تاریخ انتشار: 2020 January 08    -    ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸

بهترین تصاویر ارسالی از فضا در سال ۲۰۱۹به گزارش «تابناک با تو»؛ در سال ۲۰۱۹ ماموریت‌های فضایی بزرگ و خطیری انجام شد که حاصل آن‌ها برخی تصاویر شگفت‌انگیز از منظومه شمسی بوده است. همین‌طور، برخی از تلسکوپ‌های قدرتمند زمین آموزش دیدند برخی سوژه‌ها و جذابیت‌های فضا را عکس‌برداری کنند.

در سال ۲۰۱۹ عکس‌های زیبا و تعجب‌برانگیز زیادی از شگفتی‌های آسمان به دست ما رسیده است که انتخاب بهترین تصاویر را بسیار سخت می‌کند. ۷ تصویر برتر سال ۲۰۱۹ از فضا را در زیر مشاهده می‌کنید:

بالای ابرها

بهترین تصاویر ارسالی از فضا در سال ۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۶، فضاپیمای جونو ناسا بر فراز سیاره مشتری، ابرهایی را شکار می‌کند که بسیار زیبا و عجیب هستند. انگار یک سیاره را با کاشی‌های مرمر سنگ‌فرش کردید.

بهترین تصاویر ارسالی از فضا در سال ۲۰۱۹

فضاپیمای جونو ناسا چهار عکس چداگانه از این پدیده در هنگام عبور از جهان پنجم خورشید ثبت کرده است. به نظر می‌ٰسد ابرها به شکلی دایره‌وار دور نقطه‌ای در پیچ و تاب هستند.

آدم برفی

بهترین تصاویر ارسالی از فضا در سال ۲۰۱۹

پس از کشف پلاتو در سال ۲۰۱۵، فضاپیمای جدید ناسا به نام Horizons ماموریت یافت برای اهداف جدیدی وارد مدار Kuiper Belt شود که فراتر از مدار نپتون قرار دارد. در این کمربند مداری هزاران شی یخی عجیب و غریب دیده شده است که ظاهرا از دوران ابتدایی منظومه شمسی باقی ماندند.

دانشمندان روی شی تمرکز می‌کنند که MU 69 نام دارد و در سال ۲۰۱۴ کشف شده است. این شی که بعدا Ultima Thule نام گرفت و اکنون Arrokoth گفته می‌شود؛ ۳۹ کیلومتر بوده و از دو توپ یخی با اندازه مختلف تشکیل شده است. این شی با سرعت کم در مدار حرکت می‌کند و رنگی متمایل به قرمز دارد. دانشمندان حدس می‌زنند از جنس مواد آلی به نام تولین در سطح خود تشکیل شده باشد.

آتش‌بازی ستاره‌ای

بهترین تصاویر ارسالی از فضا در سال ۲۰۱۹

Eta Carinae یک سیستم ستاره‌ای است که در فاصله ۷۵۰۰ سال نوری قرار دارد. این سیستم از دو ستاره تشکیل شده است که در کنار هم نزدیک به ۵ میلیون برابر بیشتر از خورشید انرژی ساطع می‌کنند. یکی از ستاره‌ها گازهای گرمی منتشر می‌کند که به صورت یک جفت بالون نرم درآمده‌اند.

آخرین تصویر از این سیستم در سال ۲۰۱۹ و توسط دوربین Wide Field Camera 3 تلکسوپ فضایی هابل گرفته شده است.

سلفی مارتین

بهترین تصاویر ارسالی از فضا در سال ۲۰۱۹

مریخ‌نورد Curiosity ناسا از سال ۲۰۱۲ در حال جست‌وجو در بخش Gale Crater سیاره مریخ است. این مریخ‌نورد در دامنه کوهی این عکس سلفی را از خود گرفته است.

در این تصویر به خوبی می‌توان صخره‌ای رسی را مشاهده کرد. خاک رس معمولا در حضور آب شکل می‌گیرد که یک ماده اساسی برای حیات است. شواهد دیگری هم برای وجود آب در بخش Gale Crater مریخ به دست آمده است.

خیلی دورتر از ماه

بهترین تصاویر ارسالی از فضا در سال ۲۰۱۹

در ۳ ژانویه امسال فضاپیمای چینی Chang’e-4 به ماموریت رفت و روی سطح ماه فرود آمد. چند روز پس از این فرود موفق، دوربین‌های مریخ‌نورد به کار افتادند و عکس‌هایی از سطح ماه گرفتند.

بهترین تصاویر ارسالی از فضا در سال ۲۰۱۹

این مریخ‌نورد دارای دوربین، رادارهای کاوش‌گر برای زیر سطح ماه، طیف‌سنج برای شناسایی مواد معدنی و یک تستر رشد گیاهان است.

یک رقیب بزرگ

بهترین تصاویر ارسالی از فضا در سال ۲۰۱۹

این تصویر توسط تلسکوپ هابل گرفته شده است و یک کهکشان مارپیچی به نام NGC 772 را نشان می‌دهد. ۱۳۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و با کهکشان راه شیری اشتراک‌های زیادی دارد. هر دو دارای ماهواره‌های کهکشانی کوچکی هستند که به دور کهکشان‌های والد خود می‌چرخند. با این حال، هر دو کهکشان تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

در حال کشتیرانی

بهترین تصاویر ارسالی از فضا در سال ۲۰۱۹

LightSail یک پروژه توسعه داده شده در سازمان غیرانتفاعی The Planetary Society است و هدف آن کشتیرانی در منظومه خورشیدی و مدار پایین زمین است. بادبان‌های خورشیدی یک روش قدیمی برای پیشبرد فضاپیماها است.

بادبان‌های فضایی از این واقعیت سود می‌برند که انعکاس نور خورشید روی سطح‌های آیینه‌ای باعث فشار و هدایت آن‌ها به جلو می‌شود. LightSail 2 در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۹ به فضا پرتاب شد و عکس فوق در ۲۳ جولای گرفته شده است.

منبع: یک پزشک