نکاتی که باید در استحمام رعایت شود
کد خبر: ۱۶۸۶۴۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2020 January 24    -    ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
زندگی‌های امروزی و قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های مختلف بیشتر افراد را مجبور می‌کند تا استحمام روزانه داشته باشند. بعضی دوش گرفتن صبح را ترجیح می‌دهند و بعضی دوش شبانگاه را می‌پسندند. اما باید اصول صحیح حمام کردن را بدانیم تا افزون بر این که به بهداشت توجه می‌کنیم به محیط زیست و سلامت خودمان آسیب نرسانیم.

بهداشت استحمام و نکاتی که باید رعایت کنیدبه گزارش «تابناک با تو»؛ زندگی‌های امروزی و قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های مختلف بیشتر افراد را مجبور می‌کند تا استحمام روزانه داشته باشند. بعضی دوش گرفتن صبح را ترجیح می‌دهند و بعضی دوش شبانگاه را می‌پسندند.

اما باید اصول صحیح حمام کردن را بدانیم تا افزون بر این که به بهداشت توجه می‌کنیم به محیط زیست و سلامت خودمان آسیب نرسانیم در ادامه به بعضی از این اصول اشاره وقبل از آن به این نکته تاکید می‌کنیم که حمام کردن هفته‌ای دو تا سه بار مورد تایید بیشتر متخصصان است، زیرا پوست فرصت پیدا می‌کند تا چربی کافی ترشح کند.

بهداشت استحمام و نکاتی که باید رعایت کنید

نکات طلایی در بهداشت استحمام

حمام کردن روزانه را توصیه نمی‌کنند، ضمن این که حمام کردن روزانه کودکان باعث خشکی و بروز مشکلات پوستی مانند اگزما می‌شود. استحمام روزانه برای سالمندان هم چندان توصیه نمی‌شود، زیرا همزمان با افزایش سن، پوست بدن نازک‌تر می‌شود، استحمام باعث تبخیر آب از سطح سلول‌ها و سبب تسریع روند پیری پوست، افزایش احتمال بروز عفونت و التهابات پوستی می‌شود.

استفاده از آب ولرم

متخصصان پوست معتقدند ممکن است حمام بخار گرم احساس فوق العاده‌ای بدهد، اما آب داغ رطوبت پوست را خشک می‌کند. آب داغ بیشتر روغن‌های طبیعی بدن را از بین می‌برد بنابراین حداکثر ۲ دقیقه در آب گرم قرار بگیرید و سپس آن را ولرم کنید.

حمام روزانه ممنوع

دوش گرفتن ۵ تا ۱۰ دقیقه طول خواهد کشید. این در حالی است که متخصصان پوست می‌گویند دوباردوش گرفتن در روز می‌تواند به طور جدی پوست را خشک کند. دوش گرفتن زیاد پوست را خشک‌تر می‌کند.

برای مدت طولانی زیر جریان آب نمانید. دوش گرفتن با آب داغ برای مدت طولانی می‌تواند چربی‌های طبیعی پوست را از بین ببرد و آن را خشک و مستعد شکنندگی کند. به طور کلی برای دستیابی به بهترین نتایج، دوش شما نباید زیاد طول بکشد، خیلی داغ باشد یا به دفعات زیاد اتفاق بیفتد.

بهترین زمان حمام کردن

بهداشت استحمام و نکاتی که باید رعایت کنید

دوش شبانه، عرق، چربی‌ها و مواد آلرژی زایی را که در طول روز روی پوست بدن ایجاد شده است می‌شوید، منافذ پوست را باز می‌کند و باعث طراوت و شادابی پوست می‌شود. افزون بر این سبب ایجاد خواب بهتر در شب خواهد شد. در حالی که بعضی دیگر حمام کردن صبح را برای کسانی که بعد از بیداری احساس کسالت می‌کنند، مناسب می‌دانند.

این در حالی است که در فصل بهار وجود مواد آلرژی زا به دلیل گرده افشانی گیاهان در فضای خارج از خانه موجب تحریکات آلرژیک بیشتری خواهد شد بنابراین دوش گرفتن قبل از خواب مناسب تراست.

مطالعه‌ای که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می‌دهد که دوش صبحگاهی به کسانی که به واسطه کار یا تحصیل خود دچار استرس می‌شوند آرامش می‌دهد و به ایجاد تمرکز خلاقیت و ابتکار در آن‌ها کمک می‌کند.

فاصله بین ۲ حمام

بیشتر افراد تصور می‌کنند هرچقدر بیشترحمام کنند، تمیزتر هستند. اما شست وشوی مکرر بدن می‌تواند به افزایش باکتری‌ها در سطح بدن منجرشود. فاصله بین نوبت‌های حمام کردن به عوامل مختلفی بستگی دارد. کسانی که کار سنگین دارند یا در مناطق گرم و مرطوب زندگی می‌کنند یا ورزشکار هستند، باید هر روز دوش بگیرند تا قطرات عرق از روی پوست شان پاک شود. با این حال، حمام کردن مکرر می‌تواند برای بدن مضر نیز باشد. چون پوست شما را خشک و منافذ زیادی را برای ورود میکروب و عفونت به داخل بدن باز می‌کند. حمام کردن مکرر در حالی که پوست‌تان هنوز خشک است، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را نیز ضعیف کند.

شستن کامل بدن

بهداشت استحمام و نکاتی که باید رعایت کنید

اطمینان از این که همه محصولاتی که در حمام استفاده می‌کنید به طور کامل شسته شوند مهم است، چون باقی مانده مواد می‌تواند به خارش پوست و مسدود شدن منافذ آن منجر شود.

ماساژ با ناخن ممنوع

از ناخن برای شستن و ماساژ مو‌ها استفاده نکنید، چون باعث آسیب بیشتر می‌شود. زیرا پوست سر را پوسته پوسته می‌کند.

خشک کردن بدن با حوله

اگر به شدت خود را با حوله خشک کنید، می‌تواند مشکلاتی مثل پوست خشک را بدتر کند. به آرامی خود را خشک کنید. اگر مو‌های خود را به شدت خشک کنید، می‌تواند به آسیب و شکستگی منجر شود.

خشک کردن بدن نقاط مختلف بدن به ویژه کشاله ران و بازو‌ها را کاملا خشک کنید، زیرا باقی ماندن رطوبت در این نقاط باعث فراهم آمدن شرایط مناسب برای رشد میکروب‌ها می‌شود.

بهداشت استحمام و نکاتی که باید رعایت کنید

پا برهنه نباشید

مطالعه نشان می‌دهد کف حمام بیشترین باکتری را دارد در واقع در هر متر مکعب دو میلیون باکتری رشد می‌کند. در حمام شانه نزنید برای جلوگیری از گره خوردن مو‌ها و ایجاد موخوره قبل از شست وشو، مو‌ها را به خوبی شانه بزنید.

شستن و خشک کردن لیف و کیسه حمام

نکته‌ای که شاید بیشتر ما بی توجه به آن هستیم شست وشو و تعویض به موقع لیف‌های حمام است، لیف‌ها را هر سه ماه یک بار تعویض کنید و بعد از هر پنج بار استفاده با استفاده از ماشین لباس شویی خوب بشویید.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید کلباسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
0
0
کریم خان زند یکی از دوستانش را به ارگ حکومتی دعوت کرد اما زمان دست و رو بوسی از بوی بد او خیلی ناراحت شد و پرسید شما چند ماه است حمام نرفته ای؟!
دوستش گفت حمام چیه؟ موقع تولد،ماما من را می شوید
موقع مرگ هم غسال! کریم خان گفت من هر ماه یکبار آب
تنی می کنم! دوستش گفت مگر مرغابی هستی ، خان؟
م ر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
2
0
يه مقاله غير علمي و تهي از هر گونه اطلاعات مفيد!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
1
0
چرته و بدون پشتوانه علمی هست

حمام روزانه و حتی 2 بار حمام در روز هیچ ضرری که نداره تازه برای بدن بسیار مفید هست و باعث شادآب شدن پوست و مو و سلامتی عمومی بدن میشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
1
1
مطلب فوق کذب محض هست

البته در ایران که اکثر هموطنان ماهی یک بار حمام میکنند و بوی گند آنها واقعن آذار دهند هست.

تعدادد قلیلی از مردم هم متاسفانه هفته ای یک بار بیشتر حمام نمی روند.

بهترین حالت برای حمام ، حمام روزانه هست. صبح یا شب بستگی به خود فرد دارد اما حمام در ساعت پایانی روز بسیار مفید تر هست چون آلودگی ها رو از روی بدن پاک میکنه و فرد پاک و تمیز میخوابه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار