چه کسی آب و برق مجانی را حرام کرد؟
کد خبر: ۱۶۷۸۵۱
تعداد نظرات: ۶۲ نظر
تاریخ انتشار: 2020 January 19    -    ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به تاریخ ۲۲ بهمن ۵۷ در ماه بعد (حدود ۱۶ روز بعد)، در ۸ اسفند ۱۳۵۷، سخنگوی دولت موقتِ «بازرگان» یعنی «عباس امیر انتظام» گفته است: برای کم در آمدها، آب و برق مجانی می‌شود و بعد از این رویکرد دولت موقت، امام خمینی بیاناتی داشته اند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

چه کسی آب و برق مجانی را حرام کرد؟اختصاصی تابناک باتو؛ «محمد عرب»، معاون اسبق وزارت امورخارجه، سفیر اسبق ایران در کشور «عُمان» و اولین شهردار «قم» بعد از انقلاب اسلامی است.

 

چه کسی آب و برق مجانی را حرام کرد؟

ایشان در کتاب خاطرات خود که به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و در دسترس عموم قرار گرفته است،کسی را که «وعده آب و برق مجانی» در اول انقلاب را حرام اعلام کرد، آقای منتظری بیان نموده و در این زمینه آورده اند:

«در روزهای نخستین کار من در شهرداری قم، وضع سازمان آب شهر بسیار خراب و پل کنار «مسجد امام» را سیل برده و لوله آب قطع بود... من نزد آقای «منتظری» رفتم و گفتم: اگر بتوانیم پول آب و برق را که امام قبل از سقوط دولت قبل،گفته بود نباید پرداخت شود را از مردم بگیریم، می توانیم با این پول حقوق عقب افتاده آن ها را بدهیم و مشکل آب قم را حل کنیم. قرار شد من پیش از خطبه های نماز 10 دقیقه صحبت کنم. پس از آن آقای منتظری هم در خطبه  اعلام نمود که پرداخت پول آب و برق واجب است. از فردای آن روز مردم برای پرداخت پول آب و برق صف کشیدند و به این ترتیب ما توانستیم این مشکل را حل کنیم.»[1]

با توجه به مطالبی که ایشان در کتاب خاطرات خود بیان نموده اند بنده پرسش و پاسخ هایی را از ایشان مطرح نمودم که نیازمند مختصری معلومات قبلی است که در این فرصت به آن می پردازیم و در نهایت سخنان ایشان را در  جلسه مذکور بیان می کنیم.

لطفا به تاریخ و همچنین متنی که از سوی سخنگوی دولت موقت در اول انقلاب بیان شده، توجه نمایید!

چه کسی آب و برق مجانی را حرام کرد؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به تاریخ22 بهمن 57 در ماه بعد (حدود 16 روز بعد)، در 8 اسفند 1357، سخنگوی دولت موقتِ «بازرگان» یعنی «عباس امیر انتظام» گفته است: برای کم در آمدها، آب و برق مجانی می شود و بعد از این رویکرد دولت موقت، امام خمینی بیاناتی داشته اند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

سخنان امام بعد از تصمیم دولت موقت

 سخنان امام راجع به آب و برق مجانی برای کم در آمدها و بی بضاعت ها در سه روز پشت سر هم (نهم،دهم و یازدهم بهمن 1357) دقیقا یک روز بعد از تصمیم دولت موقت و رسانه ای شدن آن در 8 اسفند 1357 در جراید بیان شده است:

  1. در بخشی از پيام [چهارده ماده‏اى به ملت ايران درباره وضعيت كشور] ،زمان: 9 اسفند 1357/ 1 ربيع الثانى 1399 در تهران، منزل آقاى محمود بروجردى- خيابان پاسداران:

«من به دولت راجع به مجانى‏ كردن آب و برق و بعضى چيزهاى ديگر فعلًا براى طبقات كم بضاعتى كه در اثر تبعيضات خانمان برانداز رژيم شاهنشاهى دچار محروميت شده‏اند و با برپايى حكومت اسلامى به اميد خدا اين محروميت ها برطرف خواهد شد، سفارش اكيد نمودم كه عمل خواهد شد.» [2]

  1. در بخشی از سخنرانى [در جمع مردم (نتايج مبارزات ملت- تأكيد بر «جمهورى اسلامى»)]، زمان: 10 اسفند 1357/ 2 ربيع الثانى 1399، مكان: قم، مدرسه فيضيه‏:

«ما علاوه بر اينكه زندگى مادى شما را مى‏خواهيم مرفه بشود، زندگى معنوى شما را هم مى‏خواهيم مرفه باشد. شما به معنويات احتياج داريد. معنويات ما را بردند اين ها. دلخوش نباشيد كه مسكن فقط مى‏سازيم، آب و برق را مجانى‏ مى‏كنيم براى طبقه مستمند، اتوبوس را مجانى‏ مى‏كنيم براى طبقه مستمند، دلخوش به اين مقدار نباشيد. معنويات شما را، روحيات شما را عظمت مى‏دهيم؛ شما را به مقام انسانيت مى‏رسانيم. اين ها شما را منحط كردند؛ اين قدر دنيا را پيش شما جلوه دادند كه خيال كرديد همه چيز اين است. ما، هم دنيا را آباد مى‏كنيم و هم آخرت را. يكى از امورى كه بايد بشود همين معناست كه خواهد شد. اين دارايى از غنايم اسلام است و مال ملت است و مستضعفين. و من امر كرده ‏ام به مستضعفين بدهند، و خواهند داد و پس از اين هم تخفيف هاى ديگر در امور خواهد حاصل شد؛ لكن يك قدرى بايد تحمل كنيد.» [3]

  1. در بخشی از بيانات ایشان [با خبرنگار روزنامه اطلاعات (مشكل مسكن مردم)]، زمان: ساعت 30: 7 بعد از ظهر جمعه 11 اسفند 1357/ 3 ربيع الثانى 1399، مكان: قم، كتابخانه مدرسه فيضيه‏:

«هر چه زودتر بايد مشكل مسكن براى بیخانمان ها و فقراى ايران حل گردد؛ و براى هر خانواده، مسكن مورد نيازشان تأمين شود، آب و برق براى فقرا و بى‏بضاعت ها بايد مجانى‏ گردد.» [4]

اما نکته اینجا است که آقای «محمد عرب»، اولین شهردار قم پس از انقلاب در کتاب خاطرات خود گفته اند:

«من نزد آقای منتظری رفتم و گفتم: اگر بتوانیم پول آب و برق را که امام قبل از سقوط دولت قبل،گفته بود نباید پرداخت شود را از مردم بگیریم»

این تناقض را از خود ایشان در جلسه ای به تاریخ ۰۵/۲۸/ ۱۳۹۷ که با ایشان در دفتر «حزب موتلفه اسلامی» در «قم» داشتم، جویا شدم.

چه کسی آب و برق مجانی را حرام کرد؟

میرسراجی : سر بحث وعده آب و برق مجانی، همان سیلی که در قم آمد و شما شهردار بودید، از آقای آیت الله منتظری استفتاء گرفتید و گفتند که حرام است که اگر کسی نپردازد و مردم آمدند و پرداخت کردند.

این آب و برق مجانی را شما در کتاب گفته اید که «امام» گفت در حالی که الان با بررسی ها مشخص می شود که امام نگفته، اول دولت بازرگان، عباس امیر انتظام [ سخنگوی دولت موقت] که چند وقت پیش فوت کرد، اوگفته است که آب و برق مجانی است برای طبقه مستضعف. روز بعد و به تحقیق مجددا دو روز بعد هم امام در سخنرانی می گوید که تصور نکنید که  تنها می خواهیم آب و برق را برای طبقه مستضعف مجانی کنیم بلکه می خواهیم شما را از نظر معنوی هم رشد بدهیم.  لذا این حرف اصلا ثابت شده که  منسوب به امام، مستقیم نیست نه در «بهشت زهرا» گفته، نه جای دیگر.

محمد عرب: حالا من یک خواهش دارم، اگر ممکن است شما به این حساسی، شما اولین نفرید،  ممکن است که هزاران نفر این کتاب را خوانده باشند کسی توجه نکرده است. ممکن است یک یادداشتی بکنید این نکات را در بیاورید تا آن هیاتی که [گفته های من] را در تهران پیاده کرده اند آقای « صدر روحانی» (روحانی صدر) در راسشان است از  مرکز اسناد. آن ها الان خیلی فشار به ما آورده اند، می خواهند چاپ دوم کنند من آمادگی ندارم، تصحیحات آن را از ما می خواهند و می گویند اگر می خواهید نظر بدهید، تغییرات بدهید. به هر حال شما هر نظری داشتید، بدهید. ما یا به صدر روحانی(روحانی صدر) می گوییم بیاید خدمت شما، از شما بگیرد یا با شما صحبت کند یا می گیریم به آن ها می دهیم.

این که شما می گویید درست است. من وقتی شهردار قم شدم، یک روز یک مرتبه مرحوم آیت الله «ربانی اَملَشی» آقای «مومن» و آقای «طاهری خرم آبادی» سه نفری در دفتر  حزب [ جمهوری اسلامی] نشسته بودند زنگ زدند به من و گفتند: سریعا بیایید کار فوری و واجب داریم. من شهردار بودم. من بلند شدم و رفتم آنجا، گفتند که: آقای دکتر «عباسپور» وزیر آب و برق که شهید شدند، هفتاد و دوتن، گفتند که دکتر عباسپور پشت خط است منتظر شماست. گفتم با دکتر عباسپور آشنایی ندارم، با داداشش سلام علیک دارم با خودش آشنایی ندارم گفتند: خلاصه که می خواهند سازمان آب قم را شما تحویل بگیرید.

گفتم سازمان آب قم، کارش به فلک کشیده است، اقلا چهار ماه بود که حقوق نداده بودند. خیلی وضع بدی بود. اعتصاب بود، فلان بود . شعار می دادند، جلوی درش پرچم زده بودند و این ها.

 مرحوم آقای ربانی گفتند: اینی، مینی، تحویل بگیرید، پشتیبانی می کنیم. ما تحویل گرفتیم. خیلی وضع خراب بود. آن موقع که رفتم آن جا را تحویل بگیرم رییسی که آنجا بود یک آقای قمی و رفیق ما بود اول او را برداشتم. او را در اتاق کرده بودند و در را به رویش قفل کرده بودند او دیگر نمی توانست از آنجا رد شود.

بعد رفتم خدمت آقای منتظری. این شد، همان چیزی که شما می گویید، رفتم و گفتم همان طوری که اول انقلاب گفتید! نگفتم کی گفته، به ایشان گفتم گفتید  همان جور که اول انقلاب گفتید آب و برق را مجانی می کنیم تا آن حکومت سقوط بکند الان هم بگویید پول آب و برق را بدهند که این حکومت از جایش بلند شود. زد زیر خنده و گفت: عجب حرف قشنگی زدید! بعد گفت خیلی خوب، احمد آقا پسرش را صدا زد. آن روز پنج شنبه بود و فردایش جمعه [ برای سخنرانی پیش از نماز جمعه]  گفت: احمد، آقای عرب برود صحبت کند. احمد آقا گفت: آقای فلانی را از قبل دعوت کردیم به عنوان سخنران و نمی شود. اخم کرد و تشری زد و گفت خیلی خوب ده دقیقه عرب صحبت کند. کم صحبت کن! اول ده دقیقه عرب صحبت کند، موضوع را بگوید که من بتوانم رویش صحبت کنم. البته ده دقیقه من، بیست دقیقه شد. بعد هم ایشان رفت و آن حرف ها را زد (یعنی پرداخت هزینه آب و برق را واجب و عدم پرداخت را حرام اعلام کردند) و از فردایش در کل کشور صف طولانی جلوی «بانک ملی» داشتیم برای پرداخت پول آب و برق به خصوص آب. [5]

پی نوشت

[1] شیخ المعاونین ما کجاست؟ (خاطرات محمد عرب)، حسین روحانی صدر، چاپ اول، پاییز 1390 شمسی ، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران،ایران، ص 215.

[2] صحيفه امام، ج‏6، ص: 262.

[3] همان، ج‏6، ص: 273.

[4] همان،ج‏6، ص: 297.

[5] فایل صوتی این مصاحبه نزد نگارنده محفوظ است.

سید مرتضی میرسراجی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۸
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
12
182
آب و برق مجانی شد لاکن برای مسئولین، وزرا، نمایندگان مجلس، کارکنان شرکت نفت، اعضای هیات علمی دانشگاه ها
پاسخ ها
علی
| |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
واقعا؟
ناشناس
| |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
برای کمیته امدادی ها و بهزیستی ها مجانی نیست الان؟
دقت بفرما
| |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
مجانیه برادر
مجانیه
برای فرزندان عزیزان
که در خارج از کشور دارن تحصیل میکنن
زندگی میکنن
موخرن
و مینوووووووووووووووووووشن
حال میکنن
دلارها برایشان ارسال میشه و ....
ناشناس
| |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
دوستان عزیز خواهش میکنم اعضا هیئت علمی را در کنار این بزرگواران قرار ندهید. حکم بنده شش تومنه با کلی کسورات . در ۳۵ سالگی با مدرک دکترا استخدام شدم بدون یک ریال پس انداز... شایدالان حقوقم از کارمندان سایر دستگاه ها بیشتر باشه اما اصلا قابل مقایسه با نمایندگان مجلس و وزرا و فوتبالیستها و پزشکان و ... نیست. از طرفی باور بفرمایید حجم کاری ما بسیار بیشتر از یه کارمند معمولیه. خواهر خود بنده معلمه و همسرشون کارمند یکی از ادارت دولتی. هر دوی اینها شهادت میدهند که حجم کاری ما تقریبا دوبرابر آنهاست
ناشناس
| |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
لطفا اعضای هیات علمی دانشسگاههای دولتی را با مسئولین و وزرا و ... در یک مجموعه قرار ندهید. لطفا تحقیق بیشتری بکنید.
ناشناس
| |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
ضمن اینکه از حقوق اساتید دانشگاه حتی از مقدار ناچیز حق التدریس هم مالیات کسر میشه...چه برسه به اینکه آب و برق مجانی بهمون بدن :)))
ناشناس
| |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
الان 7 میلیون تومن حداقل حقوق یک کارمند وزارت خانه هست.

یک عضو هیات علمی دانشگاه دولتی حداقل ماهانه 30 میلیون و حداکثر 70 میلیون تومن حقوق میگیرد و جدای از آن خانه رایگان هم به او در خود دانشگاه میدهند و هیچ بازدهی برای کشور ندارد و از دانشجویان بیچاره بیگاری میکشد و پول طرح و پایان نامه دانشجوی بینوا را هم به جیب خود میریزد
ناشناس
| |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
دوست عزیز ۳۰ تا ۷۰ میلیون در دانشگاه دولتی؟؟؟ ما که ندیدیم. قدیمی ترین همکار ما ده تومن میگیره
استاد
| |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
من دانشیار دانشگاه هستم با حقوق ماهی هجده میلیون کی گفته حقوق ما سی میلیون و بیشتر است ضمنا آب و برق مان هم مجانی نیست
مخاطب تابناک
| |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
تابناک عزیزم از این که با مدارک و مستندات روشنگری می کنی ازت ممنونیم چه قدر پذیرفتن این مطلب روشنگرانه برای ضد انقلاب سخت است. عالی بود عالی
کامران دانشجو
| |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
استاد دانشگاه و عمدتا هیات علمی ها با مقالات و تحقیقات دانشجویان بالا می روند و حق دانشجو را ضایع می کنن نباید برای این قشر آب و برق مجانی باشه
کرفس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
5
50
پس این بود قصه
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
بله قصه بود که افراد مغرض برای ضربه زدن به کشور به دروغ اب مجانی برای همه را به امام نسبت دادن و هنوز هم دارند میزنند
ناشناس
| |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
پس اون سخنرانی تو بهشت زهرا چی بود؟؟
ناشناس
| |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
ملتی هستیم که عادت به افراط و تفریط کرده ایم اگر عده ای که مستحق و نیازمند نبودند پول آب و برق خود را می پرداختند نیازی به حکم آیت الله نبود و این همه بگو مگو نبودش تامام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
69
الان برعکس شده یعنی مردم عادی و طبقه ضعیف بیشترین مالیات و هزینه آب و برق را پرداخت میکنند و ثروتمندان و کاخ نشینان تقریبن هیچ مالیات و هزینه آب و برقی پرداخت نمیکنند.

نمونش نماینده های مجلس، وزرا و کارکنان شرکت نفت هستند که همشون در خانه ای سازمانی یا هتل های 6 ستاره با هزینه بیت المال زندگی میکنند و خانواده هاشون هم طفلکی ها کانادا ساکن هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
عده ای هستند وضعیت مالی خوبی دارند اما یارانه میگیرن
ابوالفضل
| |
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
حالا نفری 45500 انقدر زیاده؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
82
ما از زر شدن خود پشیمان گشته ایم محبتی فرموده ما را همان مس نمایید!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
ستون پنجم دشمن نظر نده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
11
17
تابی جون سپاس فراوان
تا قبل من تصور دیگری داشتم با این مصاحبه خیلی چیزها برایم معلوم شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
68
آب و برق مجانی نمی خواهیم!قیمتها و حقوقها را به همان زمان برگردانید ممنون می شویم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
91
5
سخنان حضرت امام(ره) را تقطیع کرده اند و در فضای مجازی گذاشتن اصلا امام نگفت که آب و برق را مجانی می کنیم برای همه بلکه این نظر دولت موقت بود که فقط برای کم در آمدها و بی بضاعت ها. امام هم فرمودند علاوه بر این ما معنویات شما هم بالا می بریم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
اجرا هم شد بحمدالله الان همه معنویات فوران میزنه و اب و برق کم بضاعت ها هم که مجانیه
ناشناس
| |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
حرف حساب، جواب ندارد از این هایی که منفی داده اند تعجب می کنم
ناشناس
| |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
آقا! فایل صوتی آن سخنرانی هست و برای همه قابل شنیدن.
خاکپور
| |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
انشاءالله در همین دولت اجرا می شود
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
2
58
عالی بود تابناک یادآوری خوبی بود راستش من راضی به این همه معنویات و رفاه برای خودم و جامعه نبودم فقط می تونم بگم انقلاب متشکرم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
22
13
چه عجب تابناک بعد از چند وقت یک مطلب درست و حسابی گذاشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
47
2
جنگ و تحریم و بی کفایتی دولت های بعد باعث شد این وعده محقق نشود
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
2
15
دراین عکس چرا اون در را نبستند که وسائل تو اون انباری معلوم نشه؟ باز بودن در انباری ته سالن خیلی عکس را زشت کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
انباری نیست. دفتر کاره. دقت کن.
ناشناس
| |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
حتی اگر دفتر کاره خیلی بی ریخته. به انباری خونه ما بیشترشبیه تا دفتر کار.مثلا" در این دفتر چه کارهایی انجام میشه؟
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
33
این داستان هنوز هم هست . موقع انتخابات که میشه کلی شعار میدید که اینکار رو میکنیم و ... ولی بعد از انتخابات همه چیز فراموش میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
2
30
پس شهردار قم ما را به این روز انداخت؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
فکر کنم هم شهردار و هم آقای منتظری
سروناز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
59
جان ملت هم مجانی شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
2
46
خیلی مبتدیانه ماله می کشی استاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
5
12
جالب بود
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
41
الحمدلله در اوج معنویت هستیم و اب و برق برای مستضعفان کشور رایگان است . زهی خیال باطل
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
کاشکی بنزین هم رایگان بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
4
12
پس منتظری هم نگفت، خود این آقا که شهردار بود خواست اونم که نه سواد داشت نه پول، خواست شهردار دیگه نیاد سراغش قبول کرد، پس اینجور، اینجوری با سرنوشت مردم بازی کردید، بله ، خداهست قیامت هست، فمن یعمل مثقال ذرة
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
آیا یک مرجع می تواند حکم حکومتی دال بر مجانی بودن آ ب و برق برای برخی اقشار را باطل کند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
45
.... ما، هم دنيا را آباد مى‏كنيم و هم آخرت را .... !!!!!!!!!!!!!!!!!


دست شما درد نکنه! ممنون! لطف کردید!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
واقعا هر دوتا هم کاملا آباد شد!!!!!!!!!!!!!! دست همگی شما دست اندرکاران درد نکند.
روانبخش
|
Canada
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
19
0
الان هم نسبت به خیلی از کشورهای جهان آب و برق ما ارزان تر است که در برابر آن ها مجانی به حساب میاد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
روانپریش معلومه با قیمت دلار آب و برق مجانی حساب میشه
صفری زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
14
0
نتیجه اخلاقی این موضوع :

امام خمینی نگفت آب و برق مجانیه بلکه دولت بازرگان گفت اون هم با قید افراد کم در آمد و فقیر


یه عده هم این وسط بی جنبه بازی در آوردن و با این که فقیر نبودند و بی بضاعت از دادن پول آب و برق خود داری کردن

محمد عرب شهر دار قم به آیت ا ... منتظری گفت پول آب و برق را مردم نمیدن شما کاری کنید آیت ا ... هم پرداختش رو واجب اعلام کرد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
و البته امام هم سخنان دولت بازرگان رو تایید کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
16
شما شوخی سرتون نمیشه؟ حالا یه شوخی باهاتون کردن گفتن مجانیه، به جاش 1000 برابر شده، جنبه داشته باشین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
5
چه کار ارزشمندی است که تاریخ شفاهی را ثبت کنیم
مهرداد
|
Germany
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
16
اون سخنرانی مربوط به بهشت زهرا بوده تا جایی ک اطلاع داریم و قبل از انقلاب...
دوما اینکه من از مادرم پرسیدم صراحتا گف قرار بر اب و برق مجانی بوده و حتی این موضوع رو دولت رجایی هم پیش کشیده بوده دوباره...حتی با این صراحت ک در خونه ها رو میزدن ک اب و برق و مجانی میکنیم(بهبهان خوزستان )...پس لطفا مردم رو فریب ندید...
پاسخ ها
سردار
| |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
سخنرانی بهشت زهرا در جراید اون زمان منتشر شده و فیلمش هم هست ولی این حرف گفته نشده
ناشناس
| |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
آقای مهرداد با دلیل و مدرک معتبر نظر بدهید نه این که مادرم چی گفت خاله ام چی گفت
مهرداد
| |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
جناب ناشناس انتظار داری اون زمان من بودم و دوربین ب دست فیلم میگرفتم...دارم نقل و قولی از مادرم میکنم ...یه ادم 60 و خورده ای ساله هم نیازی نیست از خودش حرف در بیاره !!!
مواسات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
8
در گذشته های نه چندان بعید روحانیت چقدر جایگاه داشته که اگر می گفته بیایید و پول آب و برق رو بدین همه جلوی بانک ملی صف میکشیدن
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
4
اساتید دانشگاه اسم خودشان و همکارشان را در تمام مقالات دانشجویان بعنوان نفر اول و دوم میزنند و کلی پول به جیب میزنند، در کنار آن کار تحقیقاتی میگیرند و دانشجو انجام میده و علاوه بر اینها پول بابت اتمام پروژه های دانشجویان میگیرند، راحت ماهی ۲۰ میلیون علاوه بر مزایای غیر نقدی( مسکن ارزان ، وام بدون سود خودرو و..) هم دریافت میکنند. البته به گرد پای جراح های پزشکی نمیرسند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
0
8
سخراني تاريخي حضرت امام در بهشت زهرا بوده و خودم از رسانه ملي شنيدم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
3
6
بیان آب و برق مجانی از سر سادگی و دلسوزی و عدم آشنایی با مدیریت کشور بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
0
1
قیمت هارابرگردونندمثل اول آب وبرق مجانی نمی خواهیم.اگه پارتی بازی نباشه .یک عده آقازاده ها هم ریاست نکنند مملکت به یک جایی می رسه...
محمد احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
0
0
مجانی باعث اصراف فراوان میشه طرف زمین کشاورزی را با اب تصفیه شده ابیاری میکند کشور خشک و کم ابی داریم ببینید عقلتون چی میگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار