امید به درمان «لوپوس» بیشتر شد
تاریخ انتشار: 2019 December 30    -    ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
محققان ایالات متحده یک روش درمانی برای بیماری لوپوس را توسعه داده‌اند.

به نقل از شینهوا، محققان ایالات متحده یک روش درمانی برای بیماری لوپوس را توسعه داده‌اند.

لوپوس یک بیماری خود ایمنی مزمن است که می‌تواند به قسمت‌های مختلف بدن حمله کند؛ این بیماری زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن بیمار شروع به حمله بافت‌ها و اندام‌های بدن خود فرد می‌کند.

این حملات باعث التهاب، ورم و آسیب دیدن نقاط مختلف بدن همچون مفاصل، پوست، کلیه‌ها، خون، قلب و ریه می‌شود.

براساس داده‌های بنیاد لوپوس آمریکا، حدود پنج میلیون پرونده از این بیماری در سراسر جهان وجود دارد.

در یک مطالعه به سرپرستی BGU و انستیتوی ملی قلب ریه و خون در Bethesda، مریلند که در مجله Science منتشر ش، محققان نشان دادند که چگونه DNA میتوکندری باعث بیماری‌های خود ایمنی می‌شود.

میتوکندری‌ها اندامک‌های سلولی هستند که بیشتر انرژی سلول را تولید می‌کنند و برای عملکرد و نگهداری آن ضروری هستند.

این تیم مکانیسم منحصر به فردی را کشف کرده است که در آن DNA میتوکندری از طریق یک کانال بزرگ پروتئینی از سلول خارج می‌شود.

DNA میتوکندری توسط سیستم ایمنی بدن به عنوان یک ماده خارجی شناخته شده است که باعث ایجاد پاسخ ایمنی می‌شود و در بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس بیان شده است.

محققان برای جلوگیری از تشکیل کانال پروتئین، یک مولکول جدید ایجاد کردند و بدین ترتیب DNA میتوکندری و همچنین پروتئین‌هایی که باعث مرگ سلول‌ها می‌شوند را مسدود می‌کنند.

این تیم تاکنون در آزمایشات موش‌ها موفقیت چشمگیری داشته و در حال شروع به انجام اقدامات بعدی در جهت سایر بیماری‌ها مانند کولیت و کرون است.