آنفلوانزا در زنجان، جانِ ۷ نفر را گرفت
کد خبر: ۱۶۴۸۴۴
تاریخ انتشار: 2019 December 12    -    ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان از جان باختن ۷ نفر در زنجان به دلیل ابتلا به آنفلوانزا خبر داد و گفت: مورد فوتی به دلیل نبود داروی آنفلوانزا در زنجان وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان از جان باختن ۷ نفر در زنجان به دلیل ابتلا به آنفلوانزا خبر داد و گفت: مورد فوتی به دلیل نبود داروی آنفلوانزا در زنجان وجود ندارد.

پرویز قزلباش پیش از ظهر امروز، 21 آذر در نشست خبری در رابطه با روز جهانی ایدز، اظهار کرد: روز جهانی ایدز، روزی است که برای جلب توجه جهانیان نسبت به این بیماری مهم در نظر گرفته شده است. شعار امسال روز جهانی ایدز، آگاهی و پیشگیری، آزمایش و درمان HIV و «همه در یک کشتی نشسته‌ایم» است.

اکنون توجه به آگاهی‌سازی، اطلاع‌رسانی و توجه جدی به حیطه بیماری به‌ویژه ایدز و آنفلوانزا و پرداختن به آزمایشات پاراکلینیکی و درمانی است، زیرا سرنوشت ما به یکدگیر وابسته بوده و همه افراد را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند.

وی افزود: امروزه بیماری ایدز و توجه به تبعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و روانی آن به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بهداشتی و درمانی در سراسر دنیا و به تبع آن در ایران تبدیل شده است که موج اول آن در کشور ما با فرآورده‌های خونی وارداتی و موج دوم این بیماری نیز از طریق تزریق موادمخدر آغاز شد.

این مسئول با اشاره به اینکه اقدامات کاهش آسیب باعث کند شدن شیب رشد همه‌گیری در گروه جمعیتی شد، تصریح کرد: نگرانی موجود در این زمینه از کنترل خارج شدن همه‌گیری HIV و رفتارهای پرخطر جنسی به خصوص در جوانان، جمعیت عمومی و مصرف‌کنندگان تزریقی است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان ادامه داد: تغییر الگوی انتقال بیماری از شکل راه اعتیاد تزریقی به راه جنسی در سال‌های اخیر نگرانی در زمینه بروز موج سوم بیماری ایدز را ایجاد می‌کند. گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله جامعه (گروه فعال و جوان) درگیر این بیماری بوده که نشان‌دهنده پایین آمدن سن ابتلا به این بیماری است.

قزلباش با اشاره به اینکه استان زنجان نیز از الگوی کشوری در رابطه با بیماری ایدز پیروی می‌کند، اظهار کرد: تزلزل در اصول اخلاقی جامعه می‌تواند به کنترل این بیماری آسیب وارد کرده و محدودیت‌های موجود در این حیطه نیز به سختی کار کمک می‌کند. اکنون خانم‌ها نسبت به آقایان سهم بیشتری را نسبت به گذشته در ابتلا به این بیماری به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: فضای مجازی در کنار مزایای بسیار خوب خود، معایبی نیز دارد، زیرا افراد در این فضا با استناد به منابعی که آگاهی و اطلاعات دقیقی در زمینه بیماری ندارند، مراجعه کرده و دچار مشکلاتی می‌شوند.

این مسئول در رابطه با موانع موجود در شناسایی بیماری ایدز، تصریح کرد: ترس بیماران از مراجعه به مراکز مشاوره برای مراقبت و درمان به دلایل مختلف، از جمله انگ و تبعیض بیماری و مشکلات پرداخت هزینه‌های درمانی بیماری که وارد مرحله ایدز می‌شوند و ...، از جمله موانع موجود در این زمینه است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان ادامه داد: طی ۳۵ سال گذشته از شناسایی این بیماری، امروزه نمی‌توان گفت که ابتلا به بیماری ایدز مساوی با مرگ است، زیرا در کشورهای پیشرفته، فرد عمری نزدیک به عمر طبیعی داشته و می‌توان گفت که پایان همه‌گیری ایدز یک رویا نیست.

قزلباش در رابطه با بیماری آنفلوآنزا، اظهار کرد: بر اساس مدل‌سازی‌های انجام شده، پیش‌بینی شده بود که موج اول آنفلوانزا زودتر و با شدت بیشتری آغاز شود. آمارهای دقیق نشان‌دهنده شدت این بیماری در کل مدیترانه شرقی و مواجه شدن با ویروسی کشنده‌تر از سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد کسانی که به مراکز درمانی و پزشک‌ها مراجعه می‌کردند، علایم آنفلوانزا و شبیه آن را داشتند، افزود: استان زنجان اکنون موج اول آنفلوانزا را سپری کرده است و وضعیت خوبی را نسبت به سایر استان‌های اطراف در شیوع این بیماری داشته و طبق آمارهای موجود در استان وضعیت مناسب استان به لحاظ شیوع، تلفات بیماری و درمان آنفلوانزا داشته است.

این مسئول با اشاره به اینکه تعطیلی برخی از مدارس استان‌های اطراف، موج نگرانی را در زمینه شیوع آنفلوانزا در استان ایجاد کرده بود تصریح کرد: در استان شایعاتی در زمینه شیوع آنفلوانزا و آمارهای مربوط به آن وجود داشت. آمار دقیق بیمارانی که به دلیل آنفلوانزا جان خود را از دست داده‌اند، به طور رسمی از سایت وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی شده است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در زمینه داروهای آنفلوانزا و واکسن آن، تخت‌های بستری چالش‌هایی وجود داشت که اکنون رفع شده است، ادامه داد: استفاده از واکسن، با وجود همه مشکلات موجود دارو به دلیل کمبود و عوارضی که داشت، سهمیه‌بندی می‌شد که این دارو به صورت رایگان در بیمارستان‌ها در اختیار بیماران قرار گرفت. اکنون در هر دو بخش خصوصی و دولتی این دارو موجود است و واکسن آنفلوانزا نیز تا پایان دی‌ماه قابل تهیه است.

قزلباش با بیان اینکه در استان زنجان ۷ نفر به علت آنفلوانزا جان خود را از دست داده‌اند، خاطرنشان کرد: فوتی‌های ناشی از آنفلوانزا در استان جزو گروه پرخطر بوده‌اند و در استان هیچ مورد فوتی به علت نبود دارو وجود نداشته است.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار