ترشحات قهوه‌ای قبل و بعد از پریود چیست؟
کد خبر: ۱۶۷۵۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 January 11    -    ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
از وقتی که به سن پریود رسیده‌اید احتمالا همیشه به شما گفته‌اند خونریزی‌های پریود قرمز هستند و شاید هرگز در مورد ترشحات قهوه‌ای رنگ بعد از پریود (یا قبل از آن) که در واقع بخشی از پروسه‌ی قاعدگی است چیزی به شما نگفته باشند. ترشحات قهوه‌ای رنگ قبل و بعد از پریودتان را می‌توانید ناشی از هورمون‌های‌تان بدانید. ترشحات قهوه‌ای نتیجه‌ی خونی هستند که آنقدر در معرض اکسیژن قرار گرفته‌اند که تغییر رنگ داده‌اند.

ترشحات قهوه‌ای قبل و بعد از پریود چیست؟

ترشحات قهوه‌ای قبل و بعد از پریود چیست؟ «تابناک با تو»؛ آیا شما هم ترشحات قهوه‌ای قبل یا بعد از پریود را تجربه کرده‌اید؟ از وقتی که به سن پریود رسیده‌اید احتمالا همیشه به شما گفته‌اند خونریزی‌های پریود قرمز هستند و شاید هرگز در مورد ترشحات قهوه‌ای رنگ بعد از پریود (یا قبل از آن) که در واقع بخشی از پروسه‌ی قاعدگی است چیزی به شما نگفته باشند. این ترشحات قهوه‌ای رنگ چه هستند؟

علت ترشحات قهوه‌ای قبل و بعد از پریود چیست؟

ترشحات قهوه‌ای قبل و بعد از پریود چیست؟

ترشحات قهوه‌ای رنگ قبل و بعد از پریودتان را می‌توانید ناشی از هورمون‌های‌تان بدانید. ترشحات قهوه‌ای نتیجه‌ی خونی هستند که آنقدر در معرض اکسیژن قرار گرفته‌اند که تغییر رنگ داده‌اند. این اتفاق به چند دلیل می‌تواند روی بدهد.
طی سیکل قاعدگی شما، دیواره‌ی رحم رشد می‌کند و ضخیم می‌شود تا از بارداری که ممکن است روی بدهد حمایت کند. اگر یک تخمک بارور به دیواره‌ی نرم و مخملی رحم بچسبد، می‌تواند دریافت مواد مغذی برای رشد را دریافت کند. اما اگر تخمک باروری وجود نداشته باشد (باردار نباشید)، دیواره‌ی رحم‌تان فرو می‌ریزد و از طریق واژن‌تان دفع می‌شود.

ترشحات قهوه‌ای قبل از یک پریود معمولا فقط به دلیل کمی خونریزی است. اگر کمی از دیواره‌ی رحم‌تان قبل از شروع واقعی پریود فروبریزد، ممکن است کمی زمان ببرد تا این خون راهش را به طرف دهانه‌ی واژن‌تان پیدا کرده و از آن خارج شود، در نتیجه زمان بیشتری برای ترکیب با اکسیژن دارد. اکسیژن طی یک فرایند شیمیایی یه نام اکسیداسیون می‌تواند رنگ قرمز خون را به قهوه‌ای تبدیل کند.

این خون قهوه‌ای رنگ در مسیر خود به سمت خروج از واژن، با ترشحات معمول‌تان ترکیب می‌شود که ترکیبی از ترشحات رحمی و مایعات و سلول‌های واژینال است. نتیجه‌ی نهایی اینکه به نظر می‌رسد شما ترشحات قهوه‌ای رنگی دارید.
سپس وقتی که خونریزی‌های سنگین پریودتان شروع می‌شود و خون با سرعت بیشتری جریان پیدا می‌کند، بیشتر به قرمزی می‌زند، زیرا دیگر فرصت چندانی برای ترکیب شدن با اکسیژن ندارد.

در مورد ترشحات قهوه‌ای رنگ بعد از پریود نیز همین مسئله وجود دارد. مقداری از خون باقی مانده ممکن است زمان بیشتری برای طی کردن مسیرش تا دهانه‌ی واژن داشته باشد، در نتیجه با اکسیژن ترکیب می‌شود و قهوه‌ای و مانده به نظر می‌رسد، اما در واقع جای نگرانی ندارد.

ترشحات قهوه‌ای قبل و بعد از پریود چیست؟

ترشحات قهوه‌ای رنگی که ربطی به قبل یا بعد از پریود ندارند چطور؟

ترشحات قهوه‌ای که قبل یا بعد از پریود نیستند نیز به معنی کمی خونریزی در رحم هستند که در میانه‌ی سیکل قاعدگی‌تان روی می‌دهند. این ترشحات در این زمان می‌توانند چند دلیل داشته باشند:

ترشحات قهوه‌ای رنگ در اثر تنظیم پریود بعد از شروع مصرف نوعی جدید از قرص‌های ضد بارداری

مثلا ترشحات قهوه‌ای رنگ می‌تواند بخشی طبیعی از تنظیم پریود بعد از شروع مصرف نوعی جدید از قرص ضد بارداری باشد. برخی از افراد طی دوره‌ی تخمک گذاری در میانه‌ی سیکل قاعدگی خود دچار لکه بینی می‌شوند که ممکن است قهوه‌ای به نظر برسد؛ و اگر اخیرا استفاده از قرص ضد بارداری را که تخمک گذاری را سرکوب می‌کند متوقف کرده باشید، این ترشحات می‌توانند شما را متعجب و غافلگیر کنند.

ترشحات قهوه‌ای رنگ در اثر پولیپ رحم و پولیپ دهانه رحم

پولیپ‌های دهانه رحم (توده‌ای است که بر روی دهانه رحم رشد می‌کند و معمولا غیرسرطانی است) و پولیپ‌های رحم (توده‌ای که در حفره‌ی رحم رشد می‌کند و بیشتر اوقات غیرسرطانی است) می‌توانند بین پریود‌ها ایجاد لکه بینی کنند.

ترشحات قهوه‌ای رنگ در اثر سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز که یک عارضه‌ی شایع هورمونی است نیز می‌تواند سبب خونریزی بین پریود‌ها شود که البته با علائم دیگری مانند رشد اضافی مو‌های زائد نیز همراه است.

ترشحات قهوه‌ای قبل و بعد از پریود چیست؟

ترشحات قهوه‌ای رنگ علامتی اولیه از بارداری

در برخی موارد، ترشحات قهوه‌ای رنگ حتی می‌تواند علامتی اولیه از بارداری باشد. به این خونریزی، خونریزی لانه گزینی می‌گویند که به صورت لکه بینی‌هایی در یک تا دو هفته بعد از چسبیدن تخمک بارور به دیواره‌ی رحم روی می‌دهد؛ بنابراین اگر چنین حالتی دارید و بعد از آن نیز پریود نشده‌اید (یا اینکه خونریزی بسیار سبُکی داشتید) و فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، برای بررسی به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات قهوه‌ای رنگ در اثر اختلالات هورمونی در سیکل قاعدگی

ترشحات قهوه‌ای می‌توانند علامت یک اختلال هورمونی باشند. استروژن به تثبیت مخاط اندومتر کمک می‌کند. اگر شما استروژن بسیار کمی در بدن‌تان داشته باشید، مخاط اندومتر‌تان در زمان‌های متفاوتی طی سیکل می‌تواند ریزش کند. در نتیجه ممکن است لکه بینی‌های قهوه‌ای یا خونریزی‌های غیر معمول دیگری را تجربه کنید. استروژن کم می‌تواند سبب عوارض زیر نیز بشود:

* گُرگرفتگی
* بیخوابی
* نوسانات خلقی یا افسردگی
* مشکل در دقت و تمرکز
* عفونت‌های مجاری ادراری
* افزایش وزن

ترشحات قهوه‌ای رنگ در اثر اندومتریوز

اندومتریوز عارضه‌ای است که در آن دیواره‌ی رحم در جایی خارج از رحم رشد می‌کند. این عارضه می‌تواند درد، پریود‌های سنگین یا لکه بینی بین پریود‌ها ایجاد کند. دیواره‌ی فروریخته‌ی رحم اگر راهی برای خروج از بدن پیدا نکند، داخل بدن گیر افتاده و می‌تواند درد شدید، ترشحات قهوه‌ای و مشکلات باروری ایجاد نماید. سایر علائم اندومتریوز شامل موارد زیر می‌شود:

* نفخ
* تهوع
* خستگی
* یبوست
* اسهال
* ادرار کردن با درد
* درد هنگام رابطه جنسی

ترشحات قهوه‌ای رنگ از عوارض پیش از یائسگی

ترشحات قهوه‌ای قبل و بعد از پریود چیست؟

در ماه‌ها وسال‌های پیش از یائسگی بسیاری از خانم‌ها علائمی از خود نشان می‌دهند که می‌تواند در دهه‌ی ۴۰ زندگی‌شان باشد. دوره‌ی پیش از یائسگی با نوساناتی در سطح استروژ شناخته می‌شود که می‌تواند خونریزی نامنظم و لکه بینی به رنگ قهوه‌ای، صورتی یا قرمز ایجاد کند. سایر علائم پیش از یائسگی شامل موارد زیر می‌شوند:

* گُرگرفتگی
* بیخوابی
* تحریک پذیری عصبی و سایر تغییرات خلقی
* خشکی واژینال یا بی‌اختیاری ادرار
* تغییر در تمایلات جنسی

ترشحات قهوه‌ای رنگ ربطی به سرطان ندارد؟

بعد از رسیدن به یائسگی، لکه بینی یا خونریزی بین پریود‌ها یا بعد از رابطه جنسی، از هر رنگ و شکلی، یکی از شایع‌ترین علائم سرطان اندومتر است. ترشحات غیرمعمول واژن نیز یکی از علائم سرطان دهانه رحم است. علائمی فراتر از ترشحات معمولا بروز نمی‌کنند تا زمانی که دیگر سرطان پیشرفت کرده است. علائم سرطان پیشرفته شامل موارد زیر می‌شود:

* درد ناحیه لگن
* احساس توده در شکم
* کاهش وزن
* خستگی مستمر
* مشکل در تخلیه ادرار
* تورم پا‌ها

ترشحات قهوه‌ای قبل و بعد از پریود چیست؟

چکاپ‌های منظم پزشکی، کلید تشخیص زودهنگام سرطان و در پیش گرفتن درمان به موقع است.

چه زمانی باید بابت ترشحات قهوه‌ای خود به پزشک مراجعه کنید؟

اگر همیشه قبل و بعد از پریودتان ترشحات قهوه‌ای دارید، نگران نباشید؛ مشکلی در سلامتی‌تان وجود ندارد.
به طور کلی ترشحات قهوه‌ای رنگ علامت خطرناکی نیستند و شما می‌توانید این ترشحات را شواهدی از یک پروسه‌ی شیمیایی طبیعی تلقی کنید.

اما اگر ترشحات قهوه‌ای پدیده‌ای تازه برای‌تان هستند، می‌توانید آن را علامتی هشداردهنده بدانید که نیاز به مراجعه به پزشک دارد، خصوصا اگر بین پریودهای‌تان روی بدهد.

به طور کلی اگر نگران هستید یا حتی فقط کنجکاوید، نگرانی‌تان را با پزشک متخصص زنان‌تان مطرح کنید. او می‌تواند به شما کمک کند واژن و رحم‌تان را بهتر بشناسید و آگاه بودن همیشه چیز خوبی است.

منبع: برترینها

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
0
این مطالب آموزش بهداشت جنسی باید بیشتر بشه تا بخاطر ناآگاهی آسیب نبینن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار