نوشیدن چای طول عمرتان را افزایش می‌دهد
کد خبر: ۱۶۹۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 January 30    -    ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
قصد دارید تغییر مثبتی در عادات غذایی‌تان داشته باشید و به تبع آن زندگی سالم‌تری را تجربه کنید؟ شاید لازم باشد بیشتر چای بنوشید، آن هم چای سبز.

گزارشی جدید از پزشکان در چین دریافته مصرف منظم چای با سال‌های سالم‌تر در زندگی و افزایش طول عمر ارتباط دارد. افرادی که بیشتر از سه بار در هفته چای می‌نوشند، خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را نسبت به افرادی که به طور منظم چای نمی‌نوشند یا هرگز چای نمی‌نوشند، تا 20 درصد کاهش می‌دهند.

آن‌هایی که عادت دارند چای بنوشند کمتر ممکن است در اثر بیماری قلبی یا سکته مغزی فوت کنند و احتمال مرگشان در اثر تقریباً هر بیماری دیگری تا 15 درصد کمتر می‌شود؛ اما نوع چایی که می‌نوشید نیز مهم است. تجزیه و تحلیل‌ها نشان داده‌اند نوشیدن چای سبز با کاهش تقریباً 25 درصد از ریسک بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط بوده است.

هر چه طولانی‌تر به نوشیدن چای عادت کرده باشید، بیشتر به نفعتان است

به نظر می‌رسد مصرف مداوم چای، کلید قدرت شگفت‌انگیز آن برای سلامتی است. بخش جالب یافته‌ها در این مطالعه این است که هر چه مدت زمان بیشتری به نوشیدن چای عادت داشته باشید، بیشتر از فواید آن بهره‌مند خواهید شد.

طبق یافته‌ها، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی در میان 4267 نفری که به مدت دست‌کم 8 سال طور مرتب چای می‌نوشیدند، به میزان 40 درصد کمتر بوده است.

چای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که گفته می‌شود فواید زیادی برای سلامت قلب و عروق دارند، از جمله محافظت از عروق در برابر التهاب و استرس و کاهش فشارخون. چای سبز به طور خاص، مفیدتر است زیرا کمتر از چای سیاه فرآوری شده است
این افراد، 56 درصد کمتر در معرض مرگ ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی بودند و 29 درصد هم کمتر احتمال داشت در اثر بیماری‌های دیگر فوت کنند.

دانشمندان، یافته‌های خود را بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به 100902 نفر که سابقه‌ی حمله قلبی، سکته مغزی و یا سرطان نداشتند ارائه دادند.

طی یک دوره‌ی 7 ساله‌ی بعد از آن، 3683 نفر دچار بیماری‌های قلبی یا عروقی شده بودند (مثلاً سکته مغزی و حمله قلبی) و 1477 نفر نیز در اثر این عوارض فوت کرده بودند. به طور کل 5479 نفر نیز در اثر سایر بیماری‌ها فوت شده بودند.

چرا چای سبز ممکن است این اندازه برایتان مفید باشد؟

محققان می‌گویند گزارش ارائه شده به خوبی با سایر تحقیقاتی که در مورد تأثیرات محافظت‌کنندگی چای بر سلامت قلب تأکید داشتند، مطابقت می‌کند. چای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که گفته می‌شود فواید زیادی برای سلامت قلب و عروق دارند، از جمله محافظت از عروق در برابر التهاب و استرس و کاهش فشارخون. چای سبز به طور خاص، مفیدتر است زیرا کمتر از چای سیاه فرآوری شده است، بنابراین مواد مفید بیشتری در محصول نهایی وجود دارد.

چای سبز دارای ترکیبات بیواکتیو است؛ از جمله فلاوونوئیدهایی مانند کاتچین و پلی فنول‌ها که همگی تأثیرات چشمگیری بر قلب و عروق دارند. پلی فنول‌ها در روغن زیتون و کاکائو نیز موجودند. فواید شناخته شده‌ی مرتبط با این پلی فنول‌ها و فلاوونوئیدها، فواید ضدالتهابی آن‌هاست.

بنابراین عملکرد رگ‌های خونی را با گشادتر کردن رگ‌ها و رفع انقباض آن‌ها بهبود می‌بخشند و در نتیجه عملکرد سلول‌های قلب بهتر شده، کلسترول خوب افزایش می‌یابد، فشارخون متعادل می‌شود، ریسک فاکتورهای التهابی (مانند پروتئین واکنش‌دهنده C و اینترلوکین 6) کاهش یافته، احتمال لخته شدن خون پایین می‌آید و پلاکت‌های خون کمتر به هم می‌چسبند.

و اما چای سیاه چه طور؟

به گفته‌ی محققان چند دلیل وجود دارد که چرا چای سیاه ممکن است فواید چندان قابل‌توجهی برای سلامتی افرادی که مرتباً چای سیاه می‌نوشند را در این بررسی نشان نداده باشد:

. یکی اینکه چای سیاه طی فرایندی تخمیری که پلی فنول‌های آن اکسید می‌شوند، مقداری از خواص آنتی‌اکسیدانی خود را از دست می‌دهد.

. ضمناً در برخی جاها چای سیاه را با شیر می‌نوشند که این مورد می‌تواند در اثرات مثبت چای بر عملکرد عروق اختلال ایجاد کند.

. همچنین این مسئله که مطالعه‌ی مورد نظر در چین انجام شد نیز می‌تواند نتایج را تحت تأثیر قرار داده باشد؛ چرا که تقریباً نیمی از افراد شرکت کننده در تحقیق که عادت داشتند چای بنوشند، بیشتر چای سبز می‌نوشیدند در حالی که تنها 8 درصد آن‌ها چای سیاه را ترجیح می‌دادند.

با این حال چای سیاه در کشورهای اروپایی رایج است و یافته‌ها نشان می‌دهند مصرف این چای نیز با کاهش خطر سکته مغزی و بیماری عروق کرونری در هلند و فنلاند و سوئد مرتبط است.

قهوه نیز تقریباً همین فواید را برای سلامتی دارد. مطالعاتی که در مورد قهوه انجام شده نیز دریافته آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه می‌توانند از سلامت قلب محافظت کنند.

آیا فواید چای برای زن‌ها و مردها متفاوت است؟

به نظر می‌رسد در میان افراد شرکت کننده در این مطالعه، مردها از فواید چای بیشتر بهره می‌برند تا زن‌ها. یک دلیل می‌تواند این باشد که مردها نسبت به زن‌ها بیشتر اهل نوشیدن چای بوده‌اند (تقریباً دو و نیم برابر بیشتر). دلیل دیگر هم اینکه در چین و کشورهای آسیای شرقی، زن‌ها معمولاً کمتر در معرض مرگ ناشی از بیماری قلبی‌اند.

مطالعه‌ی انجام شده یک آزمایش تصادفی و کنترل شده نبود و دیگر فاکتورهای قابل توجه در این ارزیابی دخیل نبوده‌اند. رژیم غذایی، سبک زندگی و ریسک فاکتورهای ژنتیکی نیز همگی ممکن است در تعیین چگونگی استفاده‌ی چای توسط بدن اثر بگذارند.

دانشمندان می‌گویند در مطالعات بعدی خود، بیشتر روی اثرات فلاوونوئیدها و پلی فنول‌ها متمرکز خواهند شد و اینکه آیا کنستانتره‌ی این عناصر به شکل مکمل همین نتایج را خواهد داشت یا نه.

بهداشت نیوز

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
2
0
کذبه

نوشیدن چای تنها سودی که داره اینه که جیب سلطان عزیز چای رو پر پولتر میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار