هشدار قطع گسترده برق در سرمای زمستان
کد خبر: ۱۷۰۲۶۱
تاریخ انتشار: 2020 February 08    -    ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
پس از هشدارهای متعدد سخنگوی صنعت برق و مدیران توانیر در خصوص احتمال بروز مشکل برای تأمین برق کشور در صورت ادامه روند رشد مصرف گاز در بخش خانگی، وزیر نیرو نیز از احتمال بروز خاموشی‌های منطقه‌ای خبر داد.

پس از هشدارهای متعدد سخنگوی صنعت برق و مدیران توانیر در خصوص احتمال بروز مشکل برای تأمین برق کشور در صورت ادامه روند رشد مصرف گاز در بخش خانگی، وزیر نیرو نیز از احتمال بروز خاموشی‌های منطقه‌ای خبر داد.

 در حالی که روزهای پرمصرف و سرد زمستان را پشت سر می گذاریم، خبری از اطلاع رسانی‌های شرکت ملی گاز نیست؛ در مقابل شرکت توانیر بیش از شرکت ملی گاز نگران افزایش مصرف گاز در کشور است و هشدارهای سخنگوی صنعت برق در خصوص مصرف بی رویه گاز در دو هفته اخیر در مقابل سکوت شرکت ملی گاز، قابل تأمل است.

پس از هشدارهای متعدد سخنگوی صنعت برق و مدیران توانیر در خصوص احتمال بروز مشکل برای تأمین برق کشور در صورت ادامه روند رشد مصرف گاز در بخش خانگی، وزیر نیرو نیز در روزهای اخیر از احتمال بروز خاموشی‌های منطقه‌ای خبر داد.

رضا اردکانیان در این خصوص گفت: کار مشترک شرکت گاز و توانیر حاکی از این است که با کاهش تنها یک درجه دمای محیط کار یا سکونت مصرف انرژی 6درصد کاهش می یابد. قرار بود مصرف خانگی و تجاری ما روزانه 520 میلیون متر مکعب گاز باشد که اکنون به 600 رسیده و گاهی از این مقدار هم تجاوز کرده است.

وی با بیان این که هیچ مشکلی از حیث تولید برق به لحاظ تاسیسات وجود ندارد افزود: ظرفیت نصب شده کشور 83هزار مگاوات است ، اوج بار ما در تابستان 58 هزار مگاوات و دیشب هم 38 هزار مگاوات بود. ظرفیت وجود دارد اما آنچه ما را با مشکل مواجه می کند کمبود سوخت است.

اردکانیان خاطرنشان کرد: در ماه‌های آذر و دی پارسال، روزانه 108میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه ها تحویل شد که امسال این رقم به روزانه 73 میلیون رسید و 30درصد کاهش داشت.

وی گفت: با این کاهش ما هم نباید خاموشی دهیم و برای این کار ابتدا به سراغ سوخت مایع می رویم که مشکلات خود را اعم از آلایندگی دارد و اگر دوباره با پدیده وارونگی مواجه شویم مشکلات عدیده ای هم در سلامت و بهداشت عمومی ایجاد خواهد کرد و همدر شریان های اقتصادی کشور تعطیلی پیش می آید.

اردکانیان ادامه داد: اما سوخت مایع هم محدود است و مخازنی برای شرایط کوتاه مدت اضطراری وجود دارد که اگر افزایش مصرف گاز خانگی و تجاری ادامه یابد خاموشی منطقه ای ناگزیر خواهد بود.

وی گفت: درخواست ما از مردم این است همانطور که در تابستان این همراهی را به شکل چشمگیر داشتند و برای نخستین بار در تاریخ صنعت ببرق بویژه سال های اخیر توانستیم 3800 مگاوات صرفه جویی در اوج بار داشته باشیم که معادل 5میلیارد دلار است باز هم این همکاری را داشته باشند. این تمرین و عادت خوب را مردم انجام دادند و نهادینه شده است.

اردکانیان افزود: اکنون در موضوع گاز هم امسال این دست همکاری را دراز کنیم و با کارهای خیلی ساده اعم از کاهش یک درجه ای دما، بستن پنجره ها و استفاده از پرده های مناسب می توان 10درصد صرفه جویی در مصرف گاز داشت. یعنی یک درصد کل گاز مصرفی برای بخش خانگی و تجاری ما صرف تولید برق و انرژی برای صادرات می شود.

به گفته وزیر نفت، نیروگاه‌ها در اولویت محدود شدن تخصیص گاز در شرایط افزایش مصرف بخش خانگی هستند. در حال حاضر حدود 60 درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها با سوخت مایع تأمین می شود که در صورت افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و افزایش بیش از پیش سهم مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها، احتمال بروز مشکلاتی در تأمین سوخت بخش تولید برق کشور وجود دارد.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار