آیا واقعا کمبود ویتامین D سرطان زا است؟
کد خبر: ۱۶۹۹۸۳
تاریخ انتشار: 2020 February 05    -    ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
ویتامین D برای سلامت استخوان و تعداد دیگری از اندام‌های حیاتی بدن مانند ماهیچه‌ها، دندان‌ها و حتی تقویت سیستم ایمنی اهمیت بسیار زیادی دارد

ویتامین D یا همان ویتامین آفتاب که نبود آن تقریبا تمام ارگان‌های حیاتی بدن را به هم می‌ریزد. اصولاً ویتامین‌ها یکی از ضروریات بدن هستند که به هم خوردن میزان تعادل آن‌ها سلامتی بدن را به خطر می‌اندازد و دقیقا همین موقع است که بیماری‌ها به بدن شما حمله می‌کنند.

 آیا واقعا کمبود ویتامین D سرطان زا است؟

درواقع، ویتامین D برای سلامت استخوان و تعداد دیگری از اندام‌های حیاتی بدن مانند ماهیچه‌ها، دندان‌ها و حتی تقویت سیستم ایمنی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ درنتیجه کمبود این ویتامین می‌تواند شما را نابود کند.

شما می‌توانید شروع صبح یا عصر دل‌انگیز پاییزی را متفاوت‌تر از قبل بسازید؛ مثلا می‌توانید در حالی که یک استکان چای دبش می‌نوشید یا در حال آفتاب گرفتن هستید با یک تیر دو نشان بزنید و البته امیدواریم که هوا ابری نشود!

آفتاب و نور خورشید؛ منبع ویتامین دی طبیعی

آفتاب‌گیری و استفاده از نور خورشید فقط مخصوص روز‌های سفر نیست! شما می‌توانید همین الان هم پنجره اتاق‌تان را باز کنید و رایگان آفتاب بخورید؛ چه نعمتی بالاتر از این!

عده‌ای از افراد کمبود ویتامین D را با خوردن قرص‌ها و مکمل‌های شیمیایی جبران می‌کنند، ولی برای عده دیگر بهترین راه همان استفاده از نور خورشید است.

ارتباط پوست صورت و ویتامین D

جالب است بدانید که میزان دریافت انرژی خورشید با پوست افراد هم در ارتباط است؛ مثلا افراد با پوست روشن میزان نور و ویتامین بیشتری نسبت به افراد با پوست تیره‌تر دریافت می‌کنند. علت آن رنگدانه ملانین است که رنگ پوست را تعیین می‌کند؛ در نتیجه انرژی‌های فرا‌بنفش نور خورشید را جذب می‌کنند و نمی‌گذارند این انرژی صرف ساخت ویتامین D شود. البته افراد چاق و سالمند هم نسبت به بقیه این ویتامین را کمتر جذب می‌کنند.
علائم اصلی کمبود ویتامین D

کمبود این ویتامین بیماری‌ها و مشکلات زیادی را برای بدن ایجاد می‌کند، بسیاری از بیماری‌ها نیز خبر از کمبود این ویتامین در بدن می‌دهند.
درد و ضعف ماهیچه‌ها

ماهیچه‌ها برای داشتن عملکرد درست، به مقادیر معینی از ویتامین D نیاز دارند. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث دردناک و ضعیف شدن ماهیچه‌ها شود. این همان حسی است که اغلب، زمانی آن را تجربه می‌کنید که به عفونتی ویروسی مانند آنفولانزا دچار شده‌اید.
سردرد و سرگیجه

این نشانه رایج به عنوان یکی از علائم فشار خون بالاست و معمولا کسانی که کمبود ویتامین D دارند، از فشار خون بالا هم شکایت می‌کنند. فشار خون بالا، یکی از قاتلان خاموش بدن نامیده می‌شود؛ زیرا با وجود اینکه عامل خطری برای سکته قلبی و مغزی است، ولی در برخی افراد هیچ علائم هشدار دهنده‌ای ندارد و آن‌ها متوجه بالا بودن فشار خون خود نمی‌شوند. اگر سردرد و سرگیجه دارید و گمان می‌کنید که شاید فشار خون‌تان بالا باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
ضعف سیستم ایمنی

اگر متوجه شده‌اید که به طور مکرر به عفونت ادراری یا مشکلات تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار می‌شوید، این احتمال وجود دارد که سیستم ایمنی بدن شما به اندازه کافی قوی نباشد.

یکی از دلایل ضعف سیستم ایمنی بدن، کمبود ویتامین D است که در سلول‌های ایمنی، در غلظت بالا یافت می‌شود و برای عملکرد مناسب آن‌ها ضروری است. در مطالعه‌ای مشخص شد که احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی یا آنفولانزا در کودکانی که ویتامین D به میزان زیاد در سیستم ایمنی بدن‌شان وجود دارد، کمتر است.
مشکلات گوارشی و معده

اگر وضعیت پزشکی خاصی مانند بیماری سلیاک یا بیماری التهاب روده (IBD) در مورد شما تشخیص داده شده است یا اگر مشکلاتی مانند سوزش معده یا یبوست دارید، ویتامین D می‌تواند موجب کاهش سرعت عبور مواد غذایی در بدن شما شود؛ بنابراین برای رفع این مشکل به پزشک مراجعه کنید.
تعرق زیاد

یکی از علائم کمبود ویتامین D عرق کردن زیاد است. اگر متوجه شده‌اید که بیش از حد عرق می‌کنید و هیچ دلیل واضحی مانند تب، هوای گرم یا تمرین ورزشی شدید برای آن وجود ندارد، این مسئله را نیز باید با پزشک خود در میان بگذارید. هنوز مشخص نشده است که چرا کمبود ویتامین D منجر به این مشکلات می‌شود، ولی با این حال، این مسئله در تحقیقات پزشکی، در حال بررسی است.

افسردگی

یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین D افسردگی است. از علائم افسردگی می‌توان به وجود احساس ناراحتی و بی‌ارزش بودن اشاره کرد. اما خبر خوب این است که با جبران کمبود ویتامین D در بیشتر موارد این مشکلات و بیماری‌ها از بین می‌روند.
ریزش مو

بین کمبود ویتامین D و ریزش مو هم ارتباطی قوی وجود دارد. اگر سطوح ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما برای مدت زیادی کمتر از حد معمول باشد، مواد غذایی حیاتی مورد نیاز برای طی شدن یک چرخه طبیعی رشد به فولیکول‌های مو نمی‌رسند. کمبود این مواد غذایی باعث می‌شود مو‌های شما شکننده و حساس شوند یا دچار ریزش مو شوید؛ زیرا بدن شما توانایی کامل کردن چرخه رشد مو‌ها را نخواهد داشت.

درواقع، ویتامین D یکی از مواد مغذی است که روی رشد مو تأثیر می‌گذارد. اما در کنار آن ویتامین C و بیوتین هم نقش مهمی در تغذیه مو دارند و باعث می‌شوند مو درخشندگی خود را حفظ کند و ریزش آن هم کاهش یابد.
سرطان سینه

نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که کمبود ویتامین D می‌تواند خطر بروز سرطان پستان را تشدید کند. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در این مطالعه اپیومیولوژیک، میزان بروز سرطان همخوانی معنی‌داری با کمبود ویتامین D در بیماران مبتلا دارد؛ پس خانم‌های عزیز باید حتما ماموگرافی انجام دهند.
سرطان پروستات

محققان آمریکایی به تازگی دریافته‌اند که ریسک ابتلا به سرطان پانکراس در افرادی که قرص‌های ویتامین D مصرف می‎کنند، نصف افرادی است که از این قرص‌ها استفاده نمی‌کنند. آن‌ها هم اکنون در پی تحقیق بر روی مواد غذایی حاوی این ویتامین و تأثیر آن‌ها بر کاهش ریسک ابتلا به این سرطان هستند.

این تحقیقات مشخص کرده است که ویتامین D همچنین قدرت بالایی در جلوگیری یا بهبود سرطان پروستات دارد؛ بنابراین کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند سرطان‌زا باشد.

حیرت‌انگیز نیست که هدیه الهی آفتاب بتواند استخوان‌های شما را مستحکم‌تر کرده و در مقابل دیابت، ام اس، سرطان، بیماری قلبی و افسردگی و … از بدن ما محافظت کند؟

منبع: برنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار