تفکیک زبان «فارسی» از«دری»؛ اشرف افغان، دنبال چیست؟
کد خبر: ۱۷۰۱۵۶
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
تاریخ انتشار: 2020 February 12    -    ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
رییس جمهوری افغانستان در آیینی با عنوان «گفتمان تاریخ، فرهنگ و هویت ملی» گفته است: « افغانستان، مهد زبان دری است. ایران، پهلوی زبان بود. ما زبان و ادبیات دری را انکشاف دادیم. حالا به ما می‌گویند: ایران شرقی. ای برادر! دزدی هم حد دارد. حد دارد.» اشرف غنی البته پشتو زبان است و به «پارسی» یا «دری» تعلق حاطر ندارد؛ اما ...

تفکیک زبان «فارسی» از«دری»؛ اشرف افغان، دنبال چیست؟

تفکیک زبان «فارسی» از«دری»؛ اشرف افغان، دنبال چیست؟«تابناک با تو»؛ اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در آیینی با عنوان «گفتمان تاریخ، فرهنگ و هویت ملی» گفته است: «افغانستان، مهدِ زبانِ "دری" است. ایران، "پهلوی‌"زبان بود. ما زبان و ادبیات دری را انکشاف دادیم. حالا به ما می‌گویند: "ایران شرقی".‌ای برادر! دزدی هم حد دارد. "حد" دارد.»

این جملات نشان می‌دهد که اشرف غنی می‌خواهد هویت فرهنگی افغانستان را جدای ایران نشان دهد و در هویت فرهنگی کدام عنصر مهم‌تر از زبان؟

البته در هر جدایی تلاش بر هویت‌سازی و اعلام انفکاک، امری طبیعی است. اما به بهانۀ هویت‌سازی و استقلال، نمی‌توان واقعیت را انکار کرد و سراغ مؤلفه‌ای کلیدی مانند زبان رفت. زبان فارسی، نقطه اشتراک فرهنگی است و اشرف غنی بر روی آن انگشت گذاشته منتها پشت وازۀ دری پنهان شده است.

انگار فارسی یک چیز است و دری چیز دیگر. دغدغۀ او قوم "پشتون" است و زبان "پشتو"، اما به جای پشتون‌ها می‌گوید افغانستان در حالی که افغانستان هنوز به یک ملت بدل نشده و پشتون‌ها و ازبک‌ها و تاجیک‌ها و هزاره‌ها آرمان واحد ملی ندارند و به جای آن که تعصب خود به زبان پشتو را علنی ابراز کند پشت زبان دری پنهان می‌شود و یکی نیست بپرسد چرا می‌کوشد زبان دری را پایین‌تر از زبان پشتو قرار دهد؟

مهم‌ترین نکته همین است که اشرف غنی پشتو زبان است و اساساً به «پارسی» یا «دری» تعلق خاطر ندارد، اما حال که دیده از پس نفوذ روز افزون زبان پارسی در افغانستان برنمی‌آید درصدد برآمده سورنا را از سر گشاد آن بنوازد و بگوید: زبان آنان، دری است و فارسی نیست! یا زبان ایرانیان هم پهلوی بوده نه فارسی یا دری. به بیان دیگر افغانستانی‌ها دری را پرورش دادند و ایرانیان دزدیدند و اسم آن را گذاشتند فارسی یا پارسی!

سخنان اشرف غنی را می‌توان واکنشی به اندیشه‌های ایرانشهری و باور به «ایران فرهنگی» هم دانست که از مرز‌های ایران فراتر می‌رود و افغانستان را هم دربرمی‌گیرد. رییس جمهوری افغانستان در واقع می‌خواهد بگوید مرز‌های ما محدود به مرز‌های جغرافیایی نیست و در زبان هم با ایران مرز داریم. ما به «دری» سخن می‌گوییم و ایرانیان، «پارسی» و پارسی را معادل ایرانی می‌گیرد.

تفکیک زبان «فارسی» از«دری»؛ اشرف افغان، دنبال چیست؟

این در حالی است که شاعران بزرگ ما هر دو اصطلاح را به معنی هم به کار می‌برده‌اند؛

وقتی ناصر خسرو می‌گوید؛

من آنم که در پای خوکان نریزم
مر این قیمتی دُرّ لفظ دری را

منظور او از «دری» همان واژگانی است که با آنان شعر می‌سروده و نثر می‌نوشته یعنی همان زبان پارسی که در سفرنامه و اشعار او برجای مانده است.

حافظ، نیز وقتی هم از واژۀ «دری» استفاده می‌کند و هم «پارسی» به این معنی است که تفاوتی قایل نیست:

شکر شکن شوند همه طوطیان هند
زین قند پارسی که به بنگاله می‌رود

تفکیک زبان «فارسی» از«دری»؛ اشرف افغان، دنبال چیست؟

چندان که جای دیگر به جای «پارسی»، «دری» می‌آورد:

ز شعر دلکش حافظ کسی بود آگاه
که لطف طبع و سخن گفتن دری دارند

سعدی که استاد سخن در زبان پارسی است نیز:

هزار بلبل دستان سرای عاشق را
بباید از تو سخن گفتن دری آموخت

تفکیک زبان «فارسی» از«دری»؛ اشرف افغان، دنبال چیست؟

تفکیک زبان «فارسی» از «دری»؛ اشرف افغان، دنبال چیست؟

روشن است که شاعران بزرگ ما پارسی و دری را به جای هم به کار می‌برده‌اند و اگر در دهه‌های اخیر لهجه‌ها و گویش‌ها قدری متفاوت شده دلایل روشنی دارد.

ایران در ۱۰۰ سال اخیر توسعه یافته و واژگان بسیار گسترده شده اند و از زبان‌های دیگر نیز وام گرفته حال آن که افغانستان تازه در مسیر توسعه گام گذاشته و پیش‌تر محدود و محصور بود و در چند دهه اخیر اراده سیاسی حاکم بر حکومت‌های افغانستان معطوف به حاشیه راندن فارسی یا دری و چیره ساختن زبان پشتو بوده است.

کما این که تا سال ۱۳۴۳ خورشیدی در افغانستان از زبان فارسی سخن گفته می‌شد و در این سال بود که ناگهان در قانون اساسی آوردند که زبان ملی افغانستان پشتو و زبان رسمی آن دری است. تا پیش از آن دری از فارسی تفکیک نمی‌شد و پس از آن بود که به جای فارسی از واژۀ «دری» استفاده می‌کنند تا تمایز قایل شوند و این تمایز، سیاسی است. بهترین نشانه هم این است که «ملک الشعرای بی تاب» و «قاری عبدالله» دستور زبان «فارسی» نوشته اند نه دری.

دلیل دیگر این است که برای واژه‌های جدید کلمات معادل متفاوت ساخته شد. مثلا ما در ایران می‌گوییم "فرودگاه" و در افغانستان می‌گویند " میدان هوایی". یا ما برای "آمبولانس" معادل نساختیم، اما در تاجیکستان به آمبولانس می‌گویند " کسل کش". این تفاوت‌ها ربطی به فارسی و دری ندارد. به خاطر جدا بودن نهاد‌های واژه ساز برای کلمات جدید است.

از آقای اشرف غنی می‌توان پرسید اگر دری، زبان افغانستان بوده و هست پس چرا اصرار داشتند و هنوز هم دارند که واژه‌های پشتو را جایگزین کنند؟

در تاریخ معاصر، حاکمی به نام شیرعلی خان واژه‌های خاص فارسی یا به قول خودشان دری را از بخش‌های نظامی حذف کرد و به جای آن‌ها پشتو گذاشت.

محمد نادر شاه هم دستور داد هیچ کس نباید به زبان فارسی تدریس کند و بین فارسی و دری تفکیک قایل نبود و وقتی می‌گفتند فارسی، منظورشان همان دری بود. صدر اعظم او شاه محمود خان البته قدری کوتاه آمد و گفت: فارسی زبان‌ها در مناطق خودشان مستثنا هستند و نگفت دری زبان ها.

کاری که در افغانستان علیه زبان فارسی یا فارسی دری شد سیاسی بود. مانند تلاش شوروی در تاجیکستان تا زبان تاجیکی را به جای زبان فارسی و زبان دری بنشانند.

امام خمینی می‌گفت: این‌ها که شیعه - سنی می‌کنند نه شیعه اند نه سُنی. حالا حکایت آقای غنی است. فارسی را از دری جدا می‌کند، اما نه فارسی را دوست دارد نه دری را. او پشتو زبان است و سرود ملی افغانستان هم به پشتوست و به قول کاظمی شاعر مهاجر افغانستانی چرا سرود ملی به دری نیست؟ اگر افغانستان مهد زبان دری است چرا اصرار دارند پشتو را غلبه دهند؟

تفکیک زبان «فارسی» از«دری»؛ اشرف افغان، دنبال چیست؟

مشکل پشتوزبان‌ها و امثال رییس جمهوری افغانستان این نیست که زبان شان فارسی (با گویش غالب در ایران) باشد یا دری با گویش افغان. این است که هیچ یک نباشد. به خاطر همین با کلمه «دانشگاه» مشکل دارند و می‌گویند: پوهنتون. یا به «خیابان» می‌گویند «سرک». به مردم هرات فشار می‌آورند که نگویید خیابان! تا به عمد با ایرانیان فاصله افتد و همین مثال‌ها نشان می‌دهد پشت این داستان تلاش پشتو زبانان است و حالا با این صراحت از زبان اشرف غنی بیان شده است.

حساسیت کنونی نسبت به زبان فارسی البته هم به خاطر ایران است هم مذهب تشیع، اما حالا که دیده اند زورشان به فارسی نمی‌رسد می‌کوشند زبان دری را جدا توصیف کنند و این در حالی است که در خراسان ما هم واژه‌های سره و ناب پارسی یا همان دری بیشتر به کار می‌برد.

هر چه جامعه‌ای دست نخورده‌تر و بکرتر باشد واژه‌های اصیل بیشتر به کار می‌رود.

از این رو سخنان اشرف افغان را باید در راستای پارسی ستیزی ارزیابی کرد منتها با نقاب زبان دری.

به زبان ساده می‌توان گفت: تا قرن‌ها فارسی و دری معادل هم به کار می‌رفته و بهترین گواه هم اشعاری است که از بزرگان پارسی گو نقل شد.

در دو سده اخیر البته به لحاظ جغرافیایی فاصله افتاد و زبان پارسی با واژه‌های فرنگی و عربی بیشتری درآمیخت و زبان در افغانستان اصالت خود را بیشتر حفظ کرد. کلماتی مانند «پوهنتون»، اما ساختگی است و تنها برای آن که زیر بار نفوذ فرهنگی ایران نروند.

چون «دانشگاه» در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در تهران ساخته شد و به سرعت رواج یافت و افغان‌ها نمی‌خواستند زیر بار بروند و به مقامات هرات فشار می‌آورند که نگویید دانشگاه. بگویید پوهنتون!

افغان‌ها در حکومت پهلوی با نگاه امپراتوری و ایران فرهنگی و پان ایرانیسم از جانب ایران مشکل داشتند و در عصر جمهوری اسلامی با تصور پیوند ایدیولوژیک با زبان فارسی و احساس می‌کنند با این مرزبندی هویت خود را بیشتر حفظ می‌کنند و برخی نیز به آن دامن می‌زنند.

در واقع تمام ماجرا مربوط به ۲۰۰ سال اخیر است که بحث تمایز و نقشه جغرافیایی و ژئو پلتیک پیش آمده و گرنه پیش از آن تمایز و تفکیکی نبود.

اگر بود عنصری نمی‌سرود:

آیا به فعل تو نیکو شده معانی خیر
و یا به لفظ تو شیرین شده زبان دری؟

افغانستان البته کشور مستقلی است و هر کشور مستقل خاصه وقتی از جای دیگر جدا شده حق دارد بر عناصر اختصاصی تأکید ورزد. کاری که پاکستان با تأکید بر اسلام انجام می‌دهد تا از هند و هندو‌ها کاملا متمایز باشد. نوع حکومت را «جمهوری اسلامی» تعیین کرده اند و نام پایتخت شان «اسلام آباد» است و نام کشور «پاکستان» و بدین ترتیب کاملا از هند تفکیک می‌شوند.

کاری که اشرف غنی کرده، اما این است که سراغ موضوع زبان رفته و پایش را زیاده از حد دراز کرده است. به او باید گفت: دزدی هم حد دارد. حد دارد!

در پایان هم این که شاهرخ مسکوب نویسنده چیره دست ایرانی می‌گفت: "ایرانی بودن، گرفتاری‌های زیادی دارد. زبان فارسی، اما همه را جبران می‌کند". حالا یکی پیدا شده و می‌خواهد سر به سر جبران کننده همه گرفتاری‌ها و کاستی‌های ما بگذارد!

منبع: عصر ایران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
شهروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
11
37
دورد بر شما. نوشتاري بسيار مستند و موشكافانه بود. پاينده باد ماه فرهنگ و هنر كه هيچگاه پشت ابر سياست نخواهد ماند.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
و البته خدا اشرف غنی را خیر دهد که شما را یاد زبان پارسی انداخت تا اقلا در این مقاله بیشتر کلمات فارسی به کار ببرید و از به کار بردن کلمات زبانهای دیگر و اصطلاحات عجیب و غریب و من در آوردی پرهیز کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
19
51
آقای اشرف غنی لطف کنند فراخوان بدهند برای بازگشت سریع تر اتباع مهاجر افغان در ایران تا بیش از این زبانشان فارسی نشده!!!!!!!!!
پاسخ ها
رامین نیازی
| |
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
برادر سلام.خودم افغان هستم.فارسی زبان آقای اشرف غنی یک آدم نژاد پرست واز قوم پشتون . نوکر آمریکا.اول بین اقوام افغانستان تفرقه انداخت اقوام را از هم دور کرد حال میخواهد بین فارسی زبانان تفرقه بینداز
محمد
|
United States
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
16
21
همه این دعواها ریشه در سخنان نسنجیده آقای ولایتی داره نمیدونم از روی چی غرضی در سخنانش هرچه مربوط به افغانستان باشه اونارو حذف میکنه به عنوان نمونه حذف لقب "بلخی" از اسم مولانا و در سخناش از "مولانا جلال الدین رومی" استفاده میکنه که این باعث میشه خیلی ها فکر کنند ایران میخواهد اشتراکات فرهنگی خود را از افغانستان جدا کنند حالانکه امکان پذیر نیست هردو شاخه های تنه یک درخت هستند هم از طرف دیگه باعث شد که ترکیه ادعا کنند مولانا متعلق به ما است چون خودتون میگین "رومی" و... حال جا دارد که اهل فرهنگ و ادب فارسی از هردو کشور ما جرا را خوب مدیریت کنند تا اجانب نتوانند سوء استفاده کنند. در ضمن اشرف غنی خود یک پشتون هست در این قضیه او نمایند مردم افغانستان نیست و هرگز برای زبان فارسی دل نخواهد سوزاند بلکه ممکنه هدفش ایجاد اختلاف بین فارسی زبانان باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
انگار بگید ترک های ایران ایرانی نیستند- و حق نظر دادن در مورد زبان فارسی را ندارند- اینجوری نصف ایرانی ها رو غریبه فرض می کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
5
21
سلام برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
43
18
آب که سر بالا بره قورباغه... آخه همین مونده بود افغانستان به ما فخر فروشی کنه
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
همین حرفای نژادپرستانه و مغرورانه شماها باعث این مشکلات میشه
ناشناس
| |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
این صحبت شما بیشتر فاصله ها رو زیاد میکنه. ما نیاز به اشتراکات فرهنگی داریم.
خراسان توس
| |
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
چرا نژاد پرستي ؟! دوست ايرادات رو بهت سريع ميگه ولي دشمن ميگه خواهم گفت
افغانستان بايد اول معضلاتش كه از اول و ازل پيدايشش توسط استعمار انگليس كه بيش از ٢٠٠ سال جنگ و جنگ و معضل است را اصلاح و دوا و درمان كنه .
ما ٨ سال جنگ داشتيم و با تحريمها و سياستهاي نادرست فرهنگي فقط چند دهه مواجهيم . علما و ادبا فريادشان بلند است و بر ما ايراني ها هم أعيان است و نداي واي فرهنگ و اخلاق و ايران دارن سر ميدن. و همه نگران هويت و فرهنگ ايراني هستن
اينهمه اداي تو خالي توسط برخي سياست مدارن افغاني عجيبه و كلام برخي دوستان مثل نژاد پرستي ! خيلي عجيب تر و با در نظر گرفتن نظر گرفتن واقعيات ، خيلي هم لوسه
ضمنا خود نام افغان و افغانستان يك واژه نامفهرم براي كشوري است كه تشكيل شده از اقوام مختلف
همين طور كه ما ديگر نام پارس را براي كشورمان نمي پسنيدم و ايران كه نام قديمي و باستاني است بيشتر برازنده ايران و ساكنين محترمش هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
3
7
متاسفانه استغمار جهانی با تفرقه افکنی بین ایران فرهنگی کشورهای ایران و افعانستان و تاجیکستان و ... را از هم جدا کرد و حتی با پخش سخنان نژاد پرستانه مردم ما را نیز از هم دور کرد. در صورتی که ما همه با هم برادریم و از یک نژاد و فرهنگ. نگاهی به کشورهای عربی نشان میدهد که ما امروز باید چنین اتجادی در بین کشورهای فارسی زبان داشتیم ولی هر روز این فاصله بیشتر میشود.
ناشناس
|
Spain
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
13
6
کشور خودشون هر کاری دوست دارن می کنند به شما چه؟ شما برو به تفکرات ایرانشهریت برس
پاسخ ها
مریم
| |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
شما به چیزی که به شما مربوط نیست دخالت نکن
ناشناس
| |
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
شما كه رفتي ، به ايران چه كار داري به كارت و كشور جديد برس
نظرت درباره باسك و كاتالونيا چيه ؟ !
افغان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
4
11
آقای اشرف شمارا کدام بی وجدانی رئیس جمهور کرده اگه واقعآ افغانی چرا کشورمان را به آمریکایی ها فروختی چرا بدون اجازه آمریکایی ها حتا سرویس بهداشتی هم نمیری تو بجای این حرفها بهتره بری ازجانکری تشکرکنی و خاک پای اون باشی که امروز توسط اون برتخت ریاست نشستی تو جلوی بمباران اشغالگران واجیران داخلی هم چون خودت را بگیر ما خودمان دست دزدان را قطع خواهیم کرد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
من ايرانيم ، از اشرف غني واقعا چي ميشه گفت
يادمه سال اولي كه براي بار اول انتخاب شده بود يبعد اينكه سه بار رفت عربستان ملاقات رسمي و غيره و بعد بيش از يك سال آمد به همسايگيش ايران
و فكر كنم همان ديداربعد ده سال اولين و آخرين ديدارش از ايران باشه !
از اين موارد ميشه به انگيزه ها و استدلالها و ائدلوژي و البته شجاعت افراد پي برد
شنيده بودم چند سالي هست نسبت به كم رنگ تر كردن زبان فارسي و تبعيض نسبت به اقوام زباني و مذهبي داره كارهايي ميكنه
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
17
5
پس معلوم شد که زبان فارسی فعلی (زبان دری) از افغانستان وارد فلات ایران شده است. و فارسها قوم مهاجر از افغانستان و تاجیکستان هستند و زبان پهلوی در دوره های در ایران قدیم رواج داشته، و زبان تحمیلی الان در ابران یک زبان بیگانه است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
14
1
افغانستان یک کشور پشتوزبان است مثلی فارسی ایران بقیه اقلیت هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
3
2
ول کنید دیگه طرف یه چیزی گفت. چطور اینهمه چیزهای ما رودزدیدن بعد به ریشمون خندیدن. بهمون بر نخورد.
نرگس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
3
8
حرف ایشون بی اساسه. نخست اینکه تا چند سده پیش اسمی از افغانستان بعنوان یک واحد سیاسی وجود نداشت و بخش عمده ای از ان جزو از ایران بود. هرات و دیگر بخشها در زمان ناصری با فشار انگلیس از ایران جدا شد. دوم اینکه زادگاه زبان فارسی دری نه افغانستان بلکه خراسان بزرگ بود که بخش از ان اکنون جزو افغانستانه. شهرهای مهم خراسان سمرقند، بخارا، بلخ، مرو، توس و نیشاپور بودند که الان بین 4 کشور تقسیم شده اند. برخلاف حرف اقای غنی زبان منطقه خراسان پارسی نبوده بلکه پارتی و زبانهای دیگر مثل خوارزمی و بلخی و سایر زبانهای شرق ایران بوده که در اواخر ساسانیان و بعد از سقوط و عمدتا با هجرت اعراب به ان منطقه رفته رفته زبان پارسی با زبان پارتی و دیگر زبانهای شرق ایران امیخته شد و زبان فارسی دری زاده شد که به مرور جای زبان پارسی غربی را گرفت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
4
0
سلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
10
6
بنده خدا اشرف غنی درست گفته چرا ناراحت می شوید؟ زبان مردم فارس ایران قبلا پهلوی بوده، مورخین و ادیبان هم اذعان کرده اند، زبان دری را سلاطین ترک به عنوان زبان شعر در ایران رواج دادند، ابتدا شعرا به این زبان شعر می گفتند، یواش یواش مردم طبقه متوسط هم در شهرها به این زبان سخن گفتند و زبان پهلوی خودرا که در هر منطقه با گویش خاص صحبت می شد فراموش کردند، در اصل زبان امروزی مردم فارس زبان مهاجر «دری» است که از افغانستان به ایران آمده است، از مانی که مردم فارس به زبان گفتگوکردند اول نام آنرا «فارسی دری» سپس فارسی گذاشتند.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
احسنت عین واقیتو گفتی
مریم
| |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
اول این که شما برو تاریخ دوره دبیرستان دوباره بخون تا بفهمی ما چی میگیم
وقتی اطلاعات ندارید سکوت کنید...
حمیدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
2
7
اشرف غنی وطن فروش شما بهتره که به جای حرف هایی که ازش سر در نمی اورید به فکر ملت باشید که هم وطنانمان اینقدر سختی نکشند
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
7
3
ای خدا اینا هم ادم شدن و شاخ شدن برای‌ ایران
حمیدالله امامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
2
7
اقای اشرف غنی تو اگر واقعا راست میگوی پس چرا مبخواهی واژه پشتورا جایگزین دری کنی
زهره
|
Germany
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
3
6
به اشرف افغان امریکا واسراییل پول داده اند که در این وضع وحال برای کشور ما مشغله فکری درست کند بد بخت بیچاره این نشان میدهد انها از هر فرصتی برای ۻربه زدن به ما هستند واین ضربه زدن حد ومرزی ندارد
پاسخ ها
مریم
| |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
باشه شما راست میگی...
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
4
3
بعضیا یه حرفایی میزنن ادم دوست داره بکشه خودشو
لطفا یکم تفکر کنید و کتاب بخونید
زبان پارسی با هر گویشی مال ایران و هیچ عقب مونده ای نمیتونه بگیرتش....
کسایی که معلومات کافی ندارن یا حرف حاشیه ای دارن لطفا شعور خودشونو حفظ کنن و سکوت کنن...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
2
6
جنگ شیعه وسنی..اختلاف بین اهل سنت ووهابی و...عرب وعجم...کم بودوامریکاوانگلیس رابه اهدافشان نرساندحالاهم دعوابرسرزبان..چیزی شبیه اول مرغ بوده یاتخم مرغ....ماکه اهل این بچه بازیانیستیم...ولی اقای اشرف افغان اگرمیخواهدحقیقت رابداندزیادراه دوری نمیخواهدبرودتاریخ همین صدوپنجاه سال اخیررابخواندکابل وهرات جزئی ازایران بودکه انگلیس خبیث درزمان قاجاربخش بخش انراجداکردافغانستان ولایتی ازولایات ایران بوده وهرات بخشی ازخراسان بزرگ....ماادعایی نداریم ولی این اقابااین فرمایشات دنبال کدامیک ازاهداف امریکاست که اینجوری دارداتش به خرمن همه می اندازد...الان دشمنی باایران وحرفای اینجوری مدشده ...امریکاخوشش میادتادیروزعربهامدعی خوش رقصی بودنداینم احتمالامیخواکم نیاره یه چیزی پرانده....بدبختی هم حدی داردحدی داردحدی دارد...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
3
4
عبارت "اشرف افغان" رو کاملا خوب و بجا اومدی. العاقل تکفیه الاشاره.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
3
1
از حماقتش صحبت کرده آقای اشرف غنی میخواهد باز مردم ستم دیده افغان را دوباره سرگرم کارزاری جدید کند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار