چه نوع شیری برای مصرف روزانه انتخاب کنیم؟
کد خبر: ۱۶۹۴۸۵
تاریخ انتشار: 2020 January 31    -    ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
شیر کم چرب به دلیل وجود املاح و ویتامین‌ها در خود موجب کاهش فرآیند پیری و فرسودگی زودرس می‌شود.

شیر یک نوشیدنی مفید و سرشار از املاح، ویتامین‌های مختلف و کلسیم است. به همین علت این نوشیدنی در جهت استحکام استخوان‌های بدن و دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مطلب با انواع شیر، خواص و عوارض آن آشنا می‌شوید.
شیر کم چرب و خواص آن

محققان و دانشمندان با انجام تحقیقات و آزمایش‌ها بر روی شیر کم چرب به این نتیجه رسیدند که مصرف این نوع شیر موجب کاهش فرآیند پیری و فرسودگی زودرس می‌شود.

این نوشیدنی به علت چربی کمتر در خود می‌تواند سلامت قلب و عروق بدن را تضمین کند. شیر کم چرب به دلیل وجود پروتئین بیشتر در خود نسبت به شیر پرچرب در حفظ و تقویت عضلات و استخوان‌ها هم تاثیرگذار است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد کلسیم در شیر کم چرب موجب جلوگیری از عارضه سرطان روده، کاهش وزن، کم شدن عوارض یائسگی در بانوان و تنظیم فشار خون می شود.
عوارض شیر کم چرب

دانشمندان دانشگاه هاروارد براساس آزمایش‌هایی که بر روی شیر کم چرب انجام داده‌اند بر این باورند که مواد طعم دهنده و شیرین کننده که در این نوع شیر وجود دارد موجب افزایش فشار قندخون شده و همچنین خطر ابتلا به عارضه‌هایی همچون دیابت، تورم و دردهای موضعی را افزایش می‌دهد.
خواص شیر پرچرب
نوشیدن شیر پرچرب به دلیل وجود چربی در خود (۳.۵ درصد) موجب کاهش آکنه و جوش‌های صورت به ویژه در نوجوانان می‌شود. اما براساس آزمایش‌ها و تحقیقات، کم بودن کربوهیدرات در شیر پرچرب و پروتئین‌های خاص در این نوع شیر، موجب کاهش مقاومت انسولین و اسیدهای چرب در بدن می‌شود. همچنین چربی زیاد در شیر پرچرب ممکن است چاقی را در برخی از افراد به ارمغان بی‌آورد.

 

شیر گرم بخوریم یا سرد ؟

محققان و متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند اشخاصی که از عارضه‌های گوارشی رنج می‌برند در وعده صبحانه خود شیر ولرم استفاده کنند. به دلیل اینکه شیر مزاج سردی دارد؛ برای سرعت نفوذ شیر و هضم بهتره آن در معده بهتر است در ابتدا این نوع نوشیدنی را گرم و سپس مصرف کنند.

 

طریقه گرم کردن شیر:

ابتدا شیر را در ظرفی مسی بریزید. (ظرف انتخاب شده بلند باشد زیرا شیر در اثر داغ شدن حجیم می‌شود و به سرعت سر ریز می‌شود) سپس این نوشیدنی را روی حرارت ملایم قرار داده و به آرامی هم بزنید.

هم زدن باعث می‌شود که حرارت به صورت یکسان درون شیر منتشر شود. این کار را به آرامی انجام داده و تا جوشیدن شیر ترک نکنید.

همچنین هم زدن موجب می‌شود لایه چربی روی شیر در اثر فشار بخار، به کف تبدیل نشود.

با دیدن حباب‌های کوچک در کناره‌های ظرف و همچنین لایه‌ایی کرم رنگ روی شیر، حرارت را کاهش دهید.

این نوشیدنی را آنقدر هم بزنید تا به جوش بیاید؛ توجه داشته باشد که جوشیدن بیش از حد شیر به مواد مغذی موجود در شیر آسیب می‌زند.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار