احتمال انتقال ویروس ایدز HIV به بدن پس از رابطه جنسی
کد خبر: ۱۷۰۱۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 February 07    -    ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
پزشکان آزمایش ها را می‌نویسند، اما مسأله این است، گاهی یک آزمایش منفی قطعا نمی‌تواند بگوید که شخصی مبتلا نشده و دوم اینکه تا آزمایش بیاید، برخی‌ها نگران عدد خام احتمال ابتلا را از پزشک می‌خواهند. در مورد آزمایش باید پست جدایی بنویسم. اما در این پست می‌خواهیم تمرکز کنیم که...

احتمال انتقال ویروس ایدز HIV به بدن پس از رابطه جنسی

احتمال انتقال ویروس ایدز HIV به بدن پس از رابطه جنسیبه گزارش «تابناک باتو» ـ یکی از موارد همیشگی مراجعه به پزشکان، اشخاصی هستند که مضطرب و عمدتا بعد از یک رابطه جنسی محافظت‌نشده، یعنی بدون کاندوم، نگران هستند که ویروس ایدز یا HIV به بدنشان منتقل شده باشد.

نیک می‌دانید که تنها خطر این روابط محافظت‌نشده فقط HIV‌ نیست و باید نگران دیگر بیماری‌های منتقله از راه جنسی یعنی هپاتیت و سیفیلیس و سوزاک و تراخم و … هم بود. با این همه چیزی که مردم بیشتر نگرانش هستند ایدز است.

پزشکان آزمایش ها را می‌نویسند، اما مسأله این است، گاهی یک آزمایش منفی قطعا نمی‌تواند بگوید که شخصی مبتلا نشده و دوم اینکه تا آزمایش بیاید، برخی‌ها نگران عدد خام احتمال ابتلا را از پزشک می‌خواهند.

احتمال انتقال ویروس ایدز HIV به بدن پس از رابطه جنسی

در مورد آزمایش باید پست جدایی بنویسم. اما در این پست می‌خواهیم تمرکز کنیم که به صورت کلی احتمال ابتلا در شرایط گوناگون چقدر است.

چیزهای اثبات شده‌ای که وجود دارند اینها هستند؛

-کاندوم احتمالا ابتلا را کم می‌کند.

-پذیرنده رابطه جنسی در خطر بالاتری برای ابتلاست.

-رابطه جنسی مقعدی یا آنال احتمال ابتلای بسیار بیشتری ایجاد می‌کند.

-اگر شخصی HIV مثبتی در حال مصرف دارو باشد و عیار ویروس در بدنش کمتر از ۲۰۰ کپی در میلی لیتر باشد، احتمال انتقال کم می‌شود.

-رابطه جنسی دهانی به جز موارد خیلی خاص مثلا زخمی بودن مخاط دهان، احتمال ابتلایی ندارد.

اما شما می‌توانید همه اینها را در محاسبه‌گر جالب سایت مرکز کنترل بیماری‌های امریکا ببینید. در این محاسبه‌گر اعداد بر اساس مطالعات معتبر همه‌گیرشناسی محاسبه شده‌اند.

احتمال انتقال ویروس ایدز HIV به بدن پس از رابطه جنسی

شیوه کار با این محاسبه‌گر ساده است، اما توضیحاتی می‌خواهد؛

۱-شما انتخاب می‌کنید که خودتان HIV ‌مثبت بوده‌اید و نگران انتقال ویروس به شریک جنسی‌تان هستید یا خودتان سالم بوده‌اید و بیم وارد شدن ویروس به بدنتان را دارید.

۲-شما انتخاب می‌کنید که آیا از کاندوم استفاده کرده‌اید یا خیر.

۳- شما انتخاب می‌کنید که آیا داروی ضد ویروسی برای درمان یا پیشگیری استفاده شده یا خیر.

۴-نوع رابطه را باید مشخص کنید: رابطه واژنی یا آنال.

۵- در پایین بهتر است گزینه نمایش عدد را فعال کنید تا احتمال ابتلای به ازای ابتلا در ده هزار بار نمایش داده شود.

مثال کسی که با زنی رابطه واژنی داشته و از کاندوم استفاده نکرده و زن مبتلا دارویی هم استفاده نمی‌کرده، به احتمال ۴ در ده هزار ویروسی می‌شود. اگر از کاندوم استفاده می‌شد، احتمال ابتلا یک چهارم می‌شد. (پس کاندوم فقط احتمال را خفیف می‌کند و به کل از بین نمی‌برد)

به عکس اگر مرد مبتلا باشد، زن به احتمال ۸ در ده هزار مبتلا می‌شود.

تذکر جدی: عددها فریبتان ندهد. احتمال ۸ در ده هزار، وقتی پای سلامتی‌تان در همه عمر است، احتمال کمی نیست و وقتی رابطه محافظت‌نشده تکرار شود، مسلما احتمال ابتلا خیلی بیشتر خواهد شد.

این محاسبه‌گر روی نقش رابطه جنسی محافظت‌شده و استفاده از دارو برای درمان تاکید می‌کند و یک بار دیگر نشان می‌دهد که آموزش درست و همچنین شناسایی موارد بیماری و درمان صحیح آنها، چه میزان می‌تواند خطر را کم کند.
یک پزشک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
1
5
آمار احتمالا یا غلط است یا مبنی و هدف چیز دیگریست و ترجمه ایراد دارد ...
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار