وقتی رنگ ترشحات بینی با شما حرف می زند
کد خبر: ۱۷۰۹۷
تاریخ انتشار: 2015 November 08    -    ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
مخاط عملکرد مهمی در بدن انجام می دهد. مخاط بینی حاوی آنتی بادی های مهمی است؛ بنابراین، از تهاجم میکرو ارگانیسم ها به مجاری تنفسی و بینی جلوگیری می کند.
وقتی رنگ ترشحات بینی با شما حرف می زند مخاط چیست و چگونه تولید می شود
 
مخاط در واقع ترشحاتی است که از غدد مخاطی که دیواره اندام ها را می پوشانند، تولید می شود. این غدد مخاطی دارای سلول های مخاطی هستند که این مخاط را تولید می کنند. مخاط در اندام های مختلف بدن تولید می شود. مخاط در بینی، گلو، نایچه، معده، روده، دهانه رحم یا واژن و نواحی دیگر بدن ترشح می شود.

وقتی رنگ ترشحات بینی با شما حرف می زند

مخاط حاوی مواد مهمی است از جمله آب، آنزیم های ضد عفونی کننده، گلیکو پروتئین ها، ایمنوگلوبین ها، پروتئین ها و نمک های غیر آلی. یک انزیم مهم موجود در مخاط لیزوزیم (lysozyme ) است، در حالی که پروتئین آن لاکتوفرین است. انواع گوناگونی از غده ها انواع مخاط ترشح می کنند، مثلا غدد سروزی مخاط سروزی تولید می کنند.
 
عملکرد مخاط بینی


مخاط عملکرد مهمی در بدن انجام می دهد. مخاط بینی حاوی آنتی بادیهای مهمی است بنابراین از تهاجم میکرو ارگانیسم ها به مجاری تنفسی و بینی جلوگیری می کند. مخاط بینی از غشای مخاطی که سطح داخلی بینی و سینوسها را می پوشاند، محافظت می نماید. زمانی که مشکلاتی در دستگاه تنفسی وجود داشته باشد مانند عفونت سینوس ها، آلرژی یا التهاب ناشی از مواد محرک یا آسیب دیگر، مخاط بیشتری ترشح می شود.

وقتی رنگ ترشحات بینی با شما حرف می زند


حرکت مخاط بینی


مخاط در نتیجه حرکات مژک ها، حرکت می کند. مژک ها سلول های مو مانند و ریزی هستند که به خارج شدن مخاط از سینوس ها کمک می کنند. مژک ها در لایه اپی تلیوم وجود دارند و به حرکت مخاط کمک می کنند. گاه در صورتی که مژک ها درست عمل نکنند، مخاط در بینی تجمع می یابد و نمی تواند حرکت کند و انتقال یابد. این وضعیت به گرفتگی و احتقان بینی منجر می شود.

رنگ مخاط بینی


آگاهی از اهمیت رنگ مخاط بینی بسیار مهم است، زیرا می تواند ابزار تشخیصی خوبی باشد. رنگ ترشحات به ما درباره بیماریها می گویند، تنها کافی است به آنها گوش کنیم:
 
- مخاط شفاف:
مخاط شفاف و شبیه آب، سالم و طبیعی محسوب می شود. این مخاط نشان میدهد که سینوس ها سالم هستند و به درستی عمل می کنند. در شرایطی ممکن است به علت آلرژی یا تحریک شدن بینی، مقدار زیادی مخاط شفاف تولید شود و شما آب ریزش بینی را تجربه کنید.

- مخاط سفید رنگ و ضخیم:
مخاط کدر یا سفید رنگ می تواند نشانه مسدود شدن یا گرفتگی مخاط باشد. هنگامی که مخاط شفاف در سینوسها محبوس می شود، شروع به خشک شدن و افزایش ضخامت میکند. هنگامی که مخاط خشک می شود، به رنگ سفید و کدر در می آید. گاه این وضعیت می تواند نشان دهنده نوعی مشکل معده ای روده ای مانند باشد مانند پس از نوشیدن شیر که مخاط سفید و ضخیم می شود.  

- مخاط زرد:
مخاط زرد و ضخیم نشان دهنده وجود عفونت حاد باکتریایی یا ویروسی است.
- مخاط سبز: مخاط سبز نشان دهنده نوع جدی عفونت باکتریایی است که ممکن است حاوی چرک باشد. مخاط سبز معمولا عفونت مزمن سینوس را نشان میدهد.

- مخاط صورتی یا قرمز:
قرمز به معنی خون است بنابراین ممکن است آسیبی به پوست داخل بینی رسیده باشد. مخاط صورتی می تواند حاصل مقدار جزئی خون در مخاط باشد اما همچنین ممکن است نشانگر بیماریهای مربوط به حساسیت بالای نایژکها مانند بیماری آسم باشد.

- مخاط قهوه ای:
مخاط قهوه ای می تواند نشانگر خون خشک شده باشد که از بینی و سینوس ها نشأت گرفته اما در بیشتر موارد به علت دود سیگار، غبار یا آلودگی هوا می باشد. برخی از داروها و برونشیت مزمن نیز ممکن است منجر به تولید مخاط قهوه ای رنگ شوند.

- مخاط سیاه:
مخاط سیاه نشانگر جدی در نظر گرفته می شود و اغلب به واسطه عفونت قارچی و کپکی سینوس ها اتفاق می افتد. البته ممکن است حاصل آلودگی هوا، محصولات تنباکو و مصرف کوکائین و تریاک نیز باشد.
وقتی رنگ ترشحات بینی با شما حرف می زند

غذاهایی که بر تولید مخاط تأثیر می گذارند


برخی از غذاها موجب افزایش تولید مخاط می شوند. از جمله این موارد عبارتند از:

- گندم یا گلوتن
- سویا
- قندها
- میوه ها و سبزیجات سرشار از کربوهیدراتها
- محصولات لبنی
اگر می خواهید از افزایش تولید مخاط جلوگیری کنید، مصرف این غذاها در مقدار زیاد را کاهش دهید.

منبع: sinuswars
زینب رهامی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار