وقتی احساس سرماخوردگی داریم باید به پزشک مراجعه کنیم؟
کد خبر: ۱۶۴۹۹۳
تاریخ انتشار: 2019 December 14    -    ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
وقتی سرما خورده‌اید، گزینه‌ی در مقابل چشمان تب آلودتان، کار بسیار دشواری به‌نظر می‌رسد؛ آیا باید در حالت سرماخوردگی و بدن‌درد به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید یا اینکه پتو را به دورتان بپیچید، مایعات بنوشید و استراحت کنید؟

دکتر «آمش آدالیا»، متخصص بیماری‌های عفونی و پژوهشگر ارشد در مرکز امنیت سلامت جان هاپکینز، گفت: «برای افراد بیمار، رفتن به بیمارستان یا دریافت مراقبت از متخصص، هیچ مشکلی را به‌همراه نمی‌آورد. داروهای ضدویروسی که برای افراد مبتلا به سرماخوردگی وجود دارند، تنها زمانی موثر واقع می‌شوند که زودتر تجویز شده باشند. در تصمیم برای اینکه فرد سرما خورده به مطب دکتر برود یا به بیمارستان، علائم مهمی که فرد باید به آن توجه کند، مشکل در تنفس است. وقتی کسی قادر نباشد به‌طور عادی تنفس کند، نشان می‌دهد که سرماخوردگی در حال پیشروی به سمت ذات‌الریه است و فرد باید حتماً به‌دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد. دشواری تنفس به این معنا است که عفونت به سمت پایین حرکت کرده است. معمولاً، ویروس آنفلوانزا بخش فوقانی دستگاه تنفسی را آلوده می‌کند. اگر عفونت به ریه‌ها نفوذ کند و باعث ایجاد ذات‌الریه باشد، شرایط بیمار می‌تواند بدتر شود.»

یکی دیگر از علائم سرماخوردگی شدید که مستلزم درمان است، تب مداوم و پایدار است. اگر دمای بدن فرد ۳۸.۳ درجه‌ی سلسیوس یا بیشتر باشد و تب هم پس از مصرف استامینوفن یا سایر داروهای مرتبط، کاهش پیدا نکند، در این صورت، فرد باید به پزشک مراجعه کند. تب، ضربان قلب را افزایش می‌دهد و این عامل بار اضافی بر روی بدن است. تب می‌تواند زندگی فرد را به‌شدت دشوار و نامناسب کند؛ پس اگر احساس کنید نمی‌توانید کاری در قبال کاهش تب انجام دهید، برای دریافت اقدامات مراقبتی وارد عمل شوید. دلیل سوم برای رفتن به مطب دکتر، احساس خستگی کامل و عدم توانایی در برخاستن از تخت خواب است. این خستگی تا جایی پیش می‌رود که فرد توان انجام هیچ کاری را در خود نمی‌بیند.

برخی از افراد در معرض خطر بالای گسترش ذات‌الریه یا سایر عوارض ناشی از سرماخوردگی قرار دارند. برای مثال، زنان بارداری، افرادی که پیوند عضو داشته‌اند و بیماران سرطانی که دوره‌های شیمی درمانی را می‌گذرانند، باید در همان علائم ابتدایی بیماری به دکتر مراجعه کنند. علاوه بر این، افرادی که از کودکان یا افراد مسن مراقبت می‌کنند، باید در صورت تردید نسبت به ابتلای به سرماخوردگی، آن‌ها را به مرکز درمانی ببرند. کودکان زیر شش ماه، افراد مسن و افراد مبتلا به اختلال‌های تنفسی، مثل آسم شدید در معرض خطر بالای ابتلا به ذات‌الریه در طول عفونت آنفلوانزا قرار دارند.

پزشکان از گسترش ذات‌الریه در بیماران سرما خورده ابراز نگرانی می‌کنند، زیرا ذات‌الریه باعث ایجاد نقص در عملکرد ریه‌ها می‌شود و شاید بدن نتواند اکسیژن کافی دریافت کند. در موارد شدید، این بیماران شاید با مشکل تنفسی شدیدی مواجه شوند و نیاز به بستری شدن داشته باشند. آدالیا گفت: «افراد مبتلا به سرماخوردگی که ترجیح می‌دهند در خانه بمانند، باید به علائم‌شان توجه داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که حال‌تان بهبود می‌یابد. اگر چنین نمی‌شود، اگر نفس کشیدن برایتان سخت می‌شود، اگر تب‌تان فروکش نمی‌کند، اگر انجام فعالیت‌های روزمره سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، به متخصص مراجعه کنید.»

حتی اگر احساس بیماری می‌کنید، تماس گرفتن با دکتر هم می‌تواند کار مفیدی باشد. دکتر می‌داند که در طول فصل شیوع آنفلوانزا، اکثر افراد با علائم خاصی برای درمان به مطب یا بیمارستان می‌آیند. دکتر می‌تواند از پشت تلفن موارد لازم را به بیمار گوش‌زد کرده و داروهایی را نیز به‌طور تلفنی تجویز کند. در سال‌های اخیر، تعداد مرگ و میرهای ناشی از آنفلوانزا در آمریکا بین ۱۲،۰۰۰ تا ۵۶،۰۰۰ نفر بوده است.

مجله علمی ایلیاد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار