خسارت ۱۵۰میلیون دلاری هواپیمای اوکراینی
کد خبر: ۱۶۷۷۶۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2020 January 12    -    ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱
معاون بیمه مرکزی اعلام کرد: خسارت ناشی از ساقط شدن هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ اوکراین بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده که با توجه به مشخص بودن مقصر، در نهایت با توافق بین دولت ایران و اوکراین در مورد نحوه پرداخت، این خسارت از سوی دولت ایران پرداخت خواهد شد، اما این رقم از سوی شرکت‌های بیمه ایرانی پرداخت نمی‌شود.

جهانگیری معاون بیمه مرکزی درباره جزئیات پرداخت خسارت ناشی از ساقط شدن هواپیمایی بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ اوکراین توضیحاتی را درباره برآورد خسارت مسافران، هواپیما و نحوه پرداخت آن ارائه کرد.

به گفته وی، هواپیمای بوئینگ نو مدل ۸۰۰-۷۳۷ حدود ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد، اما هواپیمای که ساقط شد حدود سه سال کار کرده بود که ارزش آن تا ۷۰ میلیون دلار برآورد شده است، در نتیجه خسارتی که باید بابت بدنه این هواپیما پرداخت شود ۷۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

معاون اتکای بیمه مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر بیمه‌نامه اوکراینی در اختیار نیست که مشخص شود خسارت مسافران و خدمه دقیقا چه مبلغی است؟ گفت: براساس آن چه در بیمه‌های بین المللی تحت پوشش قرار می‌گیرد، برای بار هر مسافر حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار برآورد می‌کنند.

خسارت ۱۵۰میلیون دلاری هواپیمای اوکراینی

وی در مورد خسارت بیمه‌ای هر مسافر نیز توضیح داد: برای مسافران هر نفر ۱۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار SDR پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود که این رقم باید در بیمه نامه اوکراینی مشخص شود که برای مسافران این هواپیما چقدر بوده است.

جهانگیری ادامه داد: هر SDR که متشکل از ارزهای اصلی از جمله یورو ، دلار و ین است که برابر با ۱.۳ دلار می‌شود. براین اساس اگر برای هر مسافر کف رقم تعیین شده یعنی ۱۰۰ هزار دلار در نظر بگیریم این رقم در ۱.۳ دلار ضرب می‌شود و خسارت آن محاسبه خواهد شد. این در حالی است که برای خدمه و خلبان معمولا رقمی بالاتر از ۲۵۰ هزار دلار پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

جهانگیری گفت: با توجه به برآورده‌های اولیه پیش بینی می‌کینم که حدود ۲۴ میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار باشد و ۷۰ میلیون دلار هم خسارت بدنه خواهد بود که در مجموع حداقل ۱۰۰ میلیون دلار است که ممکن است با توجه به بیمه‌نامه اوکراینی این رقم تغییر کند و تا ۱۵۰ میلیون دلار نیز برسد.

هزینه ثالث بسیار پائین است

وی در مورد اینکه برآورد خسارت در برخی اخبار بسیار بالاتر بوده و میلیاردی هم عنوان می‌شود، تاکید کرد: هزینه‌ها هواپیما، خدمه و مسافر بر اساس مقررات بین المللی مشخص است که آن را تا حداکثر ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کرده‌ایم، ولی بخش سنگین خسارت مربوط به هزینه بیمه ثالث است که در مورد بوئینگ ساقط شده در ایران با توجه به اینکه در منطقه‌ای اصابت نکرده که مسکونی، کارخانه یا محلی با هزینه‌های بالا باشد در نهایت خسارت ثالث بسیار پائین بوده که البته باید کارشناسی شود. هزینه ثالث زمانی بالا رفته و خسارت را سنگین می‌کند که مثلا هواپیما به پالایشگاه، نیروگاه و یا شهرک صنعتی و ... برخورد کرده باشد.

خسارت را دولت ایران پرداخت می‌کند

معاون اتکایی بیمه مرکزی در ادامه در مورد شرایط پرداخت خسارت حداقل ۱۰۰ میلیون دلاری برآورد شده توضیح داد که اگر این هواپیما سقوط کرده بود آن گاه شرکت‌های بیمه اوکراینی که هواپیما را بیمه کرده بودند مسئولیت پرداخت خسارت را برعهده داشتند که بعد از پرداخت آن را از بیمه‌های اتکایی خود دریافت می‌کردند، اما اکنون شرایط متفاوت است و با توجه به این که هواپیما ساقط شده و مقصر آن مشخص است باید دولت ایران این خسارت را پرداخت کند.

جهانگیری با بیان اینکه خسارت برآورد شده را دولت ایران می‌پردازد، گفت: نحوه پرداخت آن به توافق بین دو دولت ایران و اوکراین برمی‌گردد؛ به طوری که ممکن است توافق کنند ایران رقم مربوط به خسارت مسافران را به طور مستقیم به آنها بپردازد و خسارت هواپیما و خدمه را به شرکت هواپیمایی اوکراینی پرداخته و خود شرکت آن را بپردازد، اما راه دیگر این است که تمام مبلغ را دولت ایران در اختیار شرکت هواپیمایی قرار دهد تا این شرکت خسارت مربوط به مسافران، خدمه و هر آنچه وجود دارد را توزیع کند.

فقط بیمه مسافر ایرانی بود که آن هم پرداخت نمی‌شود

وی در رابطه با این که گفته شده بود که شرکت‌های بیمه ایران نیز خسارت تعهد شده را پرداخت خواهند کرد، گفت: با توجه به این که در روزهای ابتدایی مشخص نبود که دقیقا چه خسارتی وارد شده و چه بیمه‌ای از سوی ایران صادر شده است، این موضوع مطرح شد که خسارت‌های تعهد شده پرداخت می‌شود، اکنون بعد از بررسی‌ها مشخص شد فقط سرنشینان بیمه مسافر در یک بیمه‌گذار ایرانی بودند که آن هم با توجه به این که هواپیما از مرز خارج نشده بود، پرداخت آن انجام نخواهد شد.

گفتنی است؛ یک فرورند هواپیمای مسافری بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین صبح روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه سقوط کرده بود که در ادامه مشخص شد این هواپیما در اثر خطای انسانی از سوی پدافند هوایی مورد اصابت قرار گرفته است.

۱۷۶ مسافر و خدمه در این هواپیما بودند که اکثر آنها ایرانی و مابقی از کشورهای دیگر بودند که تهران را به مقصد کی‌یف ترک کرده بودند اما در حوالی پرند دچار حادثه شدند و جان باختند.

ایسنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
0
5
اولش پيش خود گفتم چرا بايد از بيت المال پرداخت بشه؟؟؟
بعد با اندكي تأمل دريافتم كه حساب شخصي مقصرين اين حادثه هم همون حساب بيت المالِ..
خدايا تو كجايي دقيقا؟ كجايي ... كجايي....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
0
4
اکنون بعد از بررسی‌ها مشخص شد فقط سرنشینان بیمه مسافر در یک بیمه‌گذار ایرانی بودند که آن هم با توجه به این که هواپیما از مرز خارج نشده بود، پرداخت آن انجام نخواهد شد.!!!
خیلی آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
0
2
احتمال زیاد اگر بیمه عمر جایی نباشند ضررکردن وبه خانوادشون چیزی نخواهد رسید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
0
2
واقعا خدایا به ایران هم سری بزن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
0
2
من يادمه براي حادثه لاكربي امريكا از ليبي بيش از يك ميليارد دلار خسارت دريافت كرد اين رقمهايي كه شما ميفرماييد كمي عجيب به نظر ميرسه . تازه با تغيير مسير خطوط هوايي دنيا از آسمان ايران روزانه ميليونها دلار ضرر ميكنيم .و ....
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار