«فاجعه هسته‌ای کیشتیم» که کمتر درباره آن شنیده‌ایم
کد خبر: ۱۷۰۶۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2020 February 12    -    ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
فاجعه هسته‌ای کیشتیم Kyshtym،‌ حادثه آلودگی تشعشعات هسته‌ای بود که در ٢٠ سپتامبر ١٩٥٧ در مایاک یک نیروگاه بازپروری سوخت هسته‌ای در اتحاد جماهیر شوروی رخ داد. این حادثه در شهر اوزیورسک شهری ناشناخته که در اطراف نیروگاه مایاک ساخته شده بود اتفاق افتاد. از آن‌جایی که اوزیورسک - مایاک بر روی نقشه حک نشده بودند، این فاجعه به نام کیشتیم نزدیک شهری به این منطقه نام‌گذاری شد.

فاجعه هسته‌ای کیشتیم که کمتر درباره آن شنیده‌ایم!

فاجعه هسته‌ای کیشتیم که کمتر درباره آن شنیده‌ایم!اختصاصی«تابناک با تو»؛  فاجعه هسته‌ای کیشتیم Kyshtym،‌ حادثه آلودگی تشعشعات هسته‌ای بود که در ٢٠ سپتامبر ١٩٥٧ در مایاک یک نیروگاه بازپروری سوخت هسته‌ای در اتحاد جماهیر شوروی رخ داد. این حادثه در شهر اوزیورسک شهری ناشناخته که در اطراف نیروگاه مایاک ساخته شده بود اتفاق افتاد. از آن‌جایی که اوزیورسک - مایاک بر روی نقشه حک نشده بودند، این فاجعه به نام کیشتیم نزدیک شهری به این منطقه نام‌گذاری شد. فاجعه کیشتیم یکی از قوی ترین فجایعی است که جهان به خود دیده است؛ تا جایی که شوروی برای متأثر نشدن مردم، در تلاش برای پنهان کردن آن بود.

گفته می شود مجتمع مایاک، اولین سایت هسته‌ای شوروی بود و اندکی پس از جنگ جهانی دوم در نزدیک شهر چلیابینسک ساخته شد، مایاک یک سایت نظامی سرّی بود که در تولید پلوتونیوم تخصص داشت.

فاجعه هسته‌ای کیشتیم که کمتر درباره آن شنیده‌ایم!

پایگاه به شدت خطرناک بود و زباله های حاوی تشعشعات در رودی نزدیک ریخته میشد و زباله های سفت و جامد در سایت دفن می گردید و دودی آلوده به هوا برمی‌خاست و در سال ۱۹۵۳ میلادی نخستین پیامد آن آشکار شد و یکی از کارگران بر اثر تشعشعات به بیماری مبتلا و در نهایت یکی از پاهایش قطع شد. اما فاجعه بزرگ در ۲۹ سپتامبر ۱۹۵۷ میلادی رخ داد و یک تانکر حاوی زباله‌های هسته‌ای در مجتمع تولید پلوتونیوم مایاک در شوروی سابق منفجر شد که به فاجعه کیشتیم نیز مشهور است. سیستم خنک کننده این تانکر با مشکل مواجه شد و در نتیجه دمای داخل تانکر به شدت بالا رفت و سبب بروز یک انفجار شیمیایی شد. تا زمان منفجر شدن کسی از این اختلال آگاه نشده بود. بر اثر این انفجار ابری غیرقابل دید از مواد رادیوآکتیو تا ارتفاع ۱۰۰۰ متری به هوا بلند و در محدوده‌ای به وسعت ۲۳‌ هزار کیلومتر متربع پخش ‌شد و بر زندگی ۲۷۰ هزار نفر اثر گذاشت و فقط ۱۱ تن جان سالم به در بردند. در تمام منطقه، جنگل‌‌های سوزنی از بین ‌رفتند. کشاورزان در روستای مجاور گمان می کردند که جنگ هسته‌ای شروع شده است و در مدت زمان اندکی، پس از آن ۳۰۰ تن از مردم این روستا بر اثر مسمومیّت با رادیواکتیو جان خود را از دست دادند.

فاجعه هسته‌ای کیشتیم که کمتر درباره آن شنیده‌ایم!

امروزه میزان سرطان در این روستا پنج برابر بیش از مکان های مجاور غیرآلوده است و همینطور موارد ابتلا به سرطان و اختلالات جسمی موروثی در روستای Muslumovo ثبت شده است. یک پزشک اطفال افشا کرد که ۹۰ درصد از کودکان این منطقه از اختلالات وراثتی رنج می برند و ۷ درصد فقط در سلامت کامل به سر می برند.

 اتحاد جماهیر شوروی درباره این انفجار و پیامدهای آن برای اهالی منطقه سکوت  ‌کرد. تنها ۳۲ سال بعد، در سال ۱۹۸۹ میلادی شوروی حادثه را به مقام‌‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش ‌کرد. دو سال پیش از آن، تولید پلوتونیوم در تاسیسات مایاک متوقف شده بود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
روشنفکر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
3
69
حوادثی نظیر چرنوبیل و این مورد نشاندهنده اوح نبوغ مقامات ایران است که از این کشور مریض برای ساخت نیروگاه و خرید سلاح کمک می گیرند.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
3
14
چوب تو آستین شون کنند باز کشورهای شرقی تفاوت زیادی با غربی ها دارند
غربی ها واژه ای به نام دروغ فقط در فرهنگ لغت دارند. دروغ در غرب مصداق ندارد.
اگر این حادثه در ایران هم اتفاق بیفتد نه در زمان وقوع بلکه در هیچ زمانی بیان نمی شود
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
0
18
خدا به ما رحم کنه

روسها در ساخت نیروگاه هسته ای از افتضاح ترین کشورهای جهانند
یک ادم معمولی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
2
3
جهت اطلاع اقا یا خانم روشنفکر
حادثه اتمی تری مایل آیلند بدترین حادثه اتمی آمریکا و نخستین فاجعه راکتورهای هسته‌ای دنیا (پیش از حادثه چرنوبیل) است که در ۲۸ مارس ۱۹۷۹ در تری مایل آیلند آمریکا اتفاق افتاد. در این حادثه بخشی از هسته اصلی واحد ۲ در نیروگاه تری مایل آیلند در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا ذوب شد که باعث نشت ۳ میلیون کوری گاز رادیواکتیو به بیرون از نیروگاه گردید.

در پی این حادثه حدود ۱۴۰٬۰۰۰ نفر از اهالی منطقه خانه‌های خود را ترک کردند. پس از حادثه تری مایلی آیلند، ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای برای مدتی در آمریکا متوقف شد.
دولت وقت امریکا برای جلوگیری از وحشت عمومی دست به یک مانور تبلیغاتی زد و تمام رسانه های تصویری و رادیویی امریکا در تمام ایالتها بطور همزمان اعلام کردند فرمول کوکا کولا تغییر میکند و چنان تبلیغاتی از این بابت براه انداختند که یک هفته بعد فاجعه مایل ایلند فراموش شده بود و همه نگران مزه جدید کوکا کولا بودند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
0
0
واقعا متاسفم ایران همش از روسها کمک میگیره.با این گنده کاری هاشون.خوبه شعار اوایل انقلاب نه شرقی نه غربی بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار