به کدام شهر سفر کنیم، شیراز یا اصفهان؟
کد خبر: ۱۶۸۱۱۹
تاریخ انتشار: 2020 January 16    -    ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
سفرهای بهاری برترین زمان برای گردش در ایران است. انتخاب مقصد سفر بین اصفهان یا شیراز را ما برای شما راحت می‌کنیم.

 به کدام شهر سفر کنیم، شیراز یا اصفهان؟

اصفهان و شیراز دو شهر بسیار دیدنی کشور ایران هستند که سالانه میلیون‌ها نفر را به خود جذب می‌کنند. اما واقعا کدام شهر دیدنی‌تر است؟

سفرهای بهاری برترین زمان برای گردش در ایران است. انتخاب مقصد سفر بین اصفهان یا شیراز را ما برای شما راحت می‌کنیم. پس اگر برای مقصد سفر خود شک دارید در ادامه با این مطلب همراه باشید.

مختصری درباره اصفهان

1-برای سفر به شهر اصفهان 2 راه وجود دارد

تهران، ساوه، دلیجان، اصفهان : به طول ۴۶۰ کیلومتر.

۲- تهران، قم، کاشان، اصفهان : به طول ۴۶۱ کیلومتر.

مسیر دوم مسیر امن‌تر و بهتری است.

هرچند مکان های دیدنی اصفهان مثل سی و سه پل، میدان نقش دنیا، قصر چهلستون، عالی قاپو، منارجنبان و… شهرت دارد اما این استان که از یک سو بیابانی و نیمه بیابانی و از سوی دیگر کوهستانی است جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد که کمتر شناخته شده است. کویرها و روستاهای کویری زیبا و آرام، غارها، آبشارها، باتلاق‌ها و رودهای اصفهان هم بسیار دیدنی است.

چند کیلومتر مانده به کاشان شهرهای کوچک قمصر و نیاسر با باغ‌ها و عرقیات و گلاب زبانزد ناب و عامند.

روستای زیبای مشهد اردهال آرامگاه شاعر بلند آوازه معاصر سهراب سپهری و روستای سرخ ابیانه نیز در همین مسیر و نرسیده به کاشان واقع شده‌اند که می‌توان پیش از رسیدن به شهر اصفهان از انها بازدید کرد.

بهتر است حداقل یک روز کامل را به دیدن جاهای دیدنی کاشان اختصاص داد. منزل‌های تاریخی کاشان، حمام و باغ فین و کویرهای اطرافش مثل کویر مرنجاب و دریاچه نمک را ندیده نگذارید.

برای اقامت در کاشان هم می‌توان سراغ هتل رفت و هم مهانسراهای سنتی که فضایی ایرانی، خاطره انگیز و بسیار دلنشین دارند.

در مسیر کاشان به نطنز هم یک اکوکمپ کویری زیبا و مجهز در روستای متین آباد واقع شده که می‌توان اقامتی ناب را در آن و در دل کویر تجربه کرد.

اگر به سوی کویر مرنجاب بروید یک کمپانی خصوصی حجره‌های کاروانسرای مرنجاب را کمی مرتب و تجهیز کرده و می‌توان اقامتی تاریخی را تجربه کرد.

شهر اصفهان دارای اماکن اقامتی بسیاری است از هتل‌های بسیار شیک و مجلل تا هتل‌های سنتی و مهمانسراهای ارزان، اگر هم ترجیح می‌دهید برای چند روزی که در اصفهان هستید منزل اجاره کنید باید سراغ بنگاه‌های معاملات ملکی رفت.

برای بازدید کامل از جاذبه‌های تاریخی شهر اصفهان دو روز کامل باید وقت بگذارید. در محاسبات خود ترافیک سنگین اصفهان و شلوغی بیش از حد اماکن تاریخی را فراموش نکنید. خوردن بریونی و دوغ و گوش فیل را فراموش نکنید.

اما دیدنی‌های اصفهان فقط در کاشان و اصفهان خلاصه نمی‌شود. اگر اهل طبیعت گردی هستید می‌توانید یک روز کامل رابه دیدن جاذبه‌های طبیعی اطراف سمیرم اختصاص دهید.

دو آبشار بسیار زیبا و منحصر به فرد سمیرم و آب ملخ را حتماً مشاهده کنید. البته آبشار سمیرم به علت آسانی دسترسی احتمالا شلوغ خواهد بود اما آبشار آب ملخ خلوت‌تر، زیباتر و منحصربه فردتر است.

اگر اهل ماجراجویی هستید حتماً غار پلنگ را در ۱۲ کیلومتری شهر کمه از توابع سمیرم مشاهده کنید.

برای ورود، دهانه غار را باید بطور خزیده طی کرد و پس از آن وارد محوطه بزرگی می‌شوید، طول غار حدود ۹۵ متر است، صخره‌های داخلی غار به شکلی انسان را به درون آن هدایت می‌کنند که گویی شخصیت مهمی در انتهای آن به انتظار ایستاده است.

 به کدام شهر سفر کنیم، شیراز یا اصفهان؟

هرچند از نظر علمی هیچ توجیهی برای این افسانه مردم محلی مبنی بر سنگ شدن پلنگ آدمخوار وجود ندارد اما تخته سنگ بزرگی در انتهای غار موجود است که به شکل پلنگی عظیم الجثه در حالت خوابیده است.

یکی دیگر از جاهای بسیار دیدنی اصفهان که ملغمه‌ای از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی است روستای کویری ورزنه است. زنان این روستا بر خلاف جاهای دیگر ایران همیشه چادر سفید سر می‌کنند.

ارگ قورتان در نزدیکی ورزنه یکی از بزرگترین ارگ‌های ایران است که هنوز مردم در آن سکونت دارند و نیز تپه ماسه‌های طلایی و بکر ورزنه ارزش طی مسافت ۱۰۰ کیلومتری اصفهان تا ورزنه را دارد.

باتلاق گاوخونی در نزدیکی ورزنه قرار دارد اما یادتان باشد که برای دیدنش نروید چون در حال حاضر به خاطر بسته بودن آب زاینده رود خشک است.

فارس

حافظ، عشاق را می‌​طلبد.

بهترین مسیر برای رسیدن به مرکز استان فارس ( شیراز )، مسیر تهران، قم، کاشان، اصفهان، شهرضا، آباده، مرودشت، شیراز است به طول ۹۴۰ کیلومتر.

هرچند استان فارس به علت آثار به جا مانده از دوره پیش از اسلام و به خصوص تخت جمشید و پاسارگاد مشهور است اما بهتر است قبل از سفر به این استان با جاذبه‌های دیگر تاریخی، طبیعی و فرهنگی این خطه از ایران آشنا شد.

در ۱۳۵ کیلومتری شیراز و قبل از آنکه به مرودشت برسید در سوی چپ بزرگراه تابلویی ما را به سوی محوطه تاریخی پاسارگاد که به خاطر آرامگاه کوروش زبانزد است رهنمایی می‌کند.

هر چند تک تک بخش‌های محوطه تاریخی پاسارگاد برای تاریخ دانان و علاقه مندان میراث فرهنگی بسیار با ارزش است اما برای مخاطب عام جالب ترین قسمت این مجموعه آرامگاه کوروش است.

پیشنهاد ما این است که اگر اطلاعات دقیقی از بناهای دیگر این مجموعه ندارید پس از دیدن آرامگاه کوروش این مجموعه را ترک کنید و به سوی نقش رستم بروید.

نقش رستم در فاصله ۶۶ کیلومتری شیراز و در سوی چپ بزرگراه قرار دارد. آرامگاه ۴ تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم زمان ساسانیان، نقش برجسته ویران شده‌ای از زمان عیلامیان و بنای معماگونه کعبه زرتشت در این مکان قرار دارند.

۶ کیلومتر پس از نقش رستم به تخت جمشید می‌رسید. بازدید از تخت جمشید حداقل ۴ ساعت طول خواهد کشید. اگر زمان کافی ندارید این بازدید را روز آخر و هنگام بازگشت انجام دهید و به هیچ عنوان بدون راهنما یا کتاب راهنما اقدام به بازدید نکنید.

 به کدام شهر سفر کنیم، شیراز یا اصفهان؟

حافظیه شیراز

شهر شیراز خوشبختانه هم دارای مهمانسرا‌ها و هتل‌های سنتی خوب است و هم منزل‌های مبله برای اجاره کردن در آن پیدا می‌کنید. کافی است سری به مرکز شهر و حوالی بازار وکیل بزنید؛ بر در و دیوار شهر اعلان‌های اجاره منزل دیده می‌شود.

بازدید از مکان های دیدنی شیراز دو روز تمام طول خواهید کشید. شب‌ها را در شیراز می‌توان به زیارت شاه چراغ یا حافظ رفت، همینطور می‌توان در نزدیکی حافظیه به باغ دنیا نما رفت.

برترین سوغاتی‌ها را هم می‌توان از بازار وکیل و مخصوصا سرای مشیر تهیه کرد. در خیابان پشتی ارگ کریم خانی هم دو سه فالوده فروشی وجود دارد که نباید از قلم بیفتد.

اما جاذبه‌های تاریخی استان فارس تنها در مرودشت و شیراز خلاصه نمی‌شود. شهرستان کازرون در فاصله ۱۵۴ کیلومتری غرب شیراز بیشترین آثار به جا مانده از دوره ساسانی را در خود جا داده است؛ معبد آناهیتا ایزد بانوی آب، شهر باستانی بیشاپور که زمانی پایتخت ایران بوده و بزرگترین مجسمه دوره
 ساسانی مجسمه شاپور اول از آن جمله هستند.

می‌توان یک روز کامل از سفر خود را به آثار تاریخی و طبیعی کازرون اختصاص داد، یادتان باشد در مسیر شیراز به کازرون وقتی هنوز کمتر از ۲۵ کیلومتر از شیراز دور شده‌اید سراغ روستای رمقان و آبشار بسیار زیبای کوهمره سرخی هم می‌توانید بروید.

عمارت مرکزی باغ ارم شیراز

هرچند مشهورترین جاذبه طبیعی استان فارس آبشار مارگون است اما ما به علت ازدحام بیش از حد گردشگران بازدید از این آبشار را در تعطیلات نوروز پیشنهاد نمی‌کنیم.

شاید در مورد دریاچه‌های استان فارس هم زیاد شنیده باشید اما اگر می‌خواهید دریاچه‌ای پر آب مشاهده کنید بهتر است به تماشای دریاچه‌های استان فارس نروید در این میان دریاچه مهارلو که در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز که مبدل به دریاچه نمک شده دیدنی است و به خاطر فاصله اندکش با شیراز می‌تواند یکی از گشت‌های کوتاه اما دیدنی باشد اما اگر می‌خواهید از جاذبه‌های طبیعی فارس حسابی لذت ببرید بهتر است ۱۰۰ کیلومتر از شیراز به سوی شمال غرب بروید تا به سپیدان برسید.

بجز پیست اسکی مجهز سپیدان که دومین پیست اسکی بین المللی ایران است می‌توان در ۲۰ کیلومتری اردکان سراغ تنگ تیزاب را گرفت و کنار رودی که از کوه‌های یاسوج تا تنگ تیزاب آمده است در کمپ‌هایی که برای گردشگران مهیا شده ساعاتی بیاسایید.

اگر اهل ماجراجویی و کوهپیمایی هستید می‌توانید دیگر جاذبه‌های طبیعی و بکر فارس را جست و جو کنید جاهایی مثل تنگ دم اسب و تنگ رغز که از بی نظیرترین جاذبه‌های طبیعی ایران هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار