان دو روز پیش توصیه عجیب سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس بازتاب و واکنش‌های فراوان و گسترده‌ای را به همراه داشت.

تشویق جوانان به ازدواج در کشور‌های مختلف چگونه است؟

حسن نوروزی با پیگیری‌های خودش، راهکاری برای زیاد نشدن زندانیان مهریه پیدا و آن را در قالب توصیه ناصوابی مطرح کرده است: «مردانی که از توانایی مالی لازم برای اداره زندگی برخوردار نیستند، ازدواج نکنند تا برای دستگاه قضایی بحران ایجاد نشود.» توصیه‌ای که نرخ رشد جمعیت را روز به روز به صفر نزدیک‌تر می‌کند در حالی که بیشتر کشور‌های جهان برای بالا رفتن نرخ رشد جمعیت به دنبال راهکار‌ها و ارائه تسهیلات برای ازدواج هستند.

به نظر می‌رسد عده‌ای از مسئولان دوست دارند همان طور که خیلی‌ها سرمایه هایشان را از کشور خارج و در ترکیه ملک می‌خرند، مردان هم برای ازدواج به ترکیه، مالزی، کویت یا کشور‌های دیگر بروند و از تسهیلات ازدواج در آن کشور‌ها استفاده کنند. در ادامه نگاهی انداخته ایم به تسهیلاتی که دیگر کشور‌های اسلامی برای تسهیل ازدواج جوانانشان در نظر گرفته اند.

کویت

وام ۲۱ هزار دلاری

تشویق جوانان به ازدواج در کشور‌های مختلف چگونه است؟

مجلس کویت برای پایان بخشیدن به آن چه «بحران زنان مجرد» نامیده شده، در سال‌های قبل پیشنهادی را ارائه داده بود که بر اساس آن، دولت کویت مکلف می‌شد به کسانی که تجدید فراش کنند مبلغ ۱۵ هزار دلار جایزه پرداخت کند. به گزارش شفقنا، به تازگی هم یک بانک کویتی اعلام کرده است که برای ازدواج مردان کویتی، شش هزار دینار (بیش از ۲۱ هزار دلار) به صورت وام در نظر می‌گیرد. البته این وام به شهروندانی تعلق می‌گیرد که همسر آن‌ها نیز شهروند کویت باشد و علاوه بر آن، همسر آن‌ها نباید پیش از این ازدواج کرده باشد. البته کویت برای مردان غیر کویتی که با دختران و زنان بیوه کویتی ازدواج کنند، غیر از تابعیت، تسهیلاتی در نظر گرفته است.

مالزی

خانه برای ازدواج اولی‌ها

تشویق جوانان به ازدواج در کشور‌های مختلف چگونه است؟

دولت مالزی برای افزایش ازدواج و حمایت از زوج‌های جوانی که به تازگی زندگی خود را تشکیل داده اند، طرح تهیه خانه‌های کم بها را اجرایی کرده است. دولت مالزی با اجرای این برنامه که با عنوان «خانه انتقالی مالزی واحد» فعالیت می‌کند، به زوج‌هایی که تازه ازدواج کرده اند و کمتر از سه هزار رینگیت (حدود ۹۰۰ دلار) درآمد ماهانه دارند، مسکن با اجاره ماهانه ۲۵۰ رینگیت (حدود ۷۰ دلار) واگذار می‌کند. این خانه‌ها به افرادی که قبل از ۳۰ سالگی ازدواج کنند، تعلق می‌گیرد. البته در کنار این خانه‌های ارزان قیمت، تسهیلاتی در قالب وام هم در این کشور برای ازدواج پرداخت می‌شود که بر اساس درآمد هر فرد متغیر است.

اندونزی

وام‌های ۱۰۰ میلیونی

تشویق جوانان به ازدواج در کشور‌های مختلف چگونه است؟

در کشور اندونزی با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ میلیون نفر برای ازدواج جوانان، وام‌هایی تا سقف ۷۴۰۰ دلار (تقریبا ۱۰۰ میلیون تومان) با نرخ سود حداکثر ۲.۲ درصد پرداخت می‌شود. مؤسسات مالی و بانک‌ها در این کشور برای ازدواج، وام‌های ۷ تا ۱۰۰ میلیون روپیه‌ای به جوانان پرداخت می‌کنند که موعد بازپرداخت آن‌ها از شش ماه تا پنج سال است.

بر اساس برآورد‌های انجام شده، ۴۲ میلیون اندونزیایی در رده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند که سن معمول ازدواج در این کشور به شمار می‌رود و بیش از ۱۲۰ میلیون نفر هم اکنون زیر ۲۵ سال هستند. متوسط هزینه ازدواج در اندونزی تقریبا سه برابر درآمد متوسط سالانه یک شهروند عادی این کشور است. زوج‌های جوان تقریبا باید همین مبلغ را نیز برای اجاره یک خانه سه خوابه در حاشیه جاکارتا کنار بگذارند.

ترکیه

بسته‌های تشویقی رنگارنگ

تشویق جوانان به ازدواج در کشور‌های مختلف چگونه است؟

ترکیه در پی ترویج ازدواج و تشویق جوانان به تشکیل خانواده و تربیت فرزند از طریق اعطای مشوق‌های مالی است. وزارت خانواده و سیاست‌های اجتماعی ترکیه اعلام کرده که به زوج‌هایی که زود ازدواج کنند، ۱۰ هزار لیره معادل چهار هزار دلار یارانه می‌دهد. وزارت جوانان و ورزش ترکیه نیز اعلام کرده است دانشجویانی که ازدواج کنند، از بازپرداخت وام‌هایی که از نهاد‌های رسمی گرفته اند، معاف خواهند بود و ضمن دریافت هدایایی، بدهی هایشان بخشوده خواهد شد.

به علاوه، زوج‌های جوان دانشجو بابت اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد. گزارش‌های دولتی حاکی است که تاکنون حدود سه هزار دانشجوی ترک ازدواج کرده و برای دریافت این مشوق‌های مالی درخواست داده اند.
مشوق دیگری که ارائه شده، اختصاص حساب‌های پس انداز مسکن به زوج‌های جوان است که دولت نیز قرار است با اضافه کردن ۱۵ درصد به موجودی حساب‌های پنج ساله، به خانه دار شدن زوج‌های جوان کمک کند.

مهم‌ترین مشوق مالی که دولت ترکیه به زوج‌هایی که زود ازدواج کنند و صاحب حداقل سه فرزند شوند می‌دهد، ارائه یک حساب جهیزیه و وعده اعطای سکه‌های طلاست که موجب تشویق فرزندآوری خواهد شد. زمانی که یک زوج جوان صاحب فرزندی شوند، می‌توانند یک حساب بانکی برای فرزند خود افتتاح کنند و وقتی کودک به سن ازدواج می‌رسد، دولت ۱۵ درصد به موجودی آن حساب خواهد افزود.

تشویق جوانان به ازدواج در کشور‌های مختلف

دیگر کشور‌های جهان

ترویج ازدواج و فرزندآوری

اگرچه تسهیلات بانکی در کشور‌های مختلف دنیا با یکدیگر متفاوت است، اما بد نیست بدانید وام ازدواج، به ایران محدود نمی‌شود و در دیگر کشور‌های دنیا هم رواج دارد. به عنوان مثال سالانه ۱۷ درصد از جوانان انگلیس، ۹ درصد از زوج‌های بلژیکی، ۳۷ درصد از دختران و پسران آلمانی، ۷۳ درصد از زن و شوهر‌های هندی، ۵۶ درصد از دختران و پسران ژاپنی، ۱۲ درصد از برزیلی‌ها و ۱۹ درصد از مردم آرژانتین، وام ازدواج می‌گیرند.

اما این تنها تسهیلات برای ازدواج در دیگر کشور‌های جهان نیست بلکه تقریبا بیشتر کشور‌های پیشرفته و در حال توسعه جهان برای فرزندآوری تسهیلات ویژه‌ای را برای خانواده‌ها در نظر می‌گیرند تا بتوانند نرخ باروری و جمعیت را در کشورشان بالا ببرند، اتفاقی که در کشور ما به شدت مغفول مانده و در همین صفحه بار‌ها به آن پرداخته ایم.

جای خالی نظارت بر قانون

حال بپردازیم به صحبت‌های نماینده‌ای که به مردانی که درآمد کافی ندارند توصیه می‌کند ازدواج نکنند. یادآور شویم که بنا بر قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب ۲۷ آذر ۱۳۹۴ دولت موظف است به منظور توانمند سازی جوانان برای تشکیل خانواده به آن‌ها مسکن، شغل، محلی رایگان برای برگزاری مراسم عروسی، کمک هزینه قرض الحسنه ازدواج به مدت دو سال و ... ارائه دهد که به نظر نمی‌رسد تا کنون قدمی برای اجرای این قانون برداشته شده باشد.

همچنین قرار بوده است طبق ماده ۱۲ همین قانون، گزارش اجرای این قانون هر شش ماه یک بار توسط دولت تهیه و به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تقدیم شود. به همین دلیل از این نماینده و دیگر نمایندگان ملت که قرار است از حق و حقوق موکلان شان دفاع کنند می‌خواهیم به جای این که توصیه‌های عجیب و غریب داشته باشند، سعی کنند در جهت نظارت بر قوانین تصویبی تمرکز کنند که با این کار به پیشرفت کشور کمک بیشتری خواهند کرد.
منبع: روزنامه خراسان

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۶۴
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
1
17
کویت برای مردان غیر کویتی که با دختران و زنان بیوه کویتی ازدواج کنند، غیر از تابعیت، تسهیلاتی در نظر گرفته است
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
راستی چرا در کشور خودمون از اون ازدواجهای گروهی کمیته امداد و دانشجویان و... دیگه انجام نمیشه؟
ناشناس
| |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
بزن بریم که اینجا الافیم مرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
2
40
اینجا هم تشویق می کنن.میگن نداری ازدواج نکن واسه سیستم قضایی دردسر تولید میشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
4
87
ازدواج به درد کشور هایی می خوره که دولت هاشون پشت جوان هاشون هستند و دلسوز اونها, نه کشور ما که زبونی تبلیغ به ازدواج می کنن بعد از ازدواج دولت جوان ها رو رها می کنه به حال خودشون تا له بشن

ببخشید در این مملکت و در این رمان ازدواج حماقته مخصوصا برای پسر ها
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
2
31
ازدواج کنن که چی به دست بیارن؟ اون جا شرایط شون مثل ایران نیست. در ایران هنوز باید برای امکانات و نیاز های اولیه بجنگی آخر هم شرمنده زن و بچه باشی
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
4
70
آقاااااااااااااااا ناشکری نکنین ایران هم تشویق به ازدواج صورت می گیره.ندید شما؟

یک سری خانواده ها با گرفتن مهریه های کلان و خواسته های عجیب و غریب و درخواست مراسم های لاکچری و سرویس طلا و جواهر آنچنانی جوان رو به ازدواج تشویق می کنند

یک سری هم دولت با ندادن امکانات و بالا بردن هزینه های زندگی و کنترل نکردن اجاره مسکن و بالا بردن آمار بیکاری جوانان را شدیدا تشویق به ازدواج می کند

چه تشویقی از این بهتر؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
شما مردان فکر میکنید توقعات شما از زنان کمه؟ توقع خانوادتون کمه؟ این مواقع کور میشید مشکل خودتونو میبینید
ناشناس
| |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
ناشناس 1524 شما هنوز نمی تونی آروم از حق خودت دفاع کنی و با تندی یا توهین می خوای حقت رو بگیری خب معلومه مشکل با خانواده شوهرت پیدا می کنی و اونو میگذاری به حساب توقع بالا خانواده همسرت
ناشناس
| |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
چه توهینی کردم شما توهین میکنی که توقعات خودتو نمیبینی
یک خانم
| |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
اگه می خواهید ازدواج کنید با خانمی ازدواج کنید که شما رو دوست داره و شما هم دوستش دارید. این چیزهایی که ردیف کردید مال ازدواجهایی هست که به صورت معامله انجام میشه و دوست داشتن اولیه ای در کار نیست. معلومه ندیده و نشناخته بری یه جایی بگی من می خوام دخترتونو بگیرم همینا رو برات ردیف می کنن. از من گفتن بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
1
40
تا وقتی زیر ساخت ها رو درست نکردید چرا بی خود تشویق به ازدواج میکنید؟ دوست دارید بدبختی مردم رو ببینید؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
United States
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
1
29
ازدواج بدون حمایت و بدون پول یعنی خرد شدن غرور.تصمیم با خودتون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
1
16
بزار تو حال خودم باشم
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
1
51
نتیجه عملکرد مسئولین طوری بوده که جوانان کاملا نسبت به ازدواج بی میل شدند .بنده بین دوستان و همکاران خود که جوانان بین بیست و پنج تا سی و سی و سه سال هستند میبینم نه تنها تمایلی به ازدواج ندارند بلکه متاسفانه ازدواج کردن را مسخره می کنند


عواقب این قضیه را مسئولین ما نه الان بلکه چندین سال دیگر
در بطن جامعه خواهند دید.زمانی که دیگر جای جبران نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
4
68
یک مسئله بسیار مهم در عدم ازدواج جوانان وجود دارد که من خودم مشاهده کردم و به نظرم کاملا از دید خیلی مغفول واقع شده اینه که بسیاری از خانواده های دختران برای اینکه دخترشان را از خطرات و آسیب های اجتماعی دوستی با جنس مخالف دور کنند آنها را نسبت به جنس مخالف بسیار بدبین می کنند و آنها را شکارچی و عیاش و تنوع طلب نشان می دهند

غافل از اینکه این مطلب در ناخودآگاه فرزندشان می ماند و هنگامی که زمان ازدواجش می رسد دید منفی به جنس مخالف دارد و نمی تواند به او اعتماد کند و از ازدواج سر باز می زند

این تنفر از جنس مخالف یک عارضه بسیار بد دیگر هم به وجود آورده که گفتنش دشوار است کسانی که در مدارس دخترانه و یا خوابگاه های دانشجویان کار می کنند روی آن سر پوش می گذارند. و آن همان چیزی است که آقای احمدی نژاد در مصاحبه با خبرنگار آمریکایی گفت چنین چیزی (تمایلی) اصلا در ایران وجود ندارد
پاسخ ها
مهرناز
| |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
اگر منظور شما رو درست متوجه شده باشم تا حدودی( نه کاملا) با شما موافقم
چندین سال اخیر مسائلی در مدارس پیش میاد که من به عنوان یک دبیر نمی دونم چطور باهاش برخورد کنم حتی نمیشه با مدیر مطرحش کرد نمیدونم دلیلش چیزیه که شما می گی یا رسانه های جمعی یا ماهواره. اما نظر شما هم شاید درست باشه و قابل تامل ِ
ناشناس
| |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
بله اینی که دوستان میگن یک حقیقته. اما چرا در لفافه میگین ؟؟متاسفانه, متاسفانه , متاسفانه تمایل به جنس موافق در بین نوجوان ها و جوان ها زیاد شده البته الان اونقدر نیست که بتونه در آمار ازدواج تاثیر بگذاره ولی ممکنه در آینده تاثیر گذار باشه چون روند رشدش زیاد شده
یادآوری میکنم سالها مساله ایدز لاپوشانی شد و گفته شد ایران مبری از این آلودگی هاست ولی همین نوع برخورد موجب شد الان ایدز تبدیل به بحران شود. به عنوان یک شهروند خواهش می کنم مسئولین فرهنگی به طریقی این مسئله را از طریق آموزش در دانشگاه ها یا با آموزش در رسانه ها در جوانان حل کنند راهش سانسور کردن و نادیده گرفتن نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
1
11
نخواستیم. ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
28
8
جالبه مشکلات زنان مشکل نیست که برای کمترین حقوق باید چقدر بجنگیم فقط مشکلات مردا مشکله وقتی پایه ترین حقوق انسان مثل تحصیلو باید تقدیم مردان کنیم ازدواج مثل خودآزاری
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
دوست نداری , ازدواج نکن .کسی زورت نکرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
36
4
فرهنگ مردسالار زن ستیز که ازدواجو واسه زن مساوی بردگی کرده دختر حق داره زیر هفت سال ازدواج کنه چون عقلش کامل شده اما زیر هجده سال نمیتونه طلاق بگیره چون عقلش کامل نشده! قوانین ازدواجه یا برده داری
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
با سواد عزیز کی گفته دختر زیر هفت سال حق داره ازدواج کنه؟ یک دور قانون رو بخون بعد بیا اینجا اظهار نظر کن
طبق ماده 1041 قانون مدنی سن ازدواج برای دختر حداقل سیزده سال تمام شمسی است
ناشناس
| |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
نظرت در مورد اینکه مهریه بالا تعیین کنید بعد تا مرد حرفی مخالف میل تون زد مهریه رو بزنید توی سرش و اگه توان پرداخت نداشت بندازیدش زندان چیه؟
اون برده داری نیست؟
ناشناس
| |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
دیگه این حرفها قدیمی شده! ما میرم کویت ازدواج می کنیم کلی پول میگیرم شما هم اینجا هی بگو مرد سالاری مرد سالاری ببین اصلا مردی پیدا میشه باهات ازدواج کنه! شما دخترهای ایرانی هنوز ازدواج نکرده دنبال حق و حقوق نداشته اتون هستید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
1
13
یعنی بریم کویت ازدواج کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
2
13
با این حساب بریم خارج ازدواج کنیم
ناشناس
|
Switzerland
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
2
4
ولله تو اروپا از این تشویقها خبری نیست البته به هر بچه حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار ماهیانه تا ۱۸ سالگی میدن، اسکاندیناوی اوضاع بچه ها خیلی خوبه
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
البته علاوه بر هزینه بچه تخفیف مالیاتی هم میدن. مجردا نزدیک به 50 درصد مالیات میدن که با ازدواج میتونه حدود 15 درصد کمتر بشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
1
17
دهه60 در مدرسه 4نفر روی یک میز مینشست
دهه 60در دانشگاه مجبور شد سهمیه ای از هر4نفر یک نفر قبول بشه بره چون زیاد بودیم
دهه60 با بیکاری مواجه شد چون جمعیت زیادی بودیم
دهه60 در جنگ به دنیا اومد
دهه60 محدودیتها دید
دهه60 کلا زجر کشید برای همین شعورشون میرسه که اولا ازدواج نکنن و اگر متاهل شدن یه بچه رو مثل خودشان بدبخت نکنن
برای کدوم آینده؟کدوم کار؟کدوم اقتصاد؟کدام آزادی بچه دار شویم؟؟؟؟
ناشناس
|
United States
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
1
2
زنده باد کویت. کاش به مردان ایرانی تو کویت هم وام میدادن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار