مرزهای سرّی که درباره‌شان کمتر شنیده اید!
کد خبر: ۱۶۷۵۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 January 11    -    ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
لسوتو کشور کوچکی است، داخل شهری که از آن بزرگتر است؛ در جنوب آفریقا. ساکنان آن دو میلیون نفر هستند. این کشور عضو سازمان ملل متحد است و در کنار کشور‌های مغرب و سوازیلند سومین کشور آفریقایی است که پادشاه بر آن حکمرانی می‌کند. کوه‌های سر به فلک کشیده یک‌سوم مساحت این‌کشور را در برگرفته‌ است.

مرزهای سرّی که درباره‌شان کمتر شنیده اید!اختصاصی «تابناک باتو» ـ مرز‌ها حدّفاصل بین کشور‌ها را شکل می‌دهند و واضح و آشکارند. اما شرایط در برخی مناطق دنیا متفاوت است، برخی کشور‌ها در ضمن کشور‌های دیگر قرار گرفته‌اند که شاید پیشتر درباره آن‌ها نشنیده باشید.

۱. سان مارینو San Marino: منطقه‌ای کوهستانی و ایتالیا از هر طرف آن را احاطه کرده ‌است. پنجمین کشور کوچک جهان و سومین کشور کوچک اروپاست. این ‌کشور تاریخی غنی دارد و یکی از قدیمی‌ترین جمهوری‌های دنیا به شمار می‌رود. به دلیل داشتن مناظر طبیعی شگفت‌انگیز، جاذبه گردشگری نیز به شمار می‌رود و در آن ساختمان‌های کلاسیک قدیمی وجود دارد تا جایی که گمان می‌کنید در اروپای قرون‌وسطا به سر می‌برید.

مرزهای سرّی که درباره‌شان کمتر شنیده اید!

۲. لِسوتو Lesotho: لسوتو کشور کوچکی است، داخل شهری که از آن بزرگتر است؛ در جنوب آفریقا. ساکنان آن دو میلیون نفر هستند. این کشور عضو سازمان ملل متحد است و در کنار کشور‌های مغرب و سوازیلند سومین کشور آفریقایی است که پادشاه بر آن حکمرانی می‌کند. کوه‌های سر به فلک کشیده یک‌سوم مساحت این‌کشور را در برگرفته‌ است.

مرزهای سرّی که درباره‌شان کمتر شنیده اید!

۳. اقلیم کالینینگراد Kaliningrad Oblast: منطقه کوچکی بین لهستان و لیتوانی در دریای بالکان قرار گرفته ‌است. روی نقشه کشوری مستقل به نظر می‌رسد، اما در واقع اقلیمی تابع روسیه می‌باشد. از نظر تاریخی وابسته به آلمان بوده، ولی پس از شکست در جنگ‌ جهانی ‌دوم استالین آن را به شوروی ضمیمه کرد. موقعیت آن غیرعادی و تلفیقی از معماری سوررئال از ساختمان‌های عصرآلمانی و مهندسی معماری شوروی است که کالینینگراد را به مقصد متمایزی برای سفر تبدیل می‌کند.

مرزهای سرّی که درباره‌شان کمتر شنیده اید!

۴. جبل الطارق Gibraltar: یک قطعه کوچک زمین در منتهی‌الیه اسپانیاست، ولی تابع اسپانیا نیست، بلکه وابسته به انگلستان است. این‌ تکه کوهستانی کوچک با دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس از سه طرف احاطه شده و بر تنگه‌ای به همین نام مُشرف است. در سال ۱۷۰۴ میلادی، انگلستان، هلند و اتریش جنگی را علیه اسپانیا و فرانسه سازماندهی کردند و انگلستان به موجب آن به جبل طارق استیلا یافت و در سال ۱۷۱۴ میلادی، اسپانیا به نفع انگلستان از آن چشم پوشید. مساحت آن ناچیز است، به طوری که هر وقت هواپیما تیک‌آف می‌کند، جاده منتهی به جبل طارق بسته می‌شود، چون جاده جبل طارق باند هواپیماست.

مرزهای سرّی که درباره‌شان کمتر شنیده اید!

۵. سئوتا و مِلیلا Melilla and Ceuta: دو شهر اسپانیایی که با مغرب مرز مشترک دارند و ادّعا می‌شود جزئی از خشکی‌های مغرب است، این‌دو شهر برای مدتی طولانی نقطه‌ای نظامی و تجاری بود که اروپا را به آفریقا متّصل می‌کرد. در حال حاضر ساکنان مالیات پرداخت نمی‌کنند و تا حدودی خودمختار اداره می‌شوند. دو شهر آمیخته‌ای از فرهنگ‌ها، زبان‌ها و ادیان هستند و تنها وجود رسمی اروپا می‌باشد که آفریقا را ترک نکرده است.

مرزهای سرّی که درباره‌شان کمتر شنیده اید!

۶. کامپیون ایتالیا Campione d'Italia: این‌ شهر کوچک از شرایط خوبی در سوئیس برخوردار است، می‌توانید در آنجا از یورو و یا فرانک سوئیس استفاده کنید و مرسولات خود را یا با کد پستی ایتالیایی یا سوئیسی ارسال و دریافت نمایید. ممکن است به پلیس احتیاج پیدا کنید، می‌توانید با ایتالیا تماس بگیرید. برای خدمات آتش نشانی و اورژانس هم می‌توانید از سوئیسی‌ها درخواست کمک کنید. می‌توانید بدون پرداخت مالیات، امور مالی خود را پیش ببرید.

مرزهای سرّی که درباره‌شان کمتر شنیده اید!

۷. رابرتس واشنگتن Point Roberts Washington: رابرتس شبه جزیره و جزء کوچکی از ایالات متحده ‌است و می‌توانید از خاک کانادا به آنجا برسید. اما چگونه ممکن است؟ وقتی معاهده مرز‌ها بین ایالات متحده و کانادا در سال ۱۸۴۶ میلادی امضا شد، این نقطه در مفاد معاهده بررسی نشد و مغفول ماند.

مرزهای سرّی که درباره‌شان کمتر شنیده اید!

۸. بارل هرتوگ و بارل ناسو Baarle_Hertog_Baarle_Nassau: این‌منطقه بین بلژیک و هلند تقسیم شده، نکته جالب وقتی است که در جستجوی مرز‌ها برمی‌آیید، بلژیک کجاست؟ هلند کجاست؟ باید گفت، ۲۶ بخش در سراسر این‌شهر وجود دارد که بلژیک و هلند را از هم جدا می‌کند. تصوّرش را کنید نیمی از ساختمان در بلژیک و نیمی دیگر در هلند است و محله‌های آن دو با هم تداخل و هم‌پوشانی دارند.

مرزهای سرّی که درباره‌شان کمتر شنیده اید!

۹. نحوة Nahwa: یک روستای عمانی که در اراضی امارات متحده عربی قرار گرفته و مشرف بر دریاست.

مرزهای سرّی که درباره‌شان کمتر شنیده اید!

۱۰. داهالا خاگربری Dahala khagrabari: این عجیب‌ترین نوع مرز در جهان تا سال ۲۰۱۵ میلادی بوده است. با وجود حل و فصل آن، داهالا خاگربری قطعه کوچکی از هند در داخل بخشی از بنگلادش بود و بخش‌هایی از هند نیز در بنگلادش قرار داشت. به طور کلی بنگلادش ۱۰۶ جزء از هند را داخل خود داشت و هند نیز ۹۲ قطعه زمین از بنگلادش را دربرگرفته‌بود. در سال ۲۰۱۵ معاهده‌ای امضا و به موجب آن این تداخل اقلیمی عجیب برطرف شد.

مرزهای سرّی که درباره‌شان کمتر شنیده اید!

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
2
10
مرز بلژیک و هلند و اکثر نقاط مرزی در اروپا و مرز بین آمریکا و کانادا رو ببینید مردم آزادانه و بدونه هیچ محدودیتی میتونن بین کشورها رفت و آماد داشته باشند

اون وقت نقاط مرزی در خاورمیانه و آفریقا و اکثر کشورهای آسیایی رو ببینید که اگر به اونها نزدیک بشید اگر جان خود را از دست ندهید حتمن اموالتون رو سرقت میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار