سفر به دور دنيا در چهار ساعت
کد خبر: ۱۶۷۲۰
تاریخ انتشار: 2015 November 03    -    ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
شرکتی انگلیسی در تلاش است تا جت مافوق‌صوتی تولید کند که می‌تواند در عرض چهار ساعت به هرنقطه‌ای از جهان سفر کند.

براساس گزارش ساينس‌الرت، پروژه اسكاي‌لون شركت Reaction Engines اين هفته با اعلام مشاركت شركت دفاعي و هوافضاي BAE كه قرار است پشتيباني مالي توليد اين جت مافوق صوت را به عهده داشته باشد، به علاوه پشتيباني مالي دولت انگلستان، قدمي بزرگ به سوي واقعي شدن برداشت.

با وجود اين پشتيباني‌هاي مالي شركت Reaction Engines مي‌تواند مدلي كاملا جديد از موتور فضايي خود با نام SABRE را تا سال 2020 تكميل سازد، تست‌هاي اين موتور نيز از پنج سال ديگر آغاز خواهند شد.

به لطف همين موتور جت است كه اسكاي‌لون مي‌تواند سفرهاي هوايي را با سرعتي باورنكردني عملي سازد، البته فعلا در حد تئوري. اين موتور از دو حالت عملكرد برخوردار است تا بتواند هواپيما را در يك مرحله مستقيم به فضا راهي كند. در حالت تنفسي،‌موتور اكسيژن هوا را از ميان اتمسفر مكيده و آن را به همراه هيدروژن مايع در مخزن احتراقي راكت مي‌سوزاند. زماني كه هواپيما به خارج از اتمسفر زمين رسيد، موتور به حالت معمولي راكت تغيير وضعيت پيدا مي‌كند و سوختش را از اكسيژن مايع درون هواپيما تامين مي‌كند.

يكي از محوري‌ترين نو‌آوري‌هاي در سيستم موتور خنك‌كنندگي آن است. موتور از مبدل فوق سبك حرارتي بهره برده است كه 100 برابر سبك‌تر از نمونه‌هاي موجود بوده و مي‌تواند دماي هواي به شدت داغ را در كمتر از يك و يك صدم ثانيه از هزار درجه سلسيوس به منفي 150 درجه برساند.

به گفته سازندگان اين موتور،‌هواپيمايي كه به اين موتور جديد مجهز باشد مي‌تواند در وضعيت توقف كامل در فرودگاه به سرعتي پنج برابر سرعت نور دست يابد. پس از آن موتور به حالت راكت تغيير وضعيت داده و سرعت را به شتاب مداري مي‌رساند، يعني 25 بار بيشتر از سرعت صوت.

اگرچه سرعت‌هايي كه به اين هواپيما نسبت داده شده درحال حاضر كاملا نظري هستند، سرمايه‌گذاري‌هاي جديد از سوي دولت بريتانيا و شركت BAE به شركت Reaction زمينه لازم براي توسعه علوم راكتي‌اش را خواهد‌داد.

همشهری آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار