پیوند کبد از اهداکننده زنده در مشهد انجام شد
کد خبر: ۱۶۷۶۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 January 11    -    ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
عمل جراحی پیوند کبد از اهدا کننده زنده برای نخستین‌بار در شمال شرق کشور توسط تیم پیوند کبد و پانکراس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موفقیت انجام شد.

رییس تیم پیوند کبد و پانکراس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این پیوند طی روزهای اخیر بر روی یک دختر ۹ ساله مبتلا به تومور کبدی انجام شد و نیمه چپ کبد پدر وی در یک جراحی پیچیده جدا و به دختر پیوند شد.

دکتر محسن علی‌اکبریان افزود: در این پیوند کبد به علت عود بیماری و موثر نبودن شیمی درمانی، هیچ راهی جز پیوند کبد وجود نداشت لذا پدر دختربچه داوطلب شد تا قسمتی از کبد خود را به فرزندش اهدا کند.

این پزشک فوق تخصص کبد گفت: این جراحی یکی از سخت‌ترین جراحی‌هاست که نیاز به دو تیم مجرب جدا کننده کبد و پیوند زننده کبد دارد.

دکتر علی اکبریان افزود: کبد قابلیت بازسازی دارد به طوری که بین یک تا شش هفته کبد ناقص هم در فرد گیرنده و هم در فرد اهدا کننده تبدیل به کبد کامل می‌شود.

وی ادامه داد: اولویت پیوند کبد از بیمار مرگ مغزی است و اگر شرایط در این زمینه مهیا نباشد و از طرفی شرایط بیمار بحرانی باشد از اهداکننده زنده انجام می‌شود که حتما باید خویشاوند درجه یک بیمار باشد.

رییس تیم پیوند کبد و پانکراس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: جراحی پیوند کبد از اهداکننده زنده پیش از این در شیراز و تهران انجام شده بود اما در مشهد برای نخستین بار صورت گرفت.

واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با افزون بر ۹ هزار دانشجو و ۲۳ هزار کارمند بهداشتی و درمانی هم‌اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

منبع: ایرنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
0
6
زنده باد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار