کدام تخمه در درمان بیماری‌ها معجزه می‌کند؟
کد خبر: ۱۶۹۹۱۵
تاریخ انتشار: 2020 February 05    -    ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف بعضی تخمه‌ها به علت خواص زیاد درمانی، می‌توانند در بهبود بیماری‌ها تاثیرگذار باشند.

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره خواص تخمه آفتاب گردان گفت: تخمه آفتاب گردان از جمله دانه‌های روغنی و آجیل‌هایی است که به علت خواص مفید و ارزشمند برای بیماران قلبی و افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود.

کدام تخمه در درمان بیماری‌ها معجزه می‌کند؟

او افزود: تخمه آفتاب گردان به سه دسته اسید لینولئیک، اسید اولئیک و تخمه‌های آفتاب گردان مخصوص روغن کشی تقسیم می‌شود که در دو دسته اول پوسته‌های تخمه آفتاب گردان سفید _ مشکی هستند و در دسته سوم پوسته‌های کاملاً مشکی و سفت در آن‌ها دیده می‌شود.

جوزدانی تصریح کرد: تخمه‌های آفتاب گردانی که ما در حال حاضر استفاده می‌کنیم حاوی مقدار زیادی اسید لینونئیک هستند و ۳۰ گرم آن ۱۶۳ عدد انرژی یا کالری، ۱۴ گرم چربی، حاوی مقدار زیادی ویتامین مانند ویتامین E و سلنیوم است که این منابع معدنی باعث افزایش آنتی اکسیدان، کاهش التهابات یا عفونت‌ها و رفع رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به تاثیر تخمه آفتاب گردان بر درمان التهابات عفونی بدن اظهار کرد: یک پروتئین به اسم «سیری اکتیو پروتئین» در بدن وجود دارد که بالا بودن آن‌ها نشانه التهاب و عفونت است و مصرف روزانه ۳۰ گرم تخمه آفتاب گردان باعث کاهش ۳۲ درصدی این عفونت‌ها خواهد شد.

جوزدانی افزود: افراد چاق می‌توانند با مصرف روزانه ۳۰ گرم تخمه آفتاب گردان و نان‌های سبوس دار حاوی این تخمه در کاهش کالری‌های اضافی و سلول‌های چربی بدن نقش مهمی ایفا کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به منیزیم موجود در تخمه آفتاب گردن اظهار کرد: تخمه آفتاب گردان به علت وجود منیزیم در خود باعث کاهش فشار خون افراد می‌شود و لینونئیک اسید آن مانند یک شبه هورمون در بدن ما عمل می‌کند و می‌تواند از سفتی عروق در افراد مبتلا به سکته‌های قلبی پیشگیری کند.

جوزدانی درباره تاثیر مصرف تخمه آفتاب گردان بر کاهش دیابت نوع دو در بانوان اظهار کرد: متخصصان تغذیه و رژیم درمانی طبق مطالعات و آزمایشات ۳ هفته‌ای در بانوان دیابت نوع دو با دادن ۳۰ گرم تخمه آفتاب گردان به آن‌ها در بازده زمانی ۶ ما ۰ در کنار تغذیه و رژیم غذایی سالم به این نتیجه رسیدند که فشار خون سیستولی آن‌ها ۵ درصد و کلسترول بد آن‌ها ۹ تا ۱۲ درصد کاهش یافته است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: طبق نتیجه به دست آمده از ۱۵ مطالعه کلی دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که مصرف تخمه آفتاب گردان به علت اسید لینونئیک باعث کاهش ۱۵ درصدی سکته‌های قلبی و ۲۰ درصدی بیماری‌های قلبی_ عروقی می‌شود.
مصرف بیش از حد تخمه آفتاب گردان چه بلایی سرتان می آورد؟

جوزدانی درباره معایب تخمه آفتاب گردان گفت: مصرف تخمه آفتاب گردان یاسایر مغز‌های حاوی نمک باعث افزایش سدیم در بدن می‌شوند و همانند سم در بدن افراد سالم و بیمار عمل می‌کند؛ بنابراین توصیه بنده به افراد این است که از تخمه آفتاب گردان بدون نمک استفاده شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به کادمیوم در تخمه آفتاب گردان اظهار کرد: مصرف زیاد تخمه آفتاب گردان به علت فلز کادمیوم موجود در آن باعث افزایش بیماری‌های کلیوی در افراد می‌شود که بسیار خطرناک است.

جوزدانی در پایان گفت: مصرف ۲۷۰ تا ۳۰۰ گرم تخمه آفتاب گردان‌ در هفته باعث افزایش میزان کادمیوم در خون افراد می‌شود البته این عامل در افراد عادی مشکل ساز نیست، ولی افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی بهتر است روزانه ۳۰ گرم تخمه آفتاب گردان بدون نمک را استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار