علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در تازه ترین اظهارات درباره فرایند بررسی علت سقوط هواپیمای بویینگ ۷۳۷ و شایعات پیرامون شلیک سامانه پدافندی به این هواپیما اظهار داشت: رسیدگی به این سانحه بر اساس ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) و انکس ۱۳ آن در ایران انجام می شود.
وی افزود: همچنین طبق قوانین بین المللی، کشور بهره بردار هواپیما که در این سانحه کشور اوکراین بوده موظف به همکاری با ایران است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از فرانسه به عنوان کشور سازنده موتور هواپیمای سقوط کرده و آمریکا به عنوان کشور طراح هواپیما نیز دعوت کرده ایم تا در نشست های بررسی سانحه حضور داشته باشند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: اوکراین و فرانسه نمایندگان خود را معرفی کرده اند. تیم اوکراینی صبح امروز به تهران آمد و امروز جلساتی داشتیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بازدیدهای کارشناسی از فردا با حضور کارشناسان و نمایندگان اوکراین آغاز می شود، ادامه داد: ما در ایران توانایی بازخوانی جعبه سیاه را داریم؛ ضمن اینکه از اوکراینی ها نیز کمک می گیریم. بازخوانی جعبه سیاه چیز پیچیده ای نیست.
جعبه سیاه را بازخوانی میکنیم
وی افزود: امکان دارد جعبه سیاه کمی صدمه خورده باشد و مصممیم آن را خودمان بازخوانی کنیم. اما وظیفه ای نداریم جعبه سیاه را به کشور دیگری بدهیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره احتمال برخورد موشک اظهار کرد: مسیرهای هوایی همگی بین المللی هستند. ضمن اینکه در همان لحظه ۸ تا ۹ پرواز در حال انجام بود و ۱۰ها هواپیما در حال پرواز در ارتفاع ۱۰ هزار پایی بودند. چگونه پدافند هوایی موشکی با ارتفاع ۸ هزار پا در چنین شرایطی شلیک می کند؟
عابدزاده یادآور شد: هواپیما تنها ۵ دقیقه در آسمان بود و دو دقیقه قبل از سقوط اجازه ارتفاع ۲۱ هزار پایی از طریق اپروچ فرودگاه مهرآباد به این هواپیما داده شد.
مهر