جگرکی سیار، دلیل افزایش آلودگی هوای تهران
کد خبر: ۱۶۹۶۳۹
تاریخ انتشار: 2020 February 01    -    ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
آلودگی هوای تهران امسال در روزهای زیادی مدارس را به تعطیلی کشاند وگروه های حساس جامعه را خانه نشین کرد.

آلودگی هوای تهران امسال در روزهای زیادی مدارس را به تعطیلی کشاند وگروه های حساس جامعه را خانه نشین کرد.

با نگاهی به نقشه کیفیت هوای تهران در روزهایی که به دلیل آلودگی، مدارس تعطیل شده است، اعداد متفاوتی را مشاهده می‌کنیم که حاکی از اختلاف نقطه به نقطه آلودگی در مناطق ۲۲ گانه است.

آنچه را که استانداری تهران برای تعطیل کردن مدارس، معیار قرار می‌دهد میانگین شاخص آلودگی هوا در تمام نقاط است، برای مثال اگر شاخص آلودگی هوا در شهرری به ۳۰۰ برسد و شاخص در سایر مناطق زیر ۶۰ باشد، به دلیل اینکه میانگین شاخص ۲۲ منطقه به زیر ۱۱۰ می‌رسد، استانداری اقدام به تعطیلی مدارس نمی‌کند و یا اگر در شرایطی که بسیاری از مناطق دارای شاخص بالای ۱۴۰ یا ۱۶ هستند، تنها چند منطقه دارای شاخص زیر ۵۰ یا هوای پاک باشند، چون میانگین به بالای ۱۱۰ می‌رسد، استانداری تمام مدارس را تعطیل می‌کند و مدارس آن منطقه را استثنا نمی‌کند.

حالا در روزهای آلوده که شهرری آلودگی بالای ۱۵۰ واحد را تجربه می‌کند، چون میانگین آلودگی تهران به حد اضظرار نرسیده، استانداری هم ضرورتی نمی‌بیند که برای سلامتی مردم شهرری صرفا مدارس این منطقه را تعطیل کند.

تقی زاده معاون استاندار تهران می‌گوید، طبق مصوبه هیئت وزیران اعمال مقررات برای شرایط اضطرار زمانی الزام آور است که این نیاز برای تمام تهران تشخیص داده شود نه صرفا یک منطقه!

محمد تقی‌زاده، معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به تفاوت چشمگیر شاخص آلودگی هوا در شهرری با سایر نقاط شهر تهران گفت: تصمیماتی که استانداری در شرایط اضطرار آلودگی هوا می‌گیرد به صورت پهنه‌ای در سطح شهر تهران است و در خصوص صرفاً یک منطقه تصمیم‌گیری به عمل نمی‌آید.

معاون عمرانی استاندار تهران گفت: مصوبه هیئت وزیران مبنی بر اینکه تصمیم‌گیری در شرایط اضطرار به صورت پهنه‌ای باشد، ادامه داد: علت اینکه در برخی نقاط شاخص بسیار بالاست به شرایط استقرار ایستگاه سنجش و نزدیکی آن به منابع آلاینده باز می‌گردد، برای مثال در یک نقطه که دستگاه سنجش نصب شده است شاهد بودیم که یک کامیون یا اتوبوس هم برای مدت طولانی و به صورت روشن در کنار آن توقف کرده بودند که این دود مستقیماً به ایستگاه سنجش وارد می‌شد و بلافاصله شاخص را از ۸۰ به ۱۴۵ رساند.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: همچنین در یکی از روزها که آلاینده‌های هوا در حد ۹۰ بود، فرماندار پاکدشت با من تماس گرفت و اعلام کرد که شاخص آلودگی به طور ناگهانی به ۱۹۰ رسیده و وارد شرایط بنفش شده‌ایم.

معاون عمرانی استاندار تهران افزود: ایستگاه‌های پیرامونی همه در حد ۱۱۰ بودند، لذا از حوزه محیط زیست خواستیم که مسئله را بررسی کنند و پس از بررسی متوجه شدند که یک جگرکی سیار در نزدیکی ایستگاه مستقر شده و دود آن هم مستقیم به ایستگاه سنجش وارد می‌شود و این موضوع سبب افزایش چشمگیر شاخص در آن منطقه شده است و بعد از آن که جگرکی را از این محل دور کردیم شاهد افت شاخص آلودگی بودیم.

او با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل بالا بودن شاخص آلودگی هوا در شهرری وجود صنایع آلاینده است، اظهار کرد: بعضی از ایستگاه‌ها نزدیک به صنایع هستند که این موضوع هم بر میزان شاخص آلودگی هوا اثر می‌گذارد،به عنوان مثال ما در هیچ کجای تهران زباله‌سوزی نداریم، اما در شهرری این پدیده فراوان است و اغلب این فعالیت‌ها هم به صورت غیرمجاز و مخفیانه صورت می‌گیرد که سبب آلودگی هوا می‌شود.

تقی‌زاده با اشاره به بازدید شبانه‌ای که از درسون‌آباد در اطراف شهرری داشت، گفت: هنگام بازدید متوجه شدم که از وسط منطقه‌ای بیابانی در آن اطراف دودی بلند می‌شود و بعد از اینکه موضوع را پیگیری کردم، گفتند مربوط به کارگاه‌های تولید زغال است و جالب اینجا بود که در نزدیکی آن هم یک دامپروری وجود داشت که آن‌ها هم می‌گفتند فعالیت آن‌ها در هنگام شب به قدری بالا می‌رود که در برخی شب‌ها گوسفندان ما جان خود را از دست می‌دهند، لذا از محیط زیست خواستیم که برای شهرری اقدامات ویژه کنند.

معاون عمرانی استاندار تهران با بیان اینکه یکی از اقدامات ویژه جلوگیری از پسماندسوزی است، گفت: همچنین از فعالیت کوره‌های زغال‌سوزی و کارگاه‌های غیرمجاز که اقدام به ذوب فلزات و سرب و مس می‌کنند، جلوگیری خواهد شد و در مورد صنایع بزرگ مانند پالایشگاه و کارخانه سیمان به شدت موضوع را رصد می‌کنیم و نظارت جدی انجام می‌دهیم.

او در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه محیط زیست در مورد شهرری خیلی جدی عمل نکرده‌ایم و قرار شده که به صورت جدی این کار را در شهرری دنبال کنیم.

فراوانی منابع آلاینده اعم از مجاز و غیر مجاز سلامتی مردم شهرری را تحت تأثیر قرار داده است، البته پیش از اینکه رئیس جمهور اعلام کرد در هند و بنگلادش شاخص آلودگی به ۳۰۰ می‌رسد که آن‌ها مدارس را تعطیل نمی‌کنند، تلویحا دستور بی توجهی به خطرات آلودگی هوا برای دانش آموزان و کودکان را صادر کرده بود.

اما آن بخش از هیئت دولت که هنوز با شنیدن شاخص بالای ۱۷۰ در یک نقطه از تهران، دلهایشان از نگرانی جان مردم می‌لرزد، بهتر است که نسبت به این مصوبه و اصلاح ناکارمدی آن اقدام عاجل به عمل آورند تا در شرایطی که شاخص هوا تنها در یک نقطه به حد اضطرار می‌رسد، بتوان در مورد آن هم تصمیم گیری کرد.

برترین ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار