سکته مغزی در کودکان هم رخ می‌دهد؟
کد خبر: ۱۶۹۹۸۵
تاریخ انتشار: 2020 February 05    -    ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
زمانی که از سکته مغزی صحبت می‌شود اکثرا اولین تصور افراد این است که سکته مغزی در یک فرد مسن رخ داده است.

البته این موضوع صحت دارد که خطر سکته مغزی معمولا در افراد مسن بسیار بالاتر است اما باید گفت که کودکان نیز ممکن است به سکته مغزی دچار شوند و حتی این مشکل گاه پیش از تولد کودک به وجود می‌آید. سکته مغزی یکی از علل شایع مرگ در کودکان است و بیش از نیمی از کودکان نجات یافته از آن، مبتلا به نواقص مادام العمر می‌شوند. سکته مغزی در کودکان جزو مشکلاتی است که به دلیل ضعیف و حساس بودن مغز نوزاد می‌تواند با کوچکترین اشتباهی در مراقبت از نوزاد رخ دهد. با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این باره با دکتر بابک زمانی، متخصص مغز و اعصاب و رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت‌وگو کرده است.

وی در این باره می‌گوید: با وجود شیوع سکته مغزی در سنین بالا امکان ابتلا به این بیماری حتی در نوزادان هم وجود دارد البته برخی از انواع سکته‌های مغزی در کودکان به‌عنوان سکته مغزی شناخته نمی‌شود.

دکتر زمانی خاطرنشان کرد: تفاوتی میان مراحل درمان نوزادان با بزرگسالان در صورت ابتلا به سکته مغزی وجود ندارد و پس از انجام مراقبت‌های ویژه در بخش "ان‌آی‌سی‌و" به مراکز توانبخشی منتقل می‌شوند تا تحت نظر پزشک متخصص قرار گیرند.

این متخصص مغز و اعصاب "با بیان این نکته که آمار دقیقی در مورد شیوع سکته مغزی در کودکان و مرگ و میر آنها بر اثر این عارضه وجود ندارد"، عنوان کرد: نتیجه درمان‌های توانبخشی در نوزادان مبتلا به سکته مغزی بهتر از بزرگسالان است.

وی بیان کرد: علل سکته مغزی در بچه‌ها با بزرگسالان متفاوت است که شایع‌ترین آنها ابتلا به بیماری کم‌خونی داسی‌شکل است و از دیگر علل آن ابتلا به عفونت‌های سر و گردن، بالا بودن توان لخته شدن خون، ضربه به سر و بیماری‌های خودایمنی است.

دکتر زمانی اضافه کرد: از دیگر علل سکته مغزی در بچه‌ها می‌توان به داشتن سابقه ناباروری در مادر، پاره شدن کیسه آب مادر در حین بارداری و پره اکلامپسی نام برد.

این متخصص مغزواعصاب ادامه داد: از جمله موارد شایع و متداول در بروز سکته مغزی کودکان می‌توان به بیماری‌های مادرزادی و یا اکتسابی قلب اشاره کرد. مشکلات عمده بیماری‌های قلبی کودکان شامل اختلال و ناهنجاری‌های سخت قلبی درهر دو دریچه و دهلیز و بطن قلب می‌باشد و اکثر مشکلات قلبی کودکان همین موارد هستند، اما هر گونه مشکل یا ضایعات قلبی نیز ممکن است سبب بروز سکته مغزی در آنها شود.

وی خاطرنشان کرد: تظاهرات بالینی سکته مغزی در نوزادان با بزرگسالان متفاوت است. در نوزادان حرکات غیرارادی و ناگهانی در صورت و دست و پا، توقف موقت نفس کشیدن،

خیره شدن طولانی‌مدت به یک نقطه می‌تواند از علائم سکته مغزی است.

دکتر زمانی افزود: با بزرگ‌تر شدن کودک علائم سکته مغزی بیشتر به بالغین شبیه می‌شود و علائمی‌مانند ضعف و گزگز یک طرف بدن و اشکال در حرف زدن و پایین افتادن یک طرف صورت هم می‌تواند از علائم ابتلا به این

بیماری باشد.

این متخصص مغزواعصاب دیگر علائم سکته مغزی در بچه‌ها را اینگونه بیان کرد: از دیگر علائم سکته مغزی در بچه‌ها به صورت سردرد، استفراغ، گیجی شدید و تشنج است که باید مورد توجه والدین قرار گیرد.

وی اظهار داشت: سکته مغزی، سلبرال پالسی از جمله شایع‌ترین ناهنجاری‌های مادرزادی محسوب می‌شود که معمولا قبل از تولد یا در زمان تولد ایجاد می‌شود. از مهم‌ترین علت ایجاد این نوع ناهنجاری مغزی در کودک می‌توان به تولد‌های زودتر از موعد و نارس بودن رشد نوزاد قبل از تولد در رحم مادر اشاره کرد.

دکتر زمانی در پاسخ به این پرسش که "راه پیشگیری از بروز سکته مغزی در نوزادان چیست " ابراز داشت: برخورداری از یک رژیم غذایی مناسب و تحت نظرپزشک، قبل از بارداری اطمینان یافتن از عدم مشکل پزشکی تا پس از بارداری، از عوامل موثر در پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف مغزی از جمله سکته مغزی در کودکان است.

این متخصص افزود: در زمان بارداری پیروی از رژیم دارویی و بهداشتی براساس نظر پزشک ضرورت دارد و درمان کردن بیماری‌های متابولیکی مانند فشارخون، مشکلات گوارشی و دیابت از جمله عوامل تاثیرگذار در پیشگیری از بروز سکته مغزی مادرزادی در نوزادان است.

وی در پایان گفت: «پدر و مادر‌ها و افرادی که از نوزادان مراقبت می‌کنند باید بدانند که سکته مغزی می‌تواند در بچه‌ها هم ایجاد شود و باید از علائم آن آگاه باشند تا در صورت وقوع آن، وی را در اسرع وقت به پزشک برسانند.

منبع: آفتاب یزد

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار